Importanta studierii istoriei economice

Extras din referat Cum descarc?

Istoria economica reprezinta studiul concret istoric al unor evenimente, fapte si fenomene economice care au avut loc intr-o anumita perioada , pe anumite teritorii sau pe plan mondial.Desi diferite una de alta , istoria economica se poate intelege numai in stransa impletire cu economia politica , dupa cum si aceasta din urma (ca si numeroase discipline economice) se poate intelege , la un nivel riguros , doar in stransa impletire cu istoria economica.
Dupa parerea mea gandirea economica ocupa un loc important in culturile spirituale a popoarelor lumii determinat de rolul fundamental al activitatilor de producere a bunurilor materiale si serviciilor, menite sa asigure existenta si dezvoltarea societatii omenesti si de interesele contradictorii pe care le starnesc aparitiile si circulatia acestor bunuri si servicii.
Importanta practica a gandirii economice a crescut de-a lungul timpului, cu precadere in epoca moderna (incepand din secolul XVI - XVII) si contemporana (secolul XX).
Gandirea economica reprezinta asamblu reflectiilor referitoare la actiunea economica a societatii, produs superior al unei complicate interactiuni dintre caracteristicele obiective, in cadru careia se fac aceste reflectii si calitatea subiectivelor ale celor ce fac respectivele reflectii.
In tot decursul istoriei omenirii, dar mai ales in ultimele cinci secole (XVI - XX) s-a acumulat un material imens privind reflectiile econimice ale oamenilor. Pentru a putea fi folosit in mod eficient in cunoasterea si rezolvarea problemelor economice actuale acest imens material trebuie ordonat, sistematizat. O stiinta sociala relativ recenta (de circa doua secole) are menirea sa rezolve aceste sarcini.
Este vorba de "istoria gandirii economice" care studiaza etapele maturizarii gandirii economice - urmarind trei aspecte: obiectivul de studiu, mijloacele de investigare si procesele economice, rezultate obtinute in procesul cunostintelor.
Evolutia lumii contemporane impune, pe langa numeroasele transformari in domeniul economic, social, politic, tehnologic, si reformarea in  invatamant la cerintele noilor schimbari sociale.In opinia mea, chiar din clasele primare elevii trebuie sa cunoasca nu numai notiuni elementare de matematica, limba, istorie, dar sa-si formeze o diversitate de capacitati cognitive, creative, reflexive, de interactiune sociala, comunicative, psihomotorii, praxiologice, in care sunt incluse si problemele noi ale vietii moderne, cum sunt cele de ordin economic - ,,rezolvarea independenta a problemelor legate de bugetul personal". 
Copiii trebuie sa traiasca sub mirajul economiei care le poate oferi conditii de viata cu totul deosebite si trebuie sa-si dea seama ca le pot obtine numai daca se implica activ in viata economica a tarii. Nu natura, ci societatea comanda, in esenta, dezvoltarea personalitatii. 
Educatia socializeaza, iar omul pe care trebuie sa il realizeze in noi educatia nu este omul asa cum l-a creat natura initial, ci omul pe care il vrea societatea. In rezumat, educatia este, inainte de toate, mijlocul prin care omul isi reinnoieste neincetat conditiile propriei sale existente.
Din perspectiva economica si cea sociologica, educatia reprezinta o frumoasa contributie la cunoasterea si intelegerea tezei ca atunci cand te gandesti ca trebuie sa investesti, sa folosesti timp uman si sa cheltuiesti resurse financiare, prima investitie care trebuie facuta este in educatie, in pregatirea pentru viata care urmeaza sa fie traita in societate, in spiritul credintei de mai bine pentru om si omenire . Realizarea acestui deziderat cere o abordare retrospectiva a educatiei economice.
In acest sens, cunostintele si atitudinile economice sunt variabilele-cheie care, spre deosebire de alte resurse care se epuizeaza pe masura utilizarii, se amplifica, se multiplica si se diversifica prin utilizare, constituindu-se, in ultima instanta, intr-o resursa practic inepuizabila pentru educatia economica.
Analizand raportul dintre cultura individuala si cea economica, este potrivit sa reluam pasajul din Goethe: ,,Chiar daca lumea in ansamblul ei merge inainte, tineretul trebuie totusi sa reinceapa mereu de la capat si sa parcurga individual epocile culturii universale". Aceasta parcurgere, ce se desfasoara in rezultatul educatiei, ca proces global ar putea fi caracterizata si drept o recapitulare rapida si esentializata a experientei cultural-economice a umanitatii in ansamblul sau si in particular, a experientei comunitatii si a grupului de referinta in formarea elevului pentru viata.
In rezultatul dezbaterilor dintre savantul englez C. Darwin si savantul german E. Hackel, in secolul al XIX-lea s-au conturat legi economice universale, care pot fi subordonate fenomenului educational actual.
Dupa ce o lunga perioada de timp educatia si instructia au fost cu predilectie lasate in seama pedagogiei si pedagogilor, in ultima jumatate a secolului trecut specialisti din cele mai variate domenii - economisti, sociologi, psihologi, tehnocrati si politicieni - au procedat la o abordare multi si transdisciplinara, incluzand in ecuatiile strategiilor de dezvoltare nationala, regionala si globala invatamantul si formarea profesionala a fortei de munca. Pe langa componentele psihopedagogice si de continut ale invatarii - abordata in dinamica mecanismelor sale si adecvata progreselor extraordinare ale cunoasterii stiintifice si actiunii practice - durata, structurile, finantarea si managemntul educational au intrat sub incidenta unor abordari economice, fiind evaluate inclusiv dupa criterii economice de cost si rezultate. Noile abordari economice ale educatiei au vizat cererea de educatie in


Fisiere in arhiva (1):

  • Importanta studierii istoriei economice.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Descarca gratuit aceast referat (0 €)

Completezi numele, prenumele și adresa de email. După aceea primesti prin email link-ul pentru descărcare. Completeaza o adresă de email validă.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.



Hopa sus!