Augustus este considerat primul imparat al Imperiului Roman si una dintre figurile centrale ale istoriei. S-a nascut la Roma in apropierea Palatinului la 23 septembrie 63 i.Hr si a fost din 27 i.Hr pana in 14i.HR conducatorul absolut al imperiului sub denumirea de el aleasa de Principes . El a pus capat razboaielor civile care dezbinasera Republica Romana in secolul I i.Hr si a reorganizat sistemul de guvernare roman astfel incat pacea interna si prosperitatea s-au mentinut vreme de doua secole. Faptul ca a ramas singurul stapanitor al Romei inca din anul 31 i. H., in urma infrangerii lui Antonius si Cleopatra la Actium, i-a permis lui Octavianus sa i-si pregateasca terenul pentru instaurarea unui nou regim politic autoritar, ce a pastrat o aparenta republicana si care s-a numit, in prima sa faza, Principat. In anul 28 i. H. Octavian a fost ales consul si a obtinut imputerniciri de cenzor iar pe noua lista de senatori a fost trecut primul. Astfel, el a fost recunoscut primul in senat si purta numele de princeps senatus. Acest titlu nu era legat de vreo imputernicire clara si dadea posibilitatea unei largi interpretari a privilegiilor legate de el. La 13 ianuarie 27 i. H., intr-o sedinta solemna a senatului, Octavian proclama abdicarea din puterile sale exceptionale si reinstalarea republicii, motivand oboseala si starea fragila a sanatatii sale. ,,Restaurarea republicii" nu a durat decat trei sau patru zile caci Lucius Munaticus Placnus a propus ca Octavian sa fie numit Augustus. ,,Imperiul ca regim politic (care de fapt nu avea nici un nume precis, juridic consfintit) se nascuse". In noua sa pozitie de conducator al statului, Octavian si-a luat titulatura de Imperator Caesar Augustus, titulatura care se va regasi la toti imparatii romani. Era pontifex maximus, , ( Aceasta titulatura ii dadea posibilitatea sa propuna noi preoti cand surveneau posturi vacante, intocmea listele candidatelor la misiunea de vestale , desemna pe Flaminii maximi etc) avea cura annonae, adica grija aprovizionarii Romei si avea o putere care nu mai fusese pana atunci: cura legum morumque adica grija legilor si a moravurilor. Competentele religioase impreuna cu cele politice i-au asigurat asadar lui Augustus o putere absoluta care nu a mai fost intalnita la Roma. Perioada lui Augustus a fost si una de inflorire a culturii romane, unele domenii atingand chiar in acea vreme punctul culminant al dezvoltarii lor; s-au creat opere de arta si literatura care sunt cu siguranta rezultatul dezvoltarii de mai multe secole a culturii romane, dar care exprima si curentele de idei caracteristice ,,secolului" lui Augustus . In perioada principatului se observa si dorinta de restaurare a vechilor valori, a vechilor rituri religioase, a vechilor temple si moravuri, precum si incercarea de a gasi o baza religioasa pentru autoritatea monarhica, deoarece la sfarsitul republicii problemele religioase framantau intelectualitatea romana, iar o parte din ea era ostila oricarei religii, exponentul de seama al acestei tendinte fiind Lucretius. Riturile religiei romane ajunsesera sa fie indeplinite de aristocratia romana in mod formal, iar problemele religioase sa fie tratate cu indiferenta, insa datorita raspandirii filosofiei grecesti, a credintelor orientale, dar si a diferitelor culte, in timpul lui Augustus viata religioasa capata o mare insemnatate. Panteonul roman, spre exemplu nu a fost niciodata inchis iar in componenta sa au fost primite zeitati straine , pentru ca Augustus era tolerant cu zeitatile si vechile obiceiuri grecesti si considera ca primirea acestora intensifica puterea romanilor . Cultele orientale se bucurau, deci, pe vremea lui Augustus de o mare popularitate, in special cultul Marii Mame, al zeitei Ma din Capadocia, ce era venerata la Roma sub numele de Bellona, dar si cultul zeilor egipteni Osiris si Isis . Pe langa un reformator Augustus apare si ca restaurator al religiei romane; el initiaza fie construirea, fie restaurarea unor temple la Roma, cel mai luxos templu, fiind cel al lui Apollo, zeul care patronase victoria de la Actium, inaugurat in anul 28 i. H. In Forul lui Augustus se aflau templul lui Marte, un templu al ,,divinului Caesar" , aula Colosului si Altarul Pacii lui Augustus, ridicat cu ocazia intoarcerii din provinciile apusene .Chiar daca acesta din urma nu s-a pastrat in intregime este, fara indoiala, unul din monumentele cele mai de seama ale artei romane si se cunosc reprezentari ale lui pe diferite monede. Printre templele reconstruite se numara templul lui Jupiter Feretrius, divinitatea triumfatorilor - caruia acestia ii inchinau armele comandantilor de osti dusmani ucisi de propria lor mana si templul lui Jupiter Tonans. Sunt restaurate templele Minervei, Iuonei Regina, Jupiter Liber, templul lui Quirinius de pe Capitoliu .
- Eugen Cizek, Istoria Romei, Bucuresti, Paideia, 2002. - Eugen Cizek, Mentalitati si institutii romane, Bucuresti, 1998. - Istoria Romei antice, Sub redactia lui V. I. Kuziscin, Lumina, Chisinau, 1992. - Marcel le Glay, Jean Luc Voisin, Yann Le Bohec, Histoire romaine, Paris, 1991. - N. A. Maskin, Istoria Romei antice, Editura de Stat, Bucuresti, 1951. - N. A. Maskin, Principatul lui Augustus. Originea si continutul sau social, Editura de Stat pentru Literatura Stiintifica, Bucuresti, 1954. - N. A. Maskin, Istoria Romei Antice, Bucuresti, Editura de Stat, 1971. - V. I. Kuziscin, Istoria Romei antice, Lumina, Chisinau, 1992.
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).