Civilizația Ca Produs Al Sălbăticiei

Previzualizare referat:

Extras din referat:

in 1962, Thomas S. Kuhn proclama sfirsitul apropiat al unei paradigme epistemologice care se mentinuse din secolul al XVII-lea pina in zilele noastre. Principala caracte ristica a acestei paradigme fusese credinta in caracterul cumulativ al progresului stiintific, ca o consecinta fie a unui punct de vedere teleologic asupra istoriei umane, fie a unuia evolutionist 1. Consecinta finala a prabusirii acestei credinte este ca atit stiinta, cit si istoria se schimba, dar de fapt nu evolueaza. Copilul teribil al noii paradigme epistemologice a fost Paul K. Feyerabend, care a folosit drept motto pentru metoda sa stiintifica (sau, de fapt, absenta acesteia) o varianta a cuvintelor inscrise pe frontispiciul abatiei din Theleme a lui Rabelais: merge orice (anything goes). Singurul prin cipiu, scrie Feyerabend, care nu inhiba progresul este: merge orice 2. Dupa Feyerabend, alternativele la stiinta moderna pot fi luate de oriunde. pot fi gasite - din vechile mituri si din prejudecatile moderne; din elucubratiile exper tilor si din fanteziile nebunilor 3. Iata de ce, in cartea sa Against Method, Feyerabend a acordat multa atentie antropo logiei. E greu de spus daca Hans Peter Duerr, care este mult mai familiarizat cu antropologia - si are poate, de aceea, mult mai putin respect pentru ea - ar trebui intr-adevar sa fie considerat drept un discipol al lui Feyerabend.

El nu face nici un secret din prietenia sa cu acesta din urma, il citeaza ocazional, dar, cel putin in prima sa carte, Ni Dieu - ni metre (1974), nu pare sa vada in Feyerabend decit un popperian radical 4. Pe de alta parte, primul bestseller al lui Duerr, Traumzeit (disponibil acum si in traducere engleza), poate fi interpretat ca o tentativa de a inlocui perspectiva evolutio nista a civilizatiei occidentale cu un model non-cumulativ. Traumzeit, o carte spirituala, paradoxala si provocatoare, care a aparut in 1978 si s-a vindut in peste 50 000 de exemplare in citiva ani, a constituit, in Germania cel putin, obiectul unei dezbateri foarte animate 5. Establishment-vX academic a respins-o (uneori, ca in cazul lui Jiirgen Habermas, in mare panica), omul de pe strada a savurat-o, ziarele au fost gata sa exploateze situatia, si Duerr insusi, caruia cartea ii servise si drept disertatie pentru Habilitation, s-a retras de la universitate. Numele sau a fost de mai multe ori asociat cu numele celuilalt copil teribil, desi inca profesor universitar: Paul K. Feyerabend.

Ambii, de fapt, coche tasera cu cuvintul anarhism, desi in maniere diferite, Duerr fiind oarecum implicat in teoria politica a anar hismului - un domeniu, se pare, nefamiliar lui Feyerabend, care prefera sa se autonumeasca realist, simtindu-se mai inspirat de Lenin 6. O legatura practica cu anarhismul este, in cazul lui Duerr, de netagaduit, de vreme ce el e redactorul-sef al altminteri complet inofensivei si, in ansamblu, foarte bine informatei reviste Unter dem Pflaster liegt der Strand, publicata de Karin Kramer ...

Descarcă referat

Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Civilizatia Ca Produs Al Salbaticiei
    • Referat.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
9/10 (2 voturi)
Anul redactarii:
2007
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
9 pagini
Imagini extrase:
5 imagini
Nr cuvinte:
3 725 cuvinte
Nr caractere:
18 525 caractere
Marime:
20.43KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Gimnaziu
Tip document:
Referat
Materie:
Istorie
Predat:
la gimnaziu
Sus!