Aspecte ale Plasticii Antropomorfe Neolitice si Eneolitice pe Teritoriul Romaniei

Extras din referat Cum descarc?

As the latest archaeological researches point out, on the territory of Romania, a more or less developed plastic art existed since the earliest period of the Neolithic, besides pottery. It was proven that the roots of this form of the prehistoric art could not be found in the Paleolithic. Thus this art was brought from Eastern Mediterranean and Asia. Most of the anthropomorphic representations are made of clay, embracing the whole period, from its beginnings to its end. Other materials used, were bone and marble, but the number of figures made from these is quite small.
Most of these representations are feminine, and various types of figures can be distinguished. Those which represent men are more scarce masculinity being emphasized in different ways. In fact, these representations reflect the social development of the time speaking thus of matriarchy, the change of occupations. The representation of women is probably related to the cult of fertility and fecundity. Although in the Aeneolithic, no significant change considering the magic and religious concepts and representations could be observed, an increase in the importance of men can be noticed by the end of the age.
Pe teritoriul Romaniei trecerea la epoca pietrei slefuite s-a facut odata cu patrunderea dinspre sud a unor elemente apartinand etapei Proto-Sesklo, din Thesalia (Grecia), a caror prezenta a fost identificata la Gura Baciului (Transilvania Centrala) si la Carcea (in Oltenia). Cea mai veche cultura neolitica a fost insa cultura Starcevo-Cris, adusa la nord de Dunare de purtatorii ei din regiunile de la sudul fluviului, facand parte dintr-un mare complex cultural ce a acoperit o importanta zona a centrului si sudului Peninsulei Balcanice (mileniul VI i.Hr.)1. De-a lungul intregii epoci neolitice, pe teritoriul Romaniei oamenii si-au reprezentat divinitatile sub forma a diverse personaje si chipuri si in variate pozitii rituale2. Totusi originea plasticii neolitice de pe teritoriul Romaniei nu poate fi cautata in paleolitic, atat datorita existentei unei cezuri de mai multe milenii ce le se separa, cat si faptului ca sculpturile paleolitice s-au raspandit pe un imens teritoriu euro-asiatic, pe cand cele neolitice de inceput si din etapele urmatoare sunt caracteristice si numeroase in special in regiunile sud-est europene, dependente din punct de vedere al aportului cultural de Mediterana Orientala si mai ales de Asia Anterioara.
1 Vladimir Dumitrescu, Arta preistorica in Romania, Ed. Meridiane, Bucuresti, 1974, p. 170 - 266.
2 Eugen Comsa, Figurinele de marmura din epoca neolitica de pe teritoriul Romaniei, in Pontica, 9, 1976, p. 23 - 28. 1
In urma cercetarilor arheologice s-a stabilit ca marea majoritate a statuetelor neo-eneolitice din Romania au fost modelate din lut, apoi, o serie destul de numeroasa o constituie piesele taiate in os, acestea fiind cantonate doar in unele culturi, iar cele daltuite in piatra sau marmura sunt foarte putine. Piesele din os sunt exclusiv antropomorfe, pe cand acelea din lut si din piatra sunt atat umane cat si animale. In legatura cu aceste sculpturi stau vasele antropomorfe si zoomorfe (la unele culturi) precum si modelarea izolata a capului sau a corpului uman si al animalelor pe unele vase de forme comune. Cele mai numeroase sculpturi si cele mai semnificative sunt acelea descoperite in asezarile culturilor Vinca-Turdas si Hamangia - din neolitic - si in asezarile culturilor Precucuteni, Gumelnita si Cucuteni - din perioada eneolitica3.
Cele cateva figurine din marmura descoperite in tara noastra au fost scoase la iveala din cuprinsul urmatoarelor obiective arheologice: Pietrele si Oltenita (jud. Ilfov), in cuprinsul tell-ului Gumelnita; Cernavoda (jud. Constanta) apartinand culturii Hamangia, respectiv Liubcova (jud. Caras-Severin), din faza Ornita (Vinca B2) a culturi Vinca. Astfel au fost documentate figurine de marmura doar in Dobrogea, Muntenia si Banat, totalizand 6 figurine, trei in asezari si trei in cuprinsul unei necropole, aceste complexe datand din neoliticul mijlociu si din cel tarziu.
Figurinele din aria culturi Hamangia sunt caracterizate prin dimensiunile lor reduse. Toate cele trei piese descoperite pana acum reprezinta stilizat un personaj feminin in picioare, referindu-ne la doua tipuri: primele doua sunt redate cu capul si gatul prelung arcuit la partea superioara cu sani voluminosi4. Se poate presupune ca personajul infatisat tinea mainile sub sani. Cea de-a treia figurina fiind lucrata dintr-un fragment de bratara masiva de marmura este arcuita nefiind redat relieful anatomic, capul si gatul fiind infatisate printr-o mica prelungire arcuita, cu o adancitura rotunda in varf, avand in dreptul bratelor doua orificii laterale, masivitatea soldurilor fiind reprezentata prin largirea laterala, iar picioarele sunt despartite printr-o despicatura5. Aceste figurine provin dintr-o vasta necropola6 si este de presupus ca ele dateaza din faza Ceamurlia de Jos, faza mijlocie din evolutia culturii Hamangia.


Fisiere in arhiva (1):

  • Aspecte ale Plasticii Antropomorfe Neolitice si Eneolitice pe Teritoriul Romaniei.pdf

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!