Ideea latinității în istoriografia română

Referat
7/10 (1 vot)
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 7 în total
Cuvinte : 2165
Mărime: 15.75KB (arhivat)
Publicat de: Simi Iustin Olariu
Puncte necesare: 6
UNIVERSITATEA „Al. I. CUZA” IAŞI FACULTATEA DE ISTORIE

Extras din referat

Lucian Boia s-a născut în Bucureşti la 1 februarie 1944, şi este profesor la Facultatea de Istorie a Universităţii din Bucureşti. Opera sa cuprinde numeroase titluri apărute în România şi Franţa precum şi traduceri în engleză, germană şi alte limbi.

Preocupat de istoria ideilor şi a imaginarului, s-a remarcat prin lucrări teoretice privitoare la istorie (Jocul cu trecutul. Istoria între adevăr şi ficţiune) şi la imaginar (Pentru o istorie a imaginarului), cât şi prin investigarea consecventă a unei largi game de mitologii (de la viaţa extraterestră la şi sfârşitul lumii până la comunism, naţionalism şi democraţie).

În 1997 a publicat lucrarea sa „Istorie şi mit în conştiinţa românească” la editura Humanitas care a produs un adevărat şoc cultural şi care îndemna la revizuirea istoriografiei.

Lucrarea care se află la a treia ediţie cuprinde şapte capitole:

I. Istorie, ideologic, mitologie

II. Originile

III. Continuitatea

IV. Unitatea

V. Românii şi Ceilalţi

VI. Principele ideal

VII. După 1989.

În elaborarea lucrării autorul folosit o gamă variată de surse: istoriografie, politice, literare, iconografice, etc.

În Introducere Lucian Boia lămureşte cititorul ce se înţelege prin istorie şi ce se înţelege prin mit.

Cuvântul istorie, spune autorul, are două semnificaţii distincte şi anume:

- Istoria defineşte ceea ce s-a petrecut cu adevărat de-a lungul timpului

- Reconstituirea trecutului în desfăşurarea sa obiectivă şi discursul despre trecut.

Cele două semnificaţii nu sunt echivalente. Prima se şterge pe măsura derulării faptelor iar a doua nu o poate reînvia exact aşa cum a fost.

Aşadar în opinia autorului, istoria este imaginea incompletă, simplificată şi deformată a trecutului pe care prezentul o recompune fără încetare.

Mitul este o construcţie imaginară, destinată să pună în evidenţă esenţa fenomenelor cosmice şi sociale, în strâns raport cu valorile fundamentale ale comunităţii şi cu scopul de a asigura coeziunea acesteia.

În primul capitol autorul consideră că prima intrare a societăţii româneşti în Europa s-a petrecut în prima parte a secolului al XIX-lea.

În procesul de modernizare societatea românească s-a confruntat cu trei mari probleme.

Prima este ideea naţională.

Românii se definesc prin originea comună (romană, dacă sau daco-romană), prin limba unitară, prin istoria împărtăşită, prin spiritualitatea specifică.

A doua problemă a secolului la XIX – lea a fost problema modernizării, a occidentalizării societăţii româneşti. Trebuia renunţat la modelul oriental, la vestimentaţie, tradiţionalismul scrisului şi apropierea de modelul occidental.

A treia mare problemă priveşte modelele, raportul românilor cu ceilalţi.

Ideea naţională, statul – naţiune îşi are obârşia tot în evoluţiile ideologice ale Occidentului.

Tot în acest capitol este ilustrat mitul naţional: Mihai Viteazul, domnitorul care a reuşit pentru scurt timp să stăpânească cele trei ţări româneşti reunite.

Perioada comunistă, cu respingerea valorilor occidentale şi acceptarea modelului comunist sovietic a fost percepută de cea mai mare parte a opiniei publice ca ostilă intereselor naţionale.

Rolul Bisericii a fost deformat şi diminuat, fiind promovat ateismul.

În capitolul al II-lea se face referire la originile romane ale românilor, care le conferea nobleţe şi prestigiu. Limba latină era limba de cultură folosită în cea mai mare parte a Europei.

Deosebirile dintre latinişti (reprezentanţii Şcolii Ardelene) şi cei care se mulţumeau doar cu simpla consemnare a originii romane pot fi exprimate în trei puncte principale.

Mai întâi, criticii latinismului nu acceptau actualizarea abuzivă a originilor, care îi transforma pe românii actuali în romani. Kogălniceanu marca necesara distingere între români şi romani, între origini şi prezent.

Al doilea punct punea în discuţie puritatea sângelui roman. Colonizarea Daciei a fost făcută cu elemente din întreaga lume romană.

În sfârşit, în al treilea rând, dacii au început să nu mai fie percepuţi ca un element împovărător. Dragostea de libertate şi spiritul de sacrificiu, care nu le-ai fost niciodată contestate, apăreau generaţiei romantice revoluţionare drept virtuţi demne de urmat.

În al treilea capitol este analizat paradoxul istoriografic legat de aria de formare a poporului român.

Preview document

Ideea latinității în istoriografia română - Pagina 1
Ideea latinității în istoriografia română - Pagina 2
Ideea latinității în istoriografia română - Pagina 3
Ideea latinității în istoriografia română - Pagina 4
Ideea latinității în istoriografia română - Pagina 5
Ideea latinității în istoriografia română - Pagina 6
Ideea latinității în istoriografia română - Pagina 7

Conținut arhivă zip

  • Ideea Latinitatii in Istoriografia Romana.doc

Alții au mai descărcat și

Cultura Gumelnița în Centrul și Sudul Dobrogei

Complexul cultural Kodjadermen-Gumelnita-Karanovo VI s-a format la nivelul eneoliticului dezvoltat, dupa o perioada de ample transformari materiale...

România în perioada revoluției industriale

Privind de-a lungul timpului societatea umana, putem descoperi ca existe anumite praguri de dezvoltare, fiecare dintre acestea ducand societatea pe...

Primul război mondial

Cauzele si începutul razboiului. La finele sec. al XIX-lea principalele tari capitaliste trec la o etapa superioara de dezvoltare - capitalismul...

Romanitatea românilor în viziunea istoricilor

Acest subiect necesita abordarea a cel puțin 2 aspecte: 1. Formarea poporului român și al limbii române (etnogeneza) 2. Modul în care a fost...

Te-ar putea interesa și

Formarea Conștiinței Istorice

1. UMANISMUL IN CULTURA EUROPEANA 1. 1 Contextul socio – politic Incepand cu secolul al XIV –lea, in Europa Occidentala incepe o epoca de...

Literatură română și curente literare

Descrierea şi mai puţin valorizarea şi ierarhizarea operelor este caracterizarea dintâi a istoriei literare. Fenomenul literar este abordat...

Istoriografia modernă rusă despre Basarabia 1812-1917

Este todeauna primejdios a cofunda patriotismul care este o virtute, cu istoria, care este o ştiinţă”(Fustel de Culange) INTRODUCERE...

Umanism românesc

1. Introducere Umanismul: curent literar apărut în timpul Renaşterii (în secolul al XV-lea), bazat pe „redescoperirea” operelor antichităţii...

Umanismul

Itroducere Ce numim curent literar? Curentul literar este greu de definit, el desmnînd o realitate(cea artistică) de o complexitate uriaşă, în...

Formarea Conștiinței Istorice

1. Formarea conştiinţei istorice Conştiinţa istorică se naşte din încercarea de a construi identitatea unui popor, a unei naţiuni, prin raportare...

Dimitrie Cantemir - Rege între Filosofi și Filosof între Regi

Introducere Neamul nostru n-a dus niciodată lipsă de talente. Tot ce rămîne în urma unui om este numele. Sîntem un popor norocos, fiindcă noi,...

Umanismul

CAPITOLUL I :PRELIMINARII 1.1 Psihologia si constiinta. Constiinta este capacitatea, facultatea sau abilitatea care conduce la sentimente de...

Ai nevoie de altceva?