Familia si Dreptul Roman

Extras din referat Cum descarc?

Acum aproape 3000 de ani pastori italici si-au construit cateva mici locuinte pe colinele din apropierea raului Tibru. Aceste tabere s-au dezvoltat si au ajuns sa formeze cetatea Romei. Cetatea a ajuns, prin cuceriri, trei milenii mai tarziu, capitala unui imperiu de 5 milioane de kilometri patrati, raspandit pe trei continente. A inceput prin biruinta asupra regatului etrusc. Apoi, invinge Cartagina si Grecia. In Europa, legiunile sale invadeaza teritoriile galilor, belgilor, dacilor, celtilor iberici si britanici, dalmatilor si insulele Sicilia, Corsica si Sardinia. In Africa si in Asia cuceresc Egiptul, Mauritania, Numidia, Mesopotamia, Armenia, Capadocia, Iudeea si Siria.
Extinderea Romei a avut consecinte pe toate planurile societatii: economic (producatorii agricoli italici au avut de suferit), politic (succesiunea regat- republica- imperiu- dominat), religios ( incep sa apara fenomene spirituale noi, ex. sincretismul) si juridic (legile se afla intr-o continua schimbare). Totodata, o mare schimbare s-a produs in randul cetatenilor romani. Pe cand majoritatea oamenilor de rand (plebeii) raman aproape de modul de viata simplu, de la fondarea cetatii, patricienii adopta un mod de viata mai luxos, profitand de bogatiile importate din provincii. Datorita acestor venituri, apar coruptia si decaderea moravurilor. Din aceasi cauza numarul populatiei rurale scade, ceea ce va duce la slabirea puterii militare, si in cele din urma la caderea Imperiului. Pe parcursul intregii istorii a Romei familia si legea au fost doi stalpi ai societatii romane, sustinand-o pana la dizolvarea lor. 
Din cele mai vechi timpuri familia era baza tuturor relatiilor sociale si personale in Roma Antica ajungand sa influenteze activitatile publice si politice. 
Romanii aveau valori morale tipice unei societati agrare conservatoare cu puternice legaturi familiale. Ei munceau din greu, se bazau pe propriile puteri, fiind foarte precauti, asumandu-si responsabilitatile si impotrivindu-se inamicilor.
Pretuiau virtuozitatea, curajul fizic si moral potrivit unui barbat (vir). Stress-ul asupra responsabilitatilor familiale era evident datorita ideii de pietas, credinta prin care toate familiile romane datorau loialitate autoritatii familiei si zeilor. La fel, fides (buna credinta), crea din cuvantul unui roman juramantul sau- atat in viata publica cat si in cea particulara. 
Familia romana reflecta natura patriarhala a statului roman prin dreptul de viata si de moarte pe care-l avea tatal (paterfamilias) asupra sotiei si copiilor pe care ii putea maltrata, ucide sau vinde ca sclavi. Treptat-treptat, aceste drepturi tiranice au disparut; dar pana in secolul I e.n. sotul mai avea inca dreptul, in anumite cazuri, sa-si ucida sotia; iar pana in preajma anului 400 e.n. putea sa-si repudieze copiii nou-nascuti, expunandu-i si parasindu-i in strada; sau, mai tarziu, sa-i vanda (dar numai in afara Romei) ca sclavi.
Fiecare tata era preotul cultului stramosilor sai si a zeului care ii proteja familia. Venerarea ancestrala se baza pe geniul familiei (gens), care era spiritul launtric cedat de la o generatie la alta. Aceasta credinta i-a legat pe romani de stramosii lor si de urmasi intr-o singura comunitate continua. 
Nimic nu era mai de plans pentru un roman decat decat lipsa de urmasi care sa continue cultul. De aceea, s-a ingaduit ca in asemenea cazuri romanul sa poata infia pe cineva, care sa indeplineasca mai departe aceste indatoriri, ce izvorau din ideea necesitatii perpetuarii numelui de familie.
La opt sau noua zile de la nasterea copilului, dupa ce (si daca) tatal il recunoscuse ca fiul sau, avea loc ceremonia purificarii. Copilului i se dadea un nume si i se atarna la gat o amuleta (bulla) spre a-l pazi de puterile raului,- si pe care baietii o purtau pana la varsta de 17 ani (iar fetele, pana cand se casatoreau). Daca tatal nu voia sa-si recunoasca copilul, il lepada expunandu-l pe locul unde se adunau gunoaiele si unde era lasat sa moara de foame sau de frig, daca nu-l lua cineva care, apoi, dupa ce il crestea il putea vinde ca sclav. Dar copiii nascuti cu anumite malformatii erau omorati. De asemenea legea permitea tatalui sa-si execute fiul matur pentru tradare.
In ciuda autoritatii extreme a tatalui, izvoarele scrise din acea vreme aduc marturii despre relatia stransa dintre membrii familiei. Parintii se implicau in educatia copiilor. In scolile elementare fetele invatau alaturi de baieti; mai tarziu, fetele din familiile bogate invatau cu un preceptor limba latina si greaca, studiau muzica si dansul. Cand implinea 7 ani baiatul isi urma tatal (iar fetele, mama) in activitatile zilnice ale casei. Ajuns la varsta de17 ani, in cadrul unei ceremonii, tanarul era dus in For si inscris in listele cetatenilor; imbraca acum "toga virila", semn ca devenise un cetatean roman, si i se da numele complet; de acum avea drept de vot si era apt pentru serviciul militar.


Fisiere in arhiva (1):

  • Familia si Dreptul Roman.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Descarca gratuit aceast referat (0 €)

Completezi numele, prenumele și adresa de email. După aceea primesti prin email link-ul pentru descărcare. Completeaza o adresă de email validă.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.



Hopa sus!