Critica Modernizarii Societatii Romanesti din Perspectiva Curentelor Traditionaliste

Promulgarea Constitutiei din 1866 si obtinerea independentei in 1878 au pus in fata teoreticienilor vietii sociale si a oamenilor politici problema dezvoltarii nationale.S-au cristalizat doua directii generale,prima se referea la punerea acentului pe industrializare si urbanizare pentru schimbarea radical a societatii romanesti si era inspirata din experienta Europei Occidentale,iara adoua directive se baza pe traditia Romaniei de tara agricola si accentua mentinerea structurilor sociale si a valorilor traditionale.
Primele pozitii critice coerente,organizate,privind cursul pe care il luase societatea romaneasca au fost exprimate de un grup de tineri din Iasi care studiasera la universitatile din Occident si erau dornici sa ridice viata cultural si intelectuala din Romania la nivel European.Astfel au infiintat in 1863 o societate care sa le propage ideile si sa castige sprijinul opiniei publice si au numit-o Junimea.Dintre cei care s-au intors din strainatate si au pus bazele Junimii amintim: Vasile Pogor, Petre Carp, Theodor Rosetti, Iacob Negruzzi si Titu Maiorescu. Astfel, Iasul, care-si pierduse intaietatea prin stabilirea capitalei Principatelor Unite la Bucuresti, dob'ndeste prestigiu cultural, pentru ca Junimea cncentreaza in randurile ei pe cei mai talentati si instruti reprezentanti ai tinerii generatii.
Junimistii au recunoscut meritele predecesorilor. Generatia pasoptista a avut un rol decisiv in procesul de modernizare a societatii romanesti, de construire a identitatii nationale, atat prin participarea activa la viata politica a tarii, cat si prin cultura, mai ales prin literatura originala, cu specific national. Pasoptistii, ,,oamenii inceputului de drum" (Paul Cornea), au intemeiat literatura romana moderna, au asimilat romantismul, prelu'nd si elementele neoclasice si iluministe, au fondat speciile si genurile in literatura romana, au folosit sursele de inspiratie specifice secolului romantic (istoria, folclorul, natura), au descoperit poezia populara, valorificand in literatura culta resursele expresive ale limbii populare.
Epoca de intemeiere (1821-1860) este privita de noua generatie de intelectuali dintr-o perspectiva critica, decurgang din exigenta modernizarii profunde, reale, a culturii romane. Fara sa renunte la idealul unitatii nationale, noua generatie il impune cu alte mijloace, urmarind calitatea modernizarii si sincronizare europeana prin mari creatori. Exigentele junimistilor vizau un climat de seriozitate, de temeinicie si de competenta prefesionala. In toate domeniile culturii intemeiate de pasoptisti, junimistii provoaca schimbari majore:
a)in domeniul limbii combat latinismul initiat de corifeii Scolii Ardelene si continuat de urmasii acestora, August Treboniu Laurian si Timotei Cipariu; sustin modernizarea alfabetului latin si ortografie fonetica; pledeaza pentru imprumuturile neologice strict necesare din limbile romantice;
b)in domeniul cultural, sustin timp de 17 ani cicluri de conferinte (,,prelectiuni populare") pe teme de istoric, filozofie, literatura, alte arte, prin care familiarizeaza auditoriul cu noile idei din spatiul cultural european, impun un nou tip de discurs public, de tinuta academica, in contrast cu oratoria practicata pana atunci si pregatesc un public avizat;
c)in domeniul literaturii isi propun sa realizeze o antologie a poeziei romane, proiect esuat, dar ideile esentiale ale discutiilor privind selectia si criteriile poeticitatii textelor se concretizeaza in studiul lui Titu Maiorescu, ,,O cercetare critica asupra poeziei romane de la 1867", reper teoretic fundamental; inlocuiesc criteriul cultural in aprecierea creatiei literare prin criteriul estetic; resping mediocritatea si veleitarismul, promavand valorile certe, judecate dupa originalitatea viziunii si realizarea artistica.
Influenta pe care Junimea a exercitat-o asupra vietii culturale romanesti s-a datorat in mare masura lui Titu Maiorescu.Acesta a fost cel care a dat expresie incisiva rezervelor junimistilor fata de directia de dezvoltare pe care o luase Romania moderna,rezerve pe care si le-a rezumat in celebrul dicton-forma fara fond.A descoperit numeroase neconcordante fundamentale intre structura sociala a Romaniei contemporane si institutiile sale.In conceptia sa existau doar doua clase sociale in societatea romaneasca si anume mosieri si tarani.Acesta nega existenta celei de a treia stari si anume burghezia.Pentru el faptul ca Romania nu avea o burghezie constituia motivul pentru care sistemul constitutional din Romania i se parea ineficient
La sfarsitul sec.XIX au aparut tot mai multe curente agrariene care impartaseau ideile junimistilor.Cle mai puternic si mai dinamic dintre aceste curente agrariene este reprezentata de semanatorism,care se invartea in jurul sapatmanalului cultural"Semanatorul".La fel ca si junimistii acestia sustineau faptul ca Romania o luase pe o directie gresita aceea a liberalismului burghez care se nu se incadra cu experienta sa istorica.Principalul animator al semanatorismului a fost istoricul Nicolaie Iorga.La baza teoriei lui Iorga a stat credinta ca schimbarea nu trebuie sa se produca brusc pentru a fi durabila ci treptat.El sustinea ca orice ruptura de traditie nu se puteaface decat in defavoarea natiunii deoarece fiecare popor trebuie sa se dezvolte in spritul national.

• Critica Modernizarii Societatii Romanesti din Perspectiva Curentelor Traditionaliste.doc

* Prin apăsarea pe butonul “Descarcă acum” declar că am citit, înțeles și agreat termenii și condițiile.