Olăria - Arheologia materialității

Referat
7/10 (1 vot)
Domeniu: Istoria Artelor
Conține 1 fișier: docx
Pagini : 10 în total
Cuvinte : 1870
Mărime: 1.63MB (arhivat)
Publicat de: Monica David
Puncte necesare: 6
Facultatea de Istorie
Universitatea "Alexandru Ioan Cuza", Iasi

Extras din referat

Metodologie

În lucrarea de față voi încerca să aduc în atenție câteva elemente care țin de arheologia materialității. În acest context, voi începe prin a expune o serie de informații referitoare la olărie, etapele formării unui vas ceramic, modul de lucru, iar, după aceea, voi încerca să observ rezultatele dintr-un raport arheologic și care este importanța vaselor ceramice pentru arheolog.

Olăritul

Olăritul este o îndeletnicire pe care românii o moștenesc din cele mai vechi timpuri. De asemenea, olăritul este o muncă migăloasă, destul de obositoare, ce necesită forță și îndemânare. Din această cauză, a fost și a rămas destinat bărbaților, femeile ajutând eventual doar la decorat.

Sătenii timpurii au fost dependenți, în toate părțile lumii, de materiile prime locale care erau disponibile atunci când au produs ceramica. Materialele de bază erau lutul, apa, nisipul și combustibilul. Aceste materiale de bază nu sunt asemănătoare concepului antic chinez al celor cinci elemente: pământ, apă, lemn, foc și metal. La nivelul satului, olarul avea, de asemenea, pigmenți de culoare ruginie și materiale de temperare, care variază de la nisipuri speciale până la șamote, cenușă de sobă, gunoi (bălegar) ca plastifiant, materiale vegetale, azbest, păr, chiar pene și apă sărată din izvoare saline sau din mare.

Descrierile producției tradiționale a olăritului de către etnografi, reprezintă o sursă bogată de informații privind toate aspectele sistemului de producție. Lucrările anterioare de acest tip au avut tendința de a fi în mare parte descriptive, dar adesea au fost trecute cu vederea sau nu au reușit să înregistreze în mod adecvat aspecte ale materialelor sau procesului care ar fi de mare importanță arheologilor, având în vedere materialele recuperate de la săpături.

Materiile prime esențiale ale unui produs ceramic sunt argila și apa. Pot fi adăugate și materiale non-plastice în amestecul de lut și pot fi necesare vopsele sau anumite glazuri pentru a termina vasele. Este nevoie de combustibil pentru aprinderea recipientului.

Arheologii, împreună cu chimiștii trebuie să înțeleagă foarte bine ceramica pe care o studiază. Se pot menționa câteva proprietăți: compoziția chimică și mineralogică, dezvoltarea culorii, temperatura de ardere, relațiile de fază și dezvoltare, rolurile alcaliilor și varului în corpurile ceramice, macro și micro porozitatea, rupturile termice și de impact, expansiunea umidității, viteza de încălzire a cuptorului, atmosfera, variabilitatea temperaturii, etc.

Etapele procesului de formare a unui vas ceramic

Unul dintre primii pași în fabricarea ceramicii este de a testa lutul. Practic olarul are mijloace simple, directe de a judeca calitatea lucrării; ceramistul are metode și echipamente de testare standardizate. Un olar cu experiență, analizează textura prin modul cum simte lutul, facând distincție între cel „gras” sau cel „slab”.

Procesul tehnologic de obținere a ceramicii folosit în România:

1. Extragerea și pregătirea lutului - aceasta necesită eliminarea impurităților, pregătirea masei lutoase brute; se ține șase luni în depozite speciale (macerare, descompunerea substanțelor organice);

2. Fasonarea formelor crude - fie manual, fie mecanic se prelucrează la roată de către olar, fie masele fluide se toarnă în tipare absorbante de ipsos sau lemn, cele plastice se presează ușor manual sau mecanic, iar cele vârtoase se presează puternic în prese mecanice din metal sau materiale plastice;

3. Uscarea formelor crude - se face manual sau natural; uscarea naturală se face vara ținute un anumit timp pe niște rafturi acoperite, iar cea manuală se face în camere încălzite sau în zone amplasate lângă cuptoarele de ardere;

4. Arderea formelor crude fasonate și uscate - acest proces se execută în cuptoare la temperaturi de peste 600°C, care variază în funcție de mărie și produs. Are ca scop mărirea rezistenței mecanice;

5. Ornamentarea, desenarea, pictarea și acoperirea cu anumite substanțe de protecție.

Bibliografie

Matson, R. Frederick, Archeological and the Physical Science: Problem Definition and Results, Boston University, 1981.

Sandu, Ion; Vasilache, Viorica; Tencariu, Felix-Adrian; Cotiugă, Vasile, Conservarea Științifică a Artefactelor din Ceramică, Editura Universității „Alexandru Ioan Cuza”, Iași, 2010.

Shephard O., Anna, Ceramics for the Archeologist, Carnegie Institution of Washington, 1985.

Orton,Clive; Tyers, Paul and Vince, Allan, Pottery in Archaeology, Cambridge University Press, 1993.

Williams, David, The Study of Ancient Ceramics: The Contribution of The Petrographic Method, University of Southampton.

Preview document

Olăria - Arheologia materialității - Pagina 1
Olăria - Arheologia materialității - Pagina 2
Olăria - Arheologia materialității - Pagina 3
Olăria - Arheologia materialității - Pagina 4
Olăria - Arheologia materialității - Pagina 5
Olăria - Arheologia materialității - Pagina 6
Olăria - Arheologia materialității - Pagina 7
Olăria - Arheologia materialității - Pagina 8
Olăria - Arheologia materialității - Pagina 9
Olăria - Arheologia materialității - Pagina 10

Conținut arhivă zip

  • Olaria - Arheologia materialitatii.docx

Alții au mai descărcat și

Imagini ale Puterii în Orientul Antic

CAPITOLUL I Specificul culturii egiptene I. 1 Evoluţia istorică a civilizaţiei egiptene Egiptul antic a fost unul dintre cele mai vechi leagăne...

Istoria artei - arta greacă

Arta egeeană (arta cicladelor, cretană şi miceniană) face trecerea spre arta greacă. Elementele comune (trăsăturile caracteristice comune) ale...

Istoria Filmului Universal

Istorie: Prima proiecţie cinematogreafică publică a unui film, cu aparatul fraţilor Lumière, are loc la 28 decembrie 1895, la Paris, în localul...

Istoria Artelor

I. ISTORIA NOŢIUNII DE ARTĂ 1. Concepţiile vechi despre artă Termenul „artă” provine din latinescul ars, însemnând acelaşi lucru cu grecescul...

Constantin Brâncuși

Brâncusi s-a nascut in 1876 in satul Hobita din Judetul Gorj. In copilarie a invatat sa sculpteze lemnul pentru a confectiona diferite unelte si...

Pozitivismul

Este un curent filozofic care are la baza cunoasterea experimentutlui stiintific. 1. In sens restrans, termenul de pozitivism se aplica lucrarilor...

Stiluri și Ornamente

1.1. INTRODUCERE Istoria mobilierului este o ramura speciala a istoriei artei, prin urmare si a istoriei culturii si civilizatiei. Formele...

Te-ar putea interesa și

Modificări antropice ale spațiului geografic pe Valea Bistriței între Bicaz și Piatra Neamț

Valea Bistriţei reprezintă o regiune cu un potenţial remarcabil pentru comunitatea locală. Lucrarea îşi propune să scoată în evidenţă impactul...

Potențialul Turistic al Județului Brăila

INTRODUCERE Scopul şi metodele utilizate în realizarea lucrării de licenţă Brăila, ''starea de legendă a Dunării, ''cum o numea Fănuş Neagu, este...

Tradiții și Obiceiuri cu Valențe Turistice în Bucovina

INTRODUCERE În cadrul acestui proiect, se tratează regiunea Bucovina, ca fiind o destinație turistică impresionantă și renumită, prin potențialul...

Cnezatele și Voievodatete Române în Secolele VIII-XI

LUCRARE DE LICENŢĂ Cnezatele şi Voievodatete române în secolele VIII-XI Introducere În decursul secolelor, unele areale au avut un rol mai...

Gorj - Agroturism

1. STUDIU PRIVIND POZITIA SI ACCESIBILITATEA 1.1. Asezare si pozitie in teritoriu Orasul Novaci se afla in partea de nord-est a judetului Gorj,...

Valențe ale Turismului Cultural în Orașul Curtea de Argeș

ARGUMENT Turismul este o activitate umană aflată într-o permanentă dezvoltare, care a luat naştere şi a evoluat în interacţiune atât cu mediul...

Vestigii Antice

CETĂTI GETO-DACICE De-a lungul unei perioade de mai bine de 150 de ani (sec. I î. Hr. - sec I d. Hr.), Dacia a fost înzestrată cu un veritabil...

Turismul în Bucovina

INTRODUCERE Prezența unui cadru natural deosebit, zona cu munți, cu susur de ape la orice pas, cu pajiști presărate de așezări temporare de vară,...

Ai nevoie de altceva?