Diferente si Asemanari in Scenele Crucificarii din Spatiul German Inainte si Dupa Reforma Protestanta

Extras din referat Cum descarc?

Intr-o scurta istorie a modului in care imaginea a functionat ca obiect material in arta crestina occidentala, Ian Campbell si Elizabeth Williamson remarca transformarea fundamentala suferita de la icoana bizantina la imaginile de secol 16 Astfel icoana nu era importanta prin materialitate ei ci prin ceea ce reprezenta, se vroia doar un intermediar prin care credinciosul ajunge la cel reprezentat. De la al doilea Conciliu Ecumenic de la Niceea, cu care s-a incheiat criza iconoclasta, s-a stabilit functia icoanei ca reprezentat precum si diferenta intre venerarea icoanelor pentru ceea ce reprezinta si adorare, pe care credinciosul i-o datoreaza numai lui Dumnezeu Apoi, continua Campbell si Williamson, a aparut imaginea votiva care ignora materialitatea imaginii prin reprezentarea donatorului alaturi de sfantul dorit. Iar tipul cel mai raspandit este imaginea devotionala in care conteaza practic doar materialitatea ei. Doar prin imagine, prin tehnica artistului, se cauta provocarea unui raspuns din partea privitorului. Astfel efortul intelectual necesar perceperii unei icoane, ca reprezentant pentru o alta lume este absent in imaginea devotionala in care totul este indicat la vedere Pentru autorii de mai sus culmea imaginii devotionale o reprezinta crucificarea lui Grunewald(imag. 1) care ,,nu numai ca nu are nicio legatura ontologica cu natura divina a lui Hristos dar nici nu se incearca reprezentarea lui in divinitate. Acea imagine este de fapt tot ceea ce Hristos nu este. ? La fel s-ar putea spune si despre Hristos mort al lui Hans Holbein(imag. 2) care este practic un simplu corp, intr-un mormant, care incepe sa intre in putrefactie. Luand in considerare aceste tipuri de imagini s-a spus ca arta germana nu cunoaste frumusetea, ci doar expresia Sau ca in timp ce renasterea italiana a inventat forme noi, arta germana le-a reinterpretat pe cele vechi O alta explicatie obisnuita este cea care tine cont de normele picturii italiene stabilite prin lucrari ca ale lui Cenini, Alberti precum si de climatul neoplatonic care a avut cu siguranta un rol in arta. Astfel in Italia artistii cautau mai degraba in natura gasirea unor principii de frumusete, de proportii, conform filosofiei neoplatonice care spune ca lucrurile in aceasta lume sunt imagini ale formelor ideale iar artistul nu numai reda lumea sensibila dar isi exprima propria capacitate de a intelege formele ideale din gandirea divina Asta in timp ce lucrari precum Crucificarea lui Grunewald sunt vazute ca o supravietuire a spiritului gotic Pe de alta parte mai multi autori printre care Andree Hayum cu lucrarea Altarul Isenheim demonstreaza ca in spatele acestor imagini asa zis goticizante se ascunde de fapt un complex aparat de comunicare, adaptat locului si societatii pentru care a fost produs. 
Oricum cert este ca exact in acest spatiu a aparut reforma religioasa initiata la inceput de Martin Luther si care s-a impotrivit categoric in special acestui tip de imagine devotionala a carui reprezentant de frunte este Altarul Isenheim al lui Grunewald Reforma in arta a reprezentat inca un pas in istoria raportarii omului occidental la imagine. Atunci s-a negat celebra justificare a folosirii imaginilor ca ajutor pentru cei analfabeti. Textul va trece in prim plan iar imaginea va fi doar o ilustrare suplimentara, cumva inversandu-se rolurile pe care textul si imaginea le aveau in manuscrisele iluminate din evul mediu Sigur toata aceasta schimbare se petrece si pe fundalul exploziei textului scris, tiparit, a gravurilor si a imaginilor. Limbile vernaculare incepeau sa fie folosite din ce in ce mai mult. De aceea tinand cont ca biserica s-a format intr-o societate predominant orala, in care cei care stiau sa scrie si sa citeasca erau doar o minoritate - clerul bisericesc, raspandirea scrisului, a cititului poate fi vazuta ca o provocare a vechilor practici ecleziastice Iar imagini ca cele ale lui Grunewald pot fi privite si ca o o demonstratie a Bisericii Catolice impotriva imaginii tiparite si a cuvantului tiparit , prin irepetabilitate ei, imposibilitatea de a fi copiata si unicitatea impresiei resimtite in fata ei.


Fisiere in arhiva (1):

  • Diferente si Asemanari in Scenele Crucificarii din Spatiul German Inainte si Dupa Reforma Protestanta.docx

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!