I. Analiza compozitional - decorativa a costumului popular rusesc 4 II. Caracteristica elementelor a ansamblurilor vestimentare de baza nationale. Particularitatile individuale de croire si decor a vetimentatiei in provinciile de sud si nord a Rusiei 8
Introducere: Insotind omul in toate imprejurarile vietii sale, cotidiene sau festive, din copilarie pana la batrinete, costumul popular constituie nu numai un ansamblu material cu functii practice, ci si un purtator de semne si simboluri, fiind un limbaj vizual expresiv cu multiple semnificatii. Costumul rusesc pe parcursul secolelor a cunoscut variate forme vestimentare si idealuri de frumesete influentindu-se in mare parte de costumul european de vest. Incepind cu sec. XVIII costumul se orienteaza in doua directii: costumul de curte si costumul national cu forme individuale caracateristice rusesti. Costumul traditional taranesc ne fiind influentat pastreaza formele vestimentare si se dezvolta pe parcursul secolelor pina la inc. sec XX. Deseori costumul rusesc se asociaza cu denumirile de sarafan si cocosnic. Insa acesti termeni caracterizeaza in mare parte regiunea nordica a tarii, costumul deosebindu-se dupa regiune, provincie sau chiar sat in parte. In sec. XII - XIII apar diferentele in costum, delimitind-ul in dependenta de regiune in costumul nordic si cel de sud. Regiunea nordica (provinciile: Arhanghelisc, Vologda, Novgorod, Viatca etc.) se afla in apropierea marilor centre industriale, de aceea, aceasta regiune cunoaste un nivel de trai mai inalt comparativ cu regiunea de sud. In regiune nordica predomina complexul vestimentar cu sarafan. Ansamblul vestimentar cu fusta tip ,,paniova" este caracteristic regiunilor de sud. Regiunea sudica (provinciile: Caluga, Riazani, Tula, Tambov, Penza, Voronej, Cursc, Oreol) aflindu-se in apropierea provinciilor ucrainene, beloruse, etc. imprumuta unele tendinte, obtinindu-se un costum variat ca forme si deosebit de cel din regiunea nordica si centrala. Costumul privit in ansamblu este caracterizat de siluete monumentale trapezate sau drepte, decoruri bogate, utilizarea contrastelor a detaliilor de imbracaminte multicolore, acoperaminte pentru cap de diverse forme si dimensiuni. Este important de precizat si lungimea produselor, indeosebi a minecilor in unele provincii, care poate ajunge pina la pamint. Costumul national rusesc are o bogata sursa de informare. In Muzeul Istoric National din Moscova se gaseste o mare colectie care cuprinde costume si piese vestimentare, acoperaminte pentru cap, incaltaminte si bijuterii, fotografii a costumelor nationale a tuturor provinciilor (rusii, belorusii, basarabenii, ucrainenii) care au format marele Imperiu Rus. Aceste colectii au servit drept baza pentru analiza a costumului traditional autorilor specializati in domeniul istoriei costumului, analizei traditiilor legate de vestimentatie, ornamentatiei si mitodologiei motivelor ornamentale vestimentare. Unul dintre acesti autori este L.V. Efimova care in lucrarea sa ,,Ruschii narodnii costium" prezinta o multime de fotografii a costumului national rusesc si o caracteristica generalizata a costumului nordic si cel de sud, a acoperamintelor pentru cap si accesoriilor. Unii autori rusi au preferat sa studieze costumul calatorind in anumite regiuni ale tarii si colectind informatii de la oamenii de rind astfel ca mai apoi sa analizeze mai detaliat costumul si traditiile legate de aceste costume. Un astfel de autor este N. I. Lebedeva care in lucrarea sa din 1925 face o descriere detaliata a pieselor vestimentare caracteristice zonei de sud. Scopul meu in atingerea acestei teme este de a studia costumul rusesc si anume costumul de sarbatoare feminin. Costumul de sarbatoare este cel care reprezinta costumul national, deoarece este minutios lucrat, bogat ornamental si coloristic si formeaza impreuna cu acoperamintele pentru cap si accesorii un ansamblu vestimentar deosebit de toate celelalte costume traditionale Coloritul bogat al vestimentatiei si formele voluminoase formeaza o silueta monumentala, grea si totodata foarte interesanta in orice detaliu. Scopul meu, deci, este de a analiza mai minutios modul in care acest costum a fost obtinut, adica modalitati de croire si obtinere a acestor forme cit si modalitatile de infrumusetare si de variatie a tipurilor de tesaturi intr-un costum. I. ANALIZA COMPOZITIONAL - DECORATIVA A COSTUMULUI POPULAR RUSESC Forma costumului este reprezentata de forme geometrice simple (dreptunghi, patrat, trapez, etc.) sau de forme complexe la combinarea figurilor enumerate intre ele. Formele costumului sunt construite de linii constructive drepte simple: orizontale, verticale si diagonale care ofera dinamica (verticalele si diagonalele) cit si stabilitate, echilibru ansamblului vestimentar (orizontala). In compozitia costumului este urmat principiul simetriei si mai rar asimetria. De asemenea, este utilizat in costum principiul ritmului de linii, suprafete cit si de volume. Incepind cu sec. XVIII se dezvolta industria textila, indeosebi de producere a pinzeturilor de fabrica care patrund in regiunile rurale. Erau raspindite pe larg pinzeturile din in - in provinciile nordice si centrale, si cinepa - in provinciile de sud. Pinzeturile obtinute din fibre sustrase din tulpina cinepei erau foarte rezistete si se utilizau pe larg in regiunea sudica la confectionarea camasilor. Calitatea tesaturii depindea de prelucrarea fibrelor. Din pinzeturile albe, fine se confectionau haine de sarbatoare. Tesaturile din lina sau semilina (cu amestec de in sau cinepa) se utilizau pentru hainele exterioare. La Nord, la confectionarea unor haine exteriore se utiliza blana de bovine. Tesaturile cu desen se obtineau prin teserea firelor colorate. Acest tip de tesaturi de in sau cinepa aveau desen in dungi sau carouri. Le confectionau taranii, insa se produceau si industrial din bumbac.
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).