I. Introducere II. Scurt istoric III. Avantajele si dezavantajele tehnologiei IV. Automobile echipate cu sisteme inteligente V. Sistemele SMART implementate pe automobile VI. Observatii si concluzii VII. Bibliografie
I. INTRODUCERE Prin inteligenta artificiala facem referire la capacitatea unei masini sau a unui computer de a executa o actiune care in mod normal este destinata efortului uman. Dat fiind faptul ca tehnologia actuala reuseste sa depaseasca capabilitatile umanitatii in cat mai multe domenii, ea este bine-venita in avansarea prototipurilor actuale. Datorita multiplelor utilizari ale vehiculului in viata de zi cu zi, se urmareste tot mai mult implementarea inteligentei artificiale in domeniul auto, consecintele fiind sporirea sigurantei, cresterea fiabilitatii, automatizarea intregului sistem. In viitorul apropiat, automobilele isi vor indeplini rolul fara o influenta prea mare din partea soferilor, acest aspect va duce la diminuarea numarului de accidente dar si la un randament superior in transportul rutier. Aceasta tehnologie va avea o viteza de raspandire sporita, industria auto va fi revolutionata in foarte multe puncte de vedere. II. SCURT ISTORIC Sistemele de asistenta au evoluat enorm in ultimii 35 de ani, de la primul ABS pana la cele care astazi sunt capabile sa promita conducerea autonoma. [3] Aceste sisteme sporesc nivelul de siguranta in timpul conducerii, avertizandu-i si sprijinindu-i pe soferii aflati in situatii critice. De asemenea, acestea au in grija sarcinile monotone, repetitive. Pentru a spori siguranta, sunt disponibile mai multe sisteme: franarea preventiva de urgenta, sistemul de asistenta pentru mentinerea benzii de rulare, sistemul de detectare a starii de somnolenta a soferului, etc. In viitor, aceste sisteme vor fi cu mult optimizate fata de tehnologia actuala. [3] Pentru un plus de confort, sunt disponibile sistemele de asistenta la parcare si de vizibiliate pe timp de noapte, recunoasterea indicatoarelor rutiere si, in viitor, o functie de asistenta pentru traficul aglomerat. [3] Momentele istorice din evolutia sistemelor de asistenta: In anul 1970, a fost inventat sistemul inteligent destinat activitatii de conducere numit 'Cruise Control', pilotul automat asa cum il cunoastem noi usureaza munca soferului prin mentinerea unei viteze constante indiferent de conditiile de drum. [3] Functionarea acestuia se bazeaza pe informatii retinute in momentul cand este efectuata comanda de cruise control. Informatiile pe care masina le retine sunt referitoare la combustibilul injectat, turatia motorului, presiunea turbo, presiunea in rampa comuna de la injectoare, debitul de aer din galeria de admisie, debitul de gaze din evacuare. Cu ajutorul acestor informatii care sunt constant monitorizate, computerul de bord da comanda ca aceste valori sa ramana constante, astfel deplasarea are loc cu o viteza constanta pana la interventia soferului. [3] Un beneficiu mare pe care il ofera acest sistem este comfortul la drum lung pe autostrada si consumul redus de combustibil datorita variatiei cursei pedalei de acceleratie. [3] - 1978: comercializarea primului sistem de antiblocare la franare (ABS) din lume. In vremurile moderne, sistemul ABS este o optiune devenita obligatorie pentru orice autovehicul care se vinde, cel putin pe piata din Europa. In teorie, functionarea sistemului face ca roata sa nu se blocheze in momentul unor frane bruste. Acest lucru aduce doua beneficii foarte importante pentru siguranta activa a unui automobil: in primul rand distanta de oprire este mai mica, iar in al doilea rand directia masinii poate fi controlata. Daca rotile din fata ar fi blocate in timpul unei franari fara ABS, atunci rotirea volanului pentru a evita un obstacol nu ar mai avea niciun efect, masina alunecand spre inainte, pe directia de mers. [3]
1. http://www.e-automobile.ro/categorie-electronica/12-senzor-temperatura-motor.html 2. https://www.wikipedia.org/ 3. https://www.amsonline.ro/evolutia-sistemelor-de-asistenta/ 4. https://www.mercedes-benz.ro/passengercars/mercedes-benz-cars/models/glc/glc-suv/explore.pi.html/mercedes-benz-cars/models/glc/glc-suv/explore/intelligent-technologies/automatic-climate-control 5. https://www.tesla.com/ 6. https://www.tme.eu/ro/ 7. https://www.cs-instruments.com/fileadmin/cs-data/Datenblaetter/Fisa%20tehnica%20-%20RO/Fisa_tehnica_Senzori_presiune_RO.pdf 8. https://www.mitsubishi-motors.ro/tehnologie/senzor-de-luminozitate-ploaie/ 9. https://www.google.ro/search?hl=ro&biw=1536&bih=750&tbm=isch&sa=1&ei=6-2sXNvzAYOysAeypoWIBg&q=senzor+de+presiune+pneuri&oq=senzor+de+presiune+pneuri&gs_l=img.3...34144.35030..35718...0.0..0.219.1077.0j6j1 ..1 1..gws-wiz-img ...0j0i30j0i5i30j0i8i30j0i24.n-ZpCwKqPfs 10. https://www.optimusdigital.ro/ro/175-senzori--senzori-de-distanta 11. https://www.tirewarehouse.net/services/tpms-system/
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).