Sisteme integrate de afișaj la bordul aeronavelor

Extras din referat

Sisteme integrate de afisaj la bordul aeronavelor
Facultatea de Mecatronica si Sisteme Integrate de Armament, Academia Tehnica Militara, Bucuresti, Romania
Abstract: Aparitia unor situatii neprevazute, problemele critice de zbor care necesita o rezolvare rapida, au necesitat ample dezvoltari tehnologice, a echipamentelor de la bord.
Ca solutii pentru aceste probleme de zbor, avionul este echipat cu unitati si dispozitive speciale, cele mai importante fiind de afisaj electronic prin care pilot este avertizat in cel mai scurt timp, prin intermediul unui sistem de 6 display-uri: PFD1, EICAS MFD1, SISTEME, MFD2 si PFD2.
Cele mai importante si eficiente pentru siguranta zborului ii sunt alocate EFIS-uluii (Sistem electronic de zbor). EFIS ofera afisaje clare, de inalta rezolutie, care sunt usor de vizualizat in variatiile largi a intensitatii luminii ambientale. Aceste ecrane sunt: EFIS, MFD (display multi-functional), VFR (cu regulile de zbor), EMS (sistem de management al motorului), GPS (sistem de pozitionare globala), Lista de verificare / INFO (informatii grafice care sunt de incarcare de la un Card SD).
EFIS ne ofera urmatoarele informatii despre zbor: Rubrica banda, Setarile resiunii locale, Viteza adevarata a aerului , Banda de altitudine, Zona de afisare de informatii 1, Zona de afisare de informatii 2, Zona pentru timp, Indicatorul Alunecare /Derapare, Indicatorul de viraje, Linia orizontului,Indicatorii de rului/tangaj, Viteza si directia vantului.
Cuvinte cheie: EFIS, zbor, informatii la bord,sistem de afisare, eficienta,sistem integrat.
1. GENERALITATI
In prezent, datorita evolutiei tehnologiei, aeronavele au avut nevoie de prelucrare a datelor, necesare pentru a atinge obiectivele de zbor si / sau pentru a iesi din situatii dificile care pot aparea.
Aparitia unor situatii neprevazute, problemele critice de zbor care au nevoie rapid de remediare, au dus la ample dezvoltari tehnologice, a echipamentelor de la bord.
Pentru a asigura siguranta zborului si pentru a evita restrictiile impuse inainte de zbor afisarea datelor ierarhic a devenit o necesitate, in conformitate cu importanta pe care o au in zbor, precum si in conditii de sol, la viteze mari, astfel, pilot obtine informatiile necesare de la momentele-cheie ale zborului.
Ca solutii pentru aceste probleme de zbor, avionul este echipat cu unitati si dispozitive speciale, cele mai importante fiind de afisaj electronic prin care pilot este avertizat in cel mai scurt timp, cu ajutor unui sistem de fonetice si vizuale care contine 6 afisaje (display-uri).
Sistemul de avertizare fonetic si vizual ofera indicatii de avertizare a echipajului cu privire la potentialele operatii nesigure de zbor sau configuratii ale avionului, disfunctionalitati de sistem, si situatii non-normale. Indicatiile pot fi generate de urmatoarele:
- Alertarea echipajului cu privire la indicatiile motorului (EICAS).
- Sistemul de indicare a vremii
- Alerta de traffic si de evitare a coliziuniilor(TCAS)
- Alerta de pozitie (ADC)
- Sistemul de protectie impotriva vibratiilor (SPS)
Nesecret
1 din 8
In mod implicit, sistemul incepe cu display-urile 1 (DU1) si 6 (DU6) alocate ca PFD1 si PFD2 (atribuite EFIS-ului,care furnizeaza informatii specifice privind situatia verticala).
Display-urile 2 si 5 sunt multifunctionale si afiseaza informatii specifice situatiei de zbor in plan orizontal. Acestea sunt, de asemenea, atribuite EFIS-ului. Alocarea manuala a rolurilor se face de catre piloti de la un panou de control specifice.
2. EFIS
Un sistem electronic de zbor (EFIS) este un instrument sistem de afisare de zbor in care tehnologia folosita este mai degraba electronica decat electromecanice. EFIS in mod normal, consta intr-un afisaj primar al zborului (PFD), un afisaj multifunctional (MFD) si un indicator al informatiilor de la motor si de alertare a echipajului (EICAS). Desi la inceput s-au folosit tuburile cu raze catodice (CRT), acum se folosesc afisajele cu cristale lichide (LCD).
Complexul electromecanic indicator director atitudine (ADI) si indicatorul de situatie orizontala (HSI) au candidat pentru prima inlocuire a EFIS-ului. Cu toate acestea, exista in prezent putine instrumente pentru care nu s-a gasit un afisaj electronic. Instalatiile EFIS variaza foarte tare. Un avion usor poate fi echipat cun singur display pe care sunt afisate datele de zbor si de navigatie in timp ce un avion mare e probabil sa fie echipat cu 6 sau mai multe unitati de afisaj. 
EFIS ofera afisaje clare, de inalta rezolutie, care sunt usor de vizualizat in variatiile largi a intensitatii luminii ambientale.Afisajele pot fi selectate separat si configurate de pilot si ofera posibilitatea de afisare a informatiilor intr-un singur ecran astfel incat e foarte usor pentru echipaj sa asimileze datele de care au nevoie.


Fisiere in arhiva (1):

  • Sisteme Integrate de Afisaj la Bordul Aeronavelor.doc

Imagini din acest referat

Ne pare rau, pe moment serviciile de acces la documente sunt suspendate.


Hopa sus!