Transportul aerian se caracterizeaza printr-o complexitate ridicata: necesita tehnologii avansate, depinde de finantarea unor cheltuieli si investitii mari, este supus unor reglementari interne si internationale stricte precum si unei largi game de riscuri conjuncturale. Evolutia transportului aerian depinde de cativa factori cheie cu rezonanta la nivel mondial si regional. Acesti factori pot fi clasificati in doua categorii, in functie de nivelul la care intervin in evolutia transportului aerian: factori exogeni, legati de mediul economic, legislativ, politic, mondial, si factori endogeni, specifici transportului aerian. Fig. 1 - Interdependenta factorilor care influenteaza transportul aerian (Analiza structurala) A. Factori exogeni: A1. Economia mondiala / regionala (PIB, schimburile comerciale internationale); A2. Geopolitica mondiala / regionala (integrarea vest-europeana, descentralizarea est-europeana, libera circulatie a fortei de munca, a marfurilor); A3. Pretul petrolului (in viitor vor creste impozitele aplicate carboreactorului - sursa fiscala suplimentara, si se va aplica o taxa suplimentara pe pretul formelor de energie considerate puternic poluante - "eco-impozit"); Economia Mondiala - Factor decisiv in dezvoltarea aviatiei [2] A4. Preocuparile legate de mediul inconjurator (ecologice, zgomot). In Anexa 16 a Conventiei de la Chicago sunt prevazute tipurile de aeronave si masura efectiva a nivelului de zgomot produs de acestea; A5. Rolul noilor tehnici de telecomunicatie (teleconferinte: "ansamblul procedeelor utilizate pentru reunirea la distanta si care prezinta o dotare superioara celei telefonice"); A6. Fluxurile de calatori intre diferite zone geografice si tipologia cererii de transport aerian. B. Factori endogeni: B1. Evolutia tehnica a aparatelor de zbor; Constructorii de avioane sunt intr-o permanenta competitie pentru suprematia pe una sau mai multe din cele trei directii de dezvoltare ce capteaza interesul publicului, media, dar si companiilor aeriene: viteza, distanta si capacitatea B2. Politica de transport aerian (politica de liberalizare, politica "open sky"), cu urmatoarele consecinte: - scaderea pretului mediu si stimularea puternica a traficului aerian; - dezvoltarea si generalizarea sistemelor informatice de rezervari (GDS) care au permis tehnici moderne de gestionare a veniturilor (politici de yield management); - infiintarea retelelor in stea ("hub and spoke") intemeiate pe cateva aeroporturi pivot (hubs); - puternica centralizare a sectorului datorita numeroaselor companii falimentare, dar si fuziunilor, aliantelor sau achizitiilor. B3. Aglomerarea spatiului aerian: este o problema a serviciilor de navigatie aeriana (controlori de trafic, sisteme de legatura aer-sol, sol-sol, radare, calculatoare) si de partajare a spatiului aerian intre aviatia civila si aviatia militara; B4. Concurenta celorlalte mijloace de transport. Studiul de fata se axeaza pe analiza interactiunilor dintre factorii exogeni si industria transportului aerian. In particular, va fi prezentat cum activitatea economica, geopolitica, pretul petrolului, preocuparile legate de mediul inconjurator, noile tehnici de comunicatie si fluxurile de calatori afecteaza distributia rutelor aeriene, cargo si pasageri.
Ne pare rau, pe moment serviciile de acces la documente sunt suspendate.