1. Clasificarea aeronavelor: Criterii de clasificare ale aeronavelor: 1) Dupa destinatie 2) Dupa sistemul de propulsie 3) Dupa numarul de motoare 4) Dupa sistemul de aterizare 5) Dupa distanta de rulare la decoare si aterizare 6) Dupa forma aripii 2. Compunerea aerodinamica a avionului 1) Fortele care actioneaza asupra avionului 2) Elementele componente ale avionului 3) Materiale componente ale avionului 3. Dotarea Fortelor Aeriene Romane 4. Misiunile Fortelor Aeriene Romane 5. Bibliografie
1.CLASIFICAREA AERONAVELOR Avionul este o aerodina , prevazuta cu o suprafata portanta fixa ce asigura sustentatia datorita vitezei de deplasare. Viteza de deplasare poate fi asigurata fie de actiunea unor grupuri motopropulsoare, fie de actiunea unei componente a greutatii (in cazul zborului de coborare sau al zborului fara motor). In secolul XVIII sunt construite primele planoare(cu aripi arcuite, ca ale pasarilor) de catre Otto Lilienthal, care a si murit intr-o astfel de incercare de a cuceri vazduhul. Insa planorul a reprezentat primul pas spre construirea unui aparat mai greu decat aerul si care sa se deplaseze prin mijloace proprii. Acesta va fi aeroplanul sau avionul. In 1897, francezul Clement Ader a reusit sa se ridice in aer cu un aparat construit de el insusi, care semana cu o pasare mare si ciudata. Motorul punea in functiune o elice, care facea ca aeroplanul sa se urneasca de la sol. Unii considera ca acesta a fost primul avion din lume care a zburat. De fapt, "zborul" sau a fost un salt de cativa metri. Probabil ca primul zbor cu adevarat reusit a fost cel realizat cu aparatul fratilor Wilbur si Orville Wright cativa ani mai tarziu, in 1903. Acesti americani au reusit sa se ridice cu aeroplanul timp de 12 secunde, zborul avand loc la Kitty Hawk, in Carolina de Nord(S.U.A). Dupa aceasta data incep sa fie construite si alte aeroplane, in America si Europa. Insa, pe atunci, ele abia se ridicau in aer. Cei care le urmareau "zborul" erau nevoiti sa se culce pe iarba, pentru a vedea daca rotile acestora s-au ridicat sau nu de pe pamant. Cu timpul, insa, aeroplanele s-au perfectionat, reusind sa zboare tot mai sus si mai repede. A. Criterii de clasificare a aeronavelor 1.Dupa destinatie: a).Aeronave cu destinatie civila - sunt folosite pentru transportul pasagerilor, al marfurilor sau aeronavele utilitare, exemple Boeing 747 (fig.1), Airbus A300 (fig.2), Dassault Falcon(fig.3),Concorde(fig.4). Din punct de vedere al distantei de zbor ele se clasifica in aeronave pentru Fig1. Boeing 747 Fig.2 Airbus A300 Fig. 3 Dassault Falcon -distante scurte-scurt curiere ( Airbus A318 fig.10) - distante medii- mediu curiere ( Airbus A300 fig.2, Boeing 737 fig.11) Fig.11 Boeing 737 -distante mari- lung curiere ( Boeing 747 fig.1, Concorde fig.4) Fig.4 Concorde b). aeronave cu destinatie militara, exemple: F-16(fig.5), MIG-21(fig.6), Suhoi SU-27(fig.7), Dassault Rafale (fig.8), IAR 93(fig.9). Aeronavele cu destinatie militara se subclasifica din punct de vedere al misiunii specifice: Fig.5 F16 Fig. 6 MIG-21 Fig.7 Suhoi SU-27 Fig.8 Dassault Rafale Fig. 9 IAR 93 Fig.10 Airbus A318 - aeronave de vanatoare A-10 Thunderbold(fig.12), F-16 Fighting Falcon(fig. 13), F-22 Raptor(fig.14) Fig.12 A-10 Thunderbold Fig.13 F-16 Fighting Falcon Fig.14 F-22 Raptor - aeronave de bombardament: B-1 B Lancer (fig.15), Boeing B-52(fig.16), Northop Grumman (fig.17) Fig.15 B-1B Lancer Fig.16 Boeing B-52 Fig.17 Northop Grumman - aeronave pentru cercetare: Boeing 707 (fig.18), SR-71A Black Bird (fig.19), Northop Grumman EA-6B (fig.20)
Ne pare rau, pe moment serviciile de acces la documente sunt suspendate.