APARATE DE BORD CAP. I. - GENERALITATI Sunt dispozitive destinate pentru culegerea, convertirea, transmiterea si afisarea informatiilor necesare pentru conducerea oricarui aparat de zbor. In principiu un aparat se compune din 2 parti: - transmitator; - indicator. a) Transmitatorul - elaboreaza semnale purtatoare de informatii; b) Indicatorul - transforma semnalul de la transmitator si-l afiseaza analogic sau digital in cabina. Clasificarea aparatelor de bord : A. Destinatie, B. Natura semnalului de iesire, C. Procedeul de afisare a informatiei, D. Distanta la care sunt transmise indicatiile. A. Pot fi : 1.- Aparate de control motor -controleaza in orice moment parametrii legati de functionarea motorului si furnizeaza informatii referitoare la regimul de functionare al motorului, parametrii ce caracterizeaza rezerva de combustibil, etc. Din aceasta categorie fac parte : - manometrele (masoara presiunea combustibilului, uleiului, lichidului hidraulic, etc.) - Termometre (masoara temperatura chiulasei, uleiului, gazelor arse, etc.) - Litrometre (masoara rezerva de combustibil si semnalizeaza optic sau acustic rezerva critica.) - Debitmetre ( masoara debitul total sau partial de combustibil) - Turometre ( masoara viteza unghiulara a arborelui cotit ) - Semnalizatoare de presiune ( semnalizeaza optic depasirea presiunilor maxime sau minime admise.) 2.- Aparate de pilotaj si navigatie - determina in orice moment pozitia avionului si tinuta acestuia, adica pozitia avionului fata de planul orizontal. Pozitia unui avion in aer se determina cu ajutorul a trei coordonate : latitudinea, longitudinea si inaltimea de zbor. Miscarea avionului in jurul axei orizontale se numeste ruliu, in jurul axei transversale - tangaj, iar in jurul axei de directie - miscare de giratie sau de cap. Din aceasta categorie fac parte : -Vitezometrul (masoara viteza pe orizontala a avionului fata de fileurile de aer.) - Altimetrul (masoara inaltimea sau altitudinea barometrica de zbor.) - Variometrul ( masoara viteza pe verticala.) - Indicatorul de viraj si glisada (ne arata inclinarea avionului in viraj sau in linie dreapta, sensul de giratie, derapajul sau glisada.) - Giroorizontul ( masoara unghiul de tangaj si de ruliu precum si tinuta avionului in zbor.) - Compasul ( masoara unghiul de cap, adica unghiul dintre axa longitudinala a avionului si nordul magnetic.) - Accelerometrul ( masoara acceleratiile, pozitive si negative, ce apar in timpul zborului.) B. Pot fi : - semnale vizuale, - semnale auditive. C. Pot fi : - cu afisare analogica ( ac indicator ), - cu afisare digitala ( numerica ), - cu ajutorul unor imagini ( silueta avionului ), - cu afisare combinata. D. Pot fi: - aparate la care afisarea se face la locul de masurare, -aparate la care afisarea se face la o distanta orecare de locul de masurare. CAP. II. - Sistemul Pitot 1. Presiuni Pt = Pd + PS Pd = Pt - PS. Pentru masurarea inaltimii avionului, a vitezei pe orizontala si pe verticala este nevoie de cunoasterea a 3 presiuni: PS presiunea statica; Pd presiunea dinamica; Pt presiunea totala. Se masoara cu ajutorul tubului Pitot. PS - presiunea aerului stationar la diferite inaltimi; Pt - presiunea frontala a aerului aflat in miscare; Pd - presiunea dinamica rezulta prin scaderea din presiunea totala a valorii presiunii statice (Pd = Pt - PS). 2. Receptoare de presiune statica si dinamica Receptoarele de presiune sunt dispozitive destinate captarii presiunilor statice si totale, cunoscute sub denumirea de tuburi Pitot . Pe avioane, in general, este montat un tub Pitot principal si unul de rezerva. Acest dispozitiv este astfel dispus incat sa capteze presiunile din zona neperturbata a atmosferei. Constructie si functionare Tubul Pitot capteaza presiunea statica si cea dinamica din fata avionului si este construit dintr-o teava metalica (inox) prevazuta cu mai multe orificii.Un orificiu frontal capteaza presiunea totala iar mai multe orificii, dispuse simetric pe generatoarea cilindrului (corpul dispozitivului), asigura captarea presiunii statice. Compartimentul interior al tubului Pitot este impartit in doua compartimente separate intre ele; unul pentru presiunea totala si unul pentru presiunea statica. Primul compartiment este prevazut cu un orificiu prin care se scurge apa captata in timpul zborului. Presiunea totala captata se culege de la stutul corespuzator presiunii totale.
Ne pare rau, pe moment serviciile de acces la documente sunt suspendate.