Laptele si derivatele din lapte

Extras din referat Cum descarc?

Laptele este un lichid nutrient produs de glandele mamare ale mamiferelor femele. Este sursa principala de nutritie a nou-nascutilor, inainte de a fi capabili sa digere si alte mancaruri. Poate insemna si sucul alb al nucilor de cocos.
Compozitia laptelui variaza mult intre diverse mamifere. Laptele uman, de exemplu, contine multa lactoza, principalul zahar al lui . Spre deosebire de acesta, laptele de vaca contine mai putin zahar si mai multa grasime. Laptele de vaca este compus din 3,5% grasime, 9% solide din lapte si 87,5% apa. Proteina principala (80%) este cazeina. Laptele anumitor mamifere, printre care vaci, oi, capre, bivoli si iaci, este colectat pentru a fi consumat de oameni, fie direct, de obicei dupa pasteurizare, fie procesat in produse lactate precum smantana, unt, iaurt, inghetata sau branza.
Daca laptele neprocesat este lasat pentru o perioada, devine acru. Este rezultatul fermentarii bacteriilor acidului lactic, care transforma zaharul din lapte in acid lactic. Acest proces de fermentare este folosit in producerea anumitor produse lactate.
Laptele pasteurizat se va inacri daca nu este tinut in frigider si este recomandat a fi tinut intre 1? si 5? Celsius. Inacrirea laptelui poate fi oprita prin tratarea la temperaturi foarte ridicate (tratament UHT), astfel, laptele putand fi pastrat in cutii pentru mai multe luni fara a se inacri. Laptele este una dintre sursele de calciu din organism .
Conform studiilor, laptele contine noua nutrienti esentiali de pe urma carora sanatatea oamenilor are de castigat:
- Calciu: contribuie la dezvoltarea oaselor, dintilor si la mentinerea in limite normale a valorilor densitatii osoase;
- Proteine: reprezinta o sursa de energie si ajuta la repararea tesutului muscular;
- Potasiu: pastreaza tensiunea arteriale in limitele normale;
- Fosfor: ajuta la intarirea oaselor si la generarea energiei;
- Vitamina D: favorizeaza mentinerea sanatatii oaselor;
- Vitamina B12: cu rol important in formarea globulelor rosii si mentinerea sanatatii tesutului nervos;
- Vitmania A: sustine sistemul imunitar, sanatatea ochilor si a pielii;
- Riboflavine: transforma alimentele in energie;
- Niacina: metabolizeaza zaharurile in acizi grasi. 
Cu alte cuvinte, laptele este foarte important in nutritie si nu este nevoie sa fie consumat in cantitate foarte mare pentru a profita de beneficiile sale. De fapt un pahar de lapte ofera la fel de multa vitamina D ca si 100 grame de somon, la fel de mult calciu ca si 200 grame de broccoli, la fel de mult potasiu ca si o banana mica, la fel de multa vitamina A ca si un morcov si la fel de mult fosfor ca si 200 grame de fasole gatita.
Toti acesti nutrienti contribuie la starea generala de sanatate si pot juca un rol important in curele de slabire. Desi exista anumite controverse in ce priveste influenta laptelui asupra scaderii ponderale, sunt studii care arata ca daca tinerii adulti consuma lapte dupa un antrenament sportiv pierd mai multa grasime ponderala decat cei care consuma alte lichide cu aceeasi energie si aceiasi macronutrienti. Consumul de lactate degresate ajuta la scaderea ponderala si la asimilarea unor cantitati de calciu necesare organismului. Exista un consens general care arata ca aportul crescut de calciu, mai ales din surse sarace in grasimi, ajuta la prevenirea depunerii grasimilor si determina o crestere a metabolismului. 
Calciul a fost asociat si cu obtinerea altor beneficii:
- Cresterea nivelului de lipoproteine cu densitate crescuta (HDL-colesterol) -  bune pentru inima;
- Imbunatatirea calciului scheletal, atat in timpul cresterii cat si la femei dupa menopauza;
- Reducerea recurentei litiazei renale;
- Imbunatatirea simptomelor sindromului premenstrua. 
S-a estimat ca un adult, in timpul Epocii de piatra, ingera intre 2000 si 3000 de mg de calciu pe zi, de 3 pana la 5 ori mai mult decat un adult din zilele noastre. Un studiu a aratat ca persoanele care au consumat 1200 de mg de calciu pe zi, alaturi de o dieta cu putine calorii, au slabit mai mult decat cei care au consumat mai putin calciu. Desigur, exista persoane, cum sunt pacientii care au suferit operatii pentru a pierde in greutate, care necesita pana la 2500 mg de caciu pe zi. 
Mai jos este prezentat un tabel cu necesarul de calciu pe zi in functie de varsta:
Varsta (ani) Calciu (mg/zi) Portii pe zi
1-3 500 3
4-8 800 3
9-18 1300 4
19-50 1000 3
51+ 1200 4
Caloriile laptelui
Exista atatea sortimente de lapte pe piata, incat pana si alegerea acestui aliment simplu poate deveni dificila. Daca mergi pe varianta clasica si cea mai cautata, alegi laptele de vaca semi-degresat. Nu sunt de lepadat, insa, nici sortimentele provenite de la capra sau bivolita, adevarate delicii si surse de sanatate. Iar pentru cei cu intoleranta la lactoza , au aparut pe piata destule variante de lapte facut din boabe si nuci precum soia, orez sau chiar si migdale. Fiecare sortiment are profilul lui nutritional si un aport caloric diferit.


Fisiere in arhiva (1):

  • Laptele si derivatele din lapte.docx

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Bibliografie

1. http://www.sfatulmedicului.ro/Alimentatia-sanatoasa/beneficiile-laptelui_8712
2. https://ro.wikipedia.org/wiki/Lapte
3. https://ro.wikipedia.org/wiki/Branza
4. https://ro.wikipedia.org/wiki/Lapte_b%C4%83tut
5. https://ro.wikipedia.org/wiki/Lapte_acru
6. https://ro.wikipedia.org/wiki/Iaurt


Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!