1. Valoarea de intrebuintare 3 2. Descrierea materiilor prime si auxiliare 6 3. Descrierea procesului tehnologic 11 4. Asigurarea si verificarea calitatii produsului 18 5. Bibliografie 21
1. VALOAREA DE INTREBUINTARE Iaurtul este un produs alimentare cunoscut si folosit din vremuri stravechi, din Balcani in Asia Centrala si Orientul Mijlociu. Modul de preparare variaza in functie de aria culturala. Tehnologia de preparare a acestui produs are la baza utilizarea de culturi de bacterii lactice selectionate ce se folosesc sub forma de monoculturi sau culturi mixte cu proprietati biotehnologice corespunzatoare pentru obtinerea unor produse de calitate constanta. Fermentarea laptelui la fabricarea iaurtului este produsa de doua bacterii lactice asociate: Lactobacilus bulgaricus si Streptococcus thermophilus. Steptococul are temperatura optima de dezvoltare la 37 - 40 ? C, iar lactobacilul la 45 - 50 ? C, ultimul avand o putere acidifianta importanta ( pana la 2,7 % acid lactic). Cele doua bacterii se dezvolta in iaurt intr-o stansa simbioza, Lactobacillus bulgaricus favorizand dezvoltarea bacteriei Streptococcus thermophilus printr-o activitate proteolitica prin care se elibereaza o serie de aminoacizi din cazeina. Clasificarea iaurtului: 1. In functie de tehnologia de fabricatie, iaurtul se poate prezenta astfel: - forma compacta; - forma fluida; 2. In functie de reteta de obtinere, iaurtul poate fi: - simplu; - cu adaos de vitamine, aroma de fructe sau bucati de fructe; 3. Dupa natura laptelui folosit la prepararea lui, iaurtul se clasifica in trei categorii: - iaurt din lapte de vaca; - iaurt din lapte de oaie sau capra; - iaurt din lapte de bivolita; 4. In functie de continutul in grasime, iaurturile se clasifica in: - iaurt dietetic 0,1 - 1 % grasimi; - iaurt gras 1 - 3 % grasimi; - iaurt extra 3 - 4,4 % grasimi; - iaurt special 6 - 7 % grasimi; 5. Dupa continutul de grasime, iaurtul din lapte de vaca se clasifica in trei tipuri: - tip extra - din lapte supus unei concentrari partiale cu 4 % grasime; - tip gras - cu 3,2 % grasime; - tip slab - cu 0,1 % grasime. 6. In functie de cantitate, se clasifica in: - iaurturi mici de 75 g pana la 200 g; - iaurturi mijlocii de la 375 g pana la 500g; - iaurturi mari de la 850 g pana la 1 kg. Iaurtul prezinta o serie de beneficii nutritionale, acestea fiind: -bogat in proteine; -sursa de calciu; -contine potariu la fel de mult ca si bananele. Potasiul este o substanta minerala vitala, care ajuta la normalizarea batailor inimii, trimite oxigen la creier si mentine constanta cantitatea de apa din corp; -sursa excelenta de vitamina B -ajuta la digestia lactozei prin intensificarea productiei de enzime lactice; -activeaza stilul de viata, sustine functionarea normala a sistemului muscular; -reduce riscul aparitiei cancerului; -intareste sistemul imunitar; - sursa importanta de proteine; -curata organismul de toxine; Danone este cea mai mare companie producatoare de iaurturi din lume, fiind, de asemenea, un important producator de biscuiti si cereale. Compania a fost fondata in 1966 sub numele de BSN. Danone este prezent in 120 tari si este numarul I in productia mondiala de iaurturi si numarul II in productia mondiala de apa imbuteliata. Danone, a intrat pe piata romaneasca in 1997, initial cu produse importate. In urma unei investitii de 15 milioane USD in retehnologizarea fabricii preluate de la Miorita in 1998, in aprilie 1999 a inceput productia proprie. Danone S.R.L este dotat cu cisterne izoterme, care colecteaza laptele de la 25 de ferme in fiecare zi. Intrucat calitatea laptelui este un factor esential al calitatii produselor finite, Danone plateste laptele in functie de calitatea sa. Compania afirma ca acest sistem este unic in Romania. Nutriday Natural este marca de iaurt cea mai cumparata din Romania, oferind variante hranitoare si gustoase de iaurt natural, de baut, cu fructe si dietetic. Un pahar de iaurt in fiecare zi reprezinta o sursa valoroasa de proteine, calciu si fermenti lactici activi, fiind un aliat de seama al nutritiei sanatoase. Prin marea sa diversitate Nutriday se adreseaza tuturor membrilor familiei, fie ei copii, tineri, persoane active sau batrani. Valoarea de intrebuintare se refera la faptul ca marfurile sunt solicitate de consumatori prin utilitatea lor datorita proprietatilor pe care le au. Iaurtul poate fi folosit de catre consumator ca produs alimentar individual dar si pentru prepararea unor mancaruri, ceea ce ii ofera o mai mare valoare de intrebuintare la un pret accesibil. Fiind un produs din lapte, iaurtul detine toate elementele nutritive ale acestuia: proteine animale, calciu, vitaminele A, B si D, potasiu si magneziu. Iaurtul ofera o satisfactie dubla fiind placut papilelor gustative si aducand numeroase beneficii organismului uman si anume: intarirea sistemului imunitar, remedierea unor neplaceri precum afectiuni ale colonului, infectia cu Helicobacter pylori ( bacteria responsabila de aparitia ulcerului), balonarea si de asemenea ar putea preveni si aparitia cancerului.
1. https://www.scribd.com/document/227587844/IAURT 2. https://www.scribd.com/document/149332133/Analiza-Calitatii-Senzoriale-a-Produsului-Iaurt-Danone-Si-Napolact 3. http://www.scritub.com/medicina/alimentatie-nutritie/PROIECT-Inginerie-Alimentara-I55696.php 4. https://www.scribd.com/document/116230918/IAURTUL 5. https://www.scribd.com/document/90838884/Iaurtul
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).