Fundamentele Proiectarii Nutritionale a Produselor Alimentare

Extras din referat Cum descarc?

Studierea alimentului, ca orice alt tip de marfa, a avut ca rezultat adancirea cercetarii problemelor vizand conditiile generale de acceptabilitate pentru a fi oferite pe piata. Rezultatele acestor cercetari au constituit o solida baza pentru trecerea la o noua directie de studiere a alimentelor. Cu toate incercarile semnalate in literatura merceologica interbelica, de a considera alimentele ca produse care se realizeaza si pe piata metabolica, mutatii semnificative in metodologia de cercetare merceologica nu s-au produs pana in momentul in care progresul stiintific implicat in nutritia omului si progresele tehnice din domeniul productiei bunurilor alimentare nu au ajuns la un stadiu care sa puna in prim plan exigentele pietei metabolice in raport cu cele ale pietei economice. Toate acestea au facut ca proiectarea si realizarea alimentelor sa se bazeze pe cerintele prioritare ale metabolismului corpului uman in conditiile unei legaturi oportune, de ordin obiectiv si subiectiv, intre om si aliment, respectand totodata, legile si mecanismele pietei.
Profund influentat de antropogeneza, modul de alimentatie a omului s-a schimbat si a reflectat permanent noile descoperiri care au dus la imbunatatirea si diversificarea hranei, in raport cu modul de folosire a resurselor alimentare.
Aceste transformari au fost facilitate de cunoasterea si intelegerea relatiei dintre om si aliment, respectiv a formelor ei de manifestare, care constau in furnizarea de nutrienti, intr-o legatura psihosenzoriala, dar si in posibila vehiculare a unor agenti patogeni.
Procesul de dezvoltare a omului a modificat fundamental interactiunea om - planta si om - animal, cu efecte multiple asupra conceptiei despre alimentatie si comportamentului alimentar. Conturarea tipului de alimentatie a unui popor depinde atat de factori naturali, cat si de factori sociali. Daca factorii naturali determina un caracter static, constant tipului de alimentatie, cei sociali reprezinta elementul dinamic, care modifica in timp alimentatia.
Devine foarte importanta reanalizarea consumului de alimente, corelarea cu nevoile specifice dezvoltarii si evolutiei individului, in contextul noilor conditii de mediu.
Numerosii factori care conditioneaza alimentatia si nutritia au condus la elaborarea unei concept integrator, denumit ecosociologia alimentatiei, in care cercetatorii au cumulat factorii ecologici si sociali. Sfera productiei si consumului de alimente nu are doar o coordonata tehnologico-fiziologica, ea reprezinta un proces complex, care include relatia individ - mediu, integrata intr-un ecosistem uman.
Analizand evolutia alimentatiei umane, din perspectiva antropologica si etnologica, se poate observa succedarea a sase etape diferite - carora le corespund generatii specifice de alimente - provocata de transformarile sociale, culturale si tehnologice. S-au conturat trasaturi specifice fiecarei etape de dezvoltare, care au permis identificarea unor caracteristici comune, ca instalarea unor traditii, deprinderi si obiceiuri alimentare, dar si afirmarea necesitatii introducerii principiilor moderne ale alimentatiei, bazate pe caracterul rational, dar si ecologic al acesteia.
Accesul consumatorilor la alimente, la randul lui, este influentat de biodiponibilitatea alimentelor, de factori economici si sociali, de obiceiuri si traditii, indiferent de modul si tipul de alimentatie adoptat.
La nivel macroeconomic -national, regional si international- oferta de alimente este evaluata din ce in ce mai mult in legatura cu calitatea vietii. In elaborarea unor strategii pentru imbunatatirea ofertei de marfuri alimentare este necesar sa se porneasca de la relatia necesitati de consum-utilitate, in stransa legatura cu resursele traditionale sau netraditionale si luand in considerare grupele de populatie individualizate dupa cerintele biologice.
Extinderea si limitele accesului la sursele de alimente depind de factori de natura exogena (disponibilitatea alimentelor, a veniturilor), dar si de factori de natura endogena (de ordin fiziologic, senzorial, psihologic).
La ora actuala, situatia alimentatiei populatiei din diferite tari se caracterizeaza prin doua aspecte limita: pe de-o parte starea de subnutritie din tarile slab dezvoltate, iar pe de alta parte, problema supraalimentatiei din tarile dezvoltate, ambele la fel de alarmante. Organizatiile din domeniul alimentatiei au misiunea sa lupte pentru a inlatura doua mari neajunsuri: malnutritia de penurie si malnutritia de abundenta, ambele fiind strans legate de problema distributiei si alocarii resurselor, dar si de considerente privind educarea si informarea nutritionala a populatiei. La intersectia acestor doua laturi trebuie sa se situeze obiectivele politicilor agricole, alimentare si nutritionale, care trebuie sa vizeze eliminarea dezechilibrelor alimentare datorate insuficientei sau excesului.
Industria alimentara trebuie sa sustina si sa vina in intampinarea acestor obiective prin largirea sortimentului de produse, prin fabricarea unor produse care sa corespunda necesitatilor bine fundamentate de consum alimentar ale populatiei, respectiv a asa numitelor produse functionale: produse imbogatite nutritional sau produse modificate, "saracite" nutritional (produse hipocalorice, hipoglucidice s.a.).
Fabricarea de succedanee alimentare constituie o modalitate de suplimentare a resurselor alimentare naturale limitate, care largeste oferta de alimente si constituie o premisa a unui mai bun acces la sursele de hrana. Chiar daca urmareste obtinerea unor inlocuitori de produse naturale sau doar a unor ingrediente ale alimentelor prelucrate, fabricarea succedaneelor contribuie la largirea gamei de produse alimentare. Inlocuitorii de alimente au capatat


Fisiere in arhiva (1):

  • Fundamentele Proiectarii Nutritionale a Produselor Alimentare.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare. Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!