Una din caracteristicile esentiale ale modernizarii productiei si comertului cu bunuri de consum consta in reconsiderarea marfii ca sistem bicomponent. Conceptia sistemica asupra marfii, din punctul de vedere al celor doua componente ale sistemului (produsul + ambalajul), care se conditioneaza reciproc, reprezinta o necesitate obiectiva pentru realizarea ei, ambalajul avand functii multiple, binecunoscute: O de conservare si de protectie; O functii legate de manipularea, depozitarea si transportul produselo; O de informare si promovare ale desfacerilor de marfuri. Principalul rol al etichetarii este acela de a oferi informatii. Frecvent, gradul de detaliere necesar, limba in care apar informatiile sunt reglementate de catre guverne la nivel local, astfel incat producatorii detin un control destul de redus asupra etichetei. De altfel, etichetarea moderna a produselor alimentare, presupune un mesaj mai bogat si mai variat de informatii utile comertului si consumatorilor, un loc de prim ordin tinzand sa il aiba informatiile de ordin nutritional. Pe plan international, eticheta si etichetarea formeaza obiect de preocupari asidue, de recomandari si reglementari speciale, apropiate ca exigenta de cele pentru produsele farmaceutice, cel putin din punct de vedere al necesitatii si amplorii informatiilor privind specificul valorii lor de intrebuintare, a modului de pastrare si de utilizare. Realizarea grafica si estetica a etichetei este foarte importanta pentru indeplinirea rolului promotional al acesteia. In general, eticheta indeplineste doua functii importante: persuasiva si informativa. Eticheta persuasiva pune accent pe convingerea consumatorului prin evidentierea temei promotionale sau a logo-ului, in timp ce informarea consumatorului trece pe planul doi. Cuvinte standard, precum nou, imbunatatit super au un impact redus asupra consumatorilor care evalueaza marfurile, acestia fiind de cele mai multe ori saturati de aceste noutati. Eticheta informationala, pe de alta parte, are ca scop sa ajute consumatorul sa selectioneze corect marfa potrivit necesitatilor fiecaruia si sa inlature discrepantele care pot aparea dupa momentul achizitiei, din lipsa de cunostinte sau insuficienta informatiilor. Spre deosebire de deceniile anterioare, cand imaginii grafice a produsului de pe eticheta i se acorda o atentie relativa prin calitati sugestive si estetice modeste, mergand pana la o vaga sugestie, in prezent, in majoritatea tarilor dezvoltate ale lumii, imaginea grafica a produsului constituie adevarate virtuozitati estetice dar, in acelasi timp, si o reprezentare fidela a produsului in cauza. Se remarca faptul ca in prezent, exista o metodologie a proiectarii si executarii etichetelor pentru marfurile alimentare care, prin utilizarea unor tehnici speciale de captare a atentiei cumparatorului asupra acelor elemente ale etichetei pe care un producator sau altul doresc sa le puna in evidenta in mod deosebit intr-o maniera statica sau dinamica, astfel incat produsul respectiv sa fie remarcat, individualizat si dorit de catre consumator. Complexitatea problematicii etichetei si etichetarii produselor alimentare a impus elaborarea unor standarde, norme, a unor reglementari ale mai multor organisme internationale. Comisia Codex Alimentarius recomanda aplicarea prevederilor Normelor generale internationale pentru etichetarea produselor alimentare preambalate, publicate prima data in CAC/RS-1 din 1969, text revizuit ulterior (CODEX STAN .1-1985), continand: O Standardul general pentru etichetarea alimentelor preambalate (text revizuit) - CODEX STAN 1-1985; O Standardul general pentru etichetarea aditivilor alimentari - CODEX STAN 107-1981; O Ghiduri Codex de etichetare: u Ghid general pentru afirmatii CAC/GL 1-1979; u Ghid pentru etichetarea nutritionala CAC/GL 2-1985; u Ghid pentru declararea datei de preambalare pentru uzul comitetelor Codex; u Amendament la Standardul General Codex pentru etichetarea marfurilor alimentare preambalate Suplimentul 1 la CAC/ vol. VI, ed. 2.
Ne pare rau, pe moment serviciile de acces la documente sunt suspendate.