CAPITOLUL I I.1 NOTIUNI INTRODUCTIVE. DEFINIREA COROZIUNII pag.3 I.2 TIPURI DE COROZIUNE pag.3-5 I.3 COROZIUNEA TRANSCRISTALINA pag.5 CAPITOLUL II II.1 METODE DE PROTECTIE ANTICOROSIVA A MATERIALELOR METALICE pag.6 II.2 METODE DE PREVENIRE A COROZIUNII pag.6 II.3 UTILIZAREA METALELOR SI ALIAJELOR REZISTENTE LA COROZIUNE pag.6 II.4 METODE DE ACTIONARE ASUPRA MEDIULUI COROSIV pag.6-7 II.5 METODE DE ACOPERIRE A SUPRAFETELOR METALICE CU INVELISURI INTICOROSIVE pag.7 BIBLIOGRAFIE pag.8
COROZIUNEA TRANSCRISTALINA CAPITOLUL I I.1 NOTIUNI INTRODUCTIVE. DEFINIREA COROZIUNII Termenul de coroziune este conventional si cuprinde o serie de procese,de schimbari chimice si electrochimice prin care metalele trec dintr-o forma elementara intr-o forma combinata. Aceasta trecere este posibila deoarece in natura, in mod obisnuit, metalele se gasesc sub forma combinata ca: oxizi,carbonati, hidroxizi, a caror energie libera este mai mica decat a metalului pur,ceea ce determina tendinta naturala a metalelor de a trece la forme cu energie libera mai redusa. Prin coroziune se intelege distrugerea materialelor datorita reactiilor chimice sau electrochimice cu mediul inconjurator. Atacul chimic direct este posibil la toate materiile prime folosite in industrie, in timp ce atacul electrochimic nu apare decat la metale, deoarece numai ele poseda electroni liberi. Materialele sintetice nu poseda aceasta structura ele fiind de obicei supuse degradarii numai prin atac chimic. Pagubele provocate economiei nationale de catre coroziune ating proportii uriase. Conform datelor existente, aproape o treime din productia mondiala de metal este scoasa din uz datorita coroziunii. Intrucat numai circa doua treimi din metalul corodat se recupereaza prin topire, inseamna ca circa 10% din productia mondiala se pierde definitiv ca urmare a actiunii de distrugere a coroziunii.Pagubele datorita coroziunii sunt adesea legate nu numai de pierderile de metal ci si de scoaterea din functiune a unor instalatii intregi,pentru a caror prelucrare si montare se cheltuieste mai mult decat costul materialului din care sunt facute. Daca pentru sinele de cale ferata costul materialului depaseste costul de fabricatie,pentru alte produse cum ar fi masinile,avioanele,aparatele de precizie etc., costul de fabricatie depaseste cu mult costul materialului. I.2 TIPURI DE COROZIUNE Coroziunea se poate clasifica astfel: I. Dupa mecanismul de desfasurare se pot distinge doua tipuri de coroziune : -coroziunea chimica care se refera la procesele de distrugere a metalelor si aliajelor care se produc in gaze uscate, precum si in lichide fara conductibilitate electrica si in majoritatea substantelor organice ; -coroziunea electrochimica se refera la procesele de degradare a metalelor si a aliajelor in solutii de electroliti, in prezenta umiditatii, fiind insotite de trecerea curentului electric prin metal. Atat coroziunea chimica cat si cea electrochimica, fiind procese ce se desfasoara la interfata metal-gaz, fac parte din categoria reactiilor eterogene si se supun legilor generale ale cineticii acestor reactii. Exemple tipice de coroziune electrochimica se intalnesc in cazul coroziunii atmosferice (ruginirea fierului) si la coroziunea provocata de curentii electrici de dispersie din sol numiti si curenti vagabonzi. Ruginirea fierului In cazul fierului oxidarea in atmosfera a acestuia cu formarea oxizilor de fier (rugina) are loc in trepte. In prima treapta de oxidare a fierului, se formeaza FeO, oxidul feros, care este stabil numai in absenta oxigenului. Cand apare oxigenul atmosferic, oxidul feros se transforma in hidroxid de fier (Fe2O3H2O) sau FeO(OH), dintre care se cunosc 2 faze: - Faza 1 care corespunde unui exces mare de oxigen; - Faza 2 caracterizata prin o cantitate de oxigen, insuficienta, din care cauza, oxidarea evolueaza incet. In functie de culoare se pot deosebi 3 feluri de rugina si anume: 1. Rugina alba Fe(OH)2 , care se formeaza dupa reactia: Fe+2H2O->Fe(OH)2+H2 Acest tip de rugina trece rapid, prin oxidare, in rugina bruna, de aceea se observa foarte rar. 2. Rugina bruna, apare in urma reactiei: 4Fe(OH)2+O2->4FeO*OH+2H2O 3. Rugina neagra, este formata din oxid feros si feric; fiind denumita si magnetita din cauza proprietatilor sale magnetice si este considerata ca fiind forma cea mai stabila a oxidului de fier. Ea formeaza pe suprafata metalului un strat protector, cu structura omogena si aderenta. Reactia decurge astfel: 2FeO*OH+Fe(OH)2->Fe3O4+2H2O In problemele practice de coroziune importanta este cunoasterea vitezelor reale cu care procesul se desfasoara. Daca procesul de coroziune este posibil, dar are o viteza de desfasurare foarte mica, se poate considera ca materialul este rezistent la coroziune. Viteza de coroziune se exprima prin masa de metal distrus pe unitatea de suprafata in unitatea de timp g/m2h sau adancimea la care au ajuns degradarile in unitatea de timp mm/an.
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).