Cuprins
- Introducere 4
- Capitolul I. Protectia consumatorului, componentă a sistemului deprotecție socială 5
- 1.1. Conceptul de protecție a consumatorului 5
- 1.2. Obiectivul programelor de protecție a consumatorului 6
- 1.3. Apărarea drepturilor consumatorilor 7
- Capitolul II. Orientări pe plan modial privind protecția consumatorilor 9
- 2.1. Protecția consumatorilor - obiectiv principal al Organizației națiunilor unite (ONU) 9
- 2.2. Cadrul legislativ privind protecția consumatorilor in România 11
Extras din referat
Dezvoltarea economică datoreaza prea puțin experților si guverneaza, ea este determinata de noi toti, prin efortul nostru personal de a intelege si de a acționa.
In acest scop, economia trebuie sa mai inceteze a mai fi preocuparea doar a catorva cunoscatori titrati.
Drepturile fundamentale ale cetatenilor sunt drepturile subiective ale cetatenilor, esentiale pentru viata, libertatea si demnitatea acestora, pentru libera si deplina dezvoltare a personalitatii umane, stabilite prin Constitutie. Unul dintre aceste drepturi este dreptul la ocrotirea sanatatii.
Scopul acestei lucrari este acela de a oferi consumatorului o viziune mai ampla asupra drepturilor sale depline de a contesta calitatea unor produse de pe piata care i-ar putea sfida integritatea.
Astfel, consumatorul trebuie informat prin diferite mijloace de rolul important pe care il joaca in dezvoltarea optima, din punct de vedere calitativ a unei "piețe".
Cu toate acestea, ajungem sa constatam ca in secolul XXI oamenii nu-si cunosc incă drepturile si de aceea foarte puțini sunt cei care reclamă neregulile constatate pe piata si care le pericliteaza intr-un fel sau altul viața.
Capitolul I. Protecția consumatorului - componentă a sistemului de protecție socială
1.1 Conceptul de protecție a consumatorului
In cadrul politicilor de protectie sociala promovate de orice stat, politica privind consumatorul trebuie sa fie considerata o componenta de sine, cu obiective, prioritati si instrumente proprii - bine integrate celorlalte politici ale statului.
Protectia consumatorului reprezinta un ansamblu de dispozitii privind initiative politice sau private ,destinata a asigura si a ameliora continuu respectarea intereselor consumatorului, cat si, in cele mai frecvente cazuri, forma unor actiuni speciale, cu programe si obiective bine determinate in timp si in spatiu
Consumatorul, in calitatea sa de purtator al cererii de marfuri ,joaca un rol important in mecanismul de piata, constituind, in acelasi timp elementul de referinta al tuturor actiunilor intreprinse atat de producator cat, si de comerciant.
Pe masura ce o tara se dezvolta, rolul consumatorului devine mai complex si un numar din ce in ce mai mare de organizatii sunt afectate de comportamentul acestuia.
Intreg complexul de interventii sociale pentru remedierea acestor probleme isi gasesc expresia in conceptul de protectie a consumatorului.
Omul de rand ,in calitatea sa de consumator, dar si de cumparator, devine agent de piata, se confrunta cu o multime de probleme legate de: structura produselor destinate a-i asigura consumul, preturile la care isi poate procura diverse bunuri si servicii si calitatea acestora, sistemul de informare prin care se asigura transparenta pietei, sistemul de comercializare a produselor si calitatea serviciilor comerciale etc.
1.2. Obiectivul programelor de protecție a consumatorului
Organele guvernamentale si unele organizatii nonguvernamentale au initiat, pe baza aspectelor de mai sus, o serie de programe privind protectia consumatorului:
- Imbunatatirea consumului populatiei - reprezinta un aspect specific al societatii romanesti in actuala etapa a dezvoltarii sale si trecerii spre economia de piata. Acest program trebuie sa devina pentru societate un obiect de sustinere a programului de reforme initiat de guvern prin care se implica eforturile populatiei la reconstituirea tarii.
Inscrierea unui asemenea obiectiv in programele de protectie a consumatorului se refera in special la responsabilitatea statului, care trebuie, prin politica sa sociala, in mod etapizat, conditiile necesare, atat pentru o crestere cosntanta a volumului fizic al consumatorului, cat si pentru o imbunatatire structurala a acestuia.
Acest obiectiv se poate realiza in 2 etape :
1. prima etapa trebuie sa aiba in vedere asigurarea unui nivel minim de trai pentru categoriile dezavantajate, a caror putere actuala de cumparare este limitata de nivelul veniturilor si deteriorarea raporturilor de prêt intre bunurile de consum
2. a doua etapa vizeaza atingerea unor structuri de consum corespunzatoare legitatilor obiective, ale dezvoltarii fenomenului respective
1.3. Apărarea drepturilor consumatorilor
Asa cum in politică democrația constă în asigurarea drepturilor alegătorilor, în economie, respectiva democrație se traduce prin asigurarea drepturilor consumatorilor, posibilitatea lor de a alege dintre diferitele marfuri, organizarea in uniuni de aparare si posibilitatea ca împreună sa-și apere interesele, precum și dreptul de a intenta procese acelor furnizori de mărfuri și servicii care nu satisfac corespunzător trebuințele sau provoacă daune consumatorilor.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Cadrul legislativ si drepturile consumatorilor in Uniunea Europeana.docx