I.AMBALAREA ALIMENTELOR
Alimentele sunt ambalate deoarece creeaza o bariera igienica intre produs si mediul exterior, reducand riscul de alterare si prelungind durata de valabilitate a produsului; este necesara pentru un transport sigur si eficient si pentru furnizarea de informatii si instructiuni prin etichetare.
Dezvoltarea si diversificarea productiei si a consumului de bunuri, promovarea formelor eficiente de comert au determinat evolutii spectaculoase in domeniul ambalajelor.
Ambalajul insoteste produsul in fiecare etapa a circulatiei sale, de la producator la consumator, avand un rol important in protejarea acestuia si promovarea vanzarilor.
Ambalarea produselor alimentare prezinta importanta deosebita pentru toti participantii la circuitul tehnico-economic, fapt demonstrat de frecventa de innoire a ambalajului care a fost mai mare decat cea de innoire a produselor, in ultimii 20 de ani. Aceasta tendinta se explica prin impactul pe care il are ambalajul asupra consumatorului la luarea deciziei de achizitionare a produsului.
Ambalajul prezinta un sistem cu functii complexe, destinate sa asigure protectia temporara a produselor din punct de vedere fizic, chimic, biologic in scopul mentinerii calitatii si integritatii acestuia in decursul manipularii, transportului, depozitarii si desfacerii - pana la consumator sau pana la expirarea termenului de garantie.
Exista mai multe criterii de clasificare a ambalajelor, din care retinem:
- Dupa materialul constituent: ambalaje din hartie si carton; ambalaje din sticla; ambalaje din metal; ambalaje din materiale plastice; ambalaje din lemn, inlocuitori din lemn si impletituri; ambalaje din materiale textile; ambalaje din materiale complexe, in componente ale produsului (membrane naturale, vafe, amidon gelatinizat).
- Dupa sistemul de confectionare: ambalaje fixe; ambalaje demontabile; ambalaje pliabile.
- Dupa tip: plicuri, pungi, sacose, cosuri, tavi, lazi, cutii, stelaje, alveole, flacoane, borcane, butelii, bidoane, damigene, butoaie, canistre, tuburi.
- Dupa destinatie: ambalaje de transport; ambalaje de desfacere si prezentare.
- Dupa specificul produsului ambalat: ambalaje pentru produse alimentare; ambalaje pentru produse nealimentare; ambalaje pentru produse periculoase; ambalaje individuale; ambalaje colective.
- Dupa gradul de rigiditate: ambalaje rigide, ambalaje semirigide, ambalaje suple.
- Dupa durata de utilizare si tipul circulatiei: ambalaje recuperabile; (ambalaje reciclabile si ambalaje refolosibile); ambalaje nerecuperabile.
1. Importanta ambalajului
Importanta ambalajului este evidentiata de principalele functii pe care acesta trebuie sa le indeplineasca pe parcursul circuitului strabatut de produs intre furnizor (producator) - distribuitor - reteaua comerciala en detail - consumatorul final.
- Aceste functii sunt:
- conservarea si protectia proprietatilor produselor;
- facilitarea manipularii, depozitarii si transportului produselor;
- promovarea produselor si informarea consumatorului.
Conservarea si protectia proprietatilor produselor este considerata functia de baza a unui ambalaj si se refera la mentinerea in parametrii initiali a produsului ambalat, care trebuie protejat de influentele mediului exterior ambalajului. (Natura fizica - apa, praf, substante nedorite; Natura biologica - insecte microorganisme ).
Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.