Efectele metamorfismului de soc asupra rocilor si mineralelor

Cuprins referat Cum descarc?

I. Introducere .1
VIII. Izotoprizarea de soc si sticla diapletica ...26
IX. Topirea selectiva a mineralelor 29
X. Concluzia 31
XI. Bibliografie .31

Extras din referat Cum descarc?

I. Introducere
Metamorfismul de soc, denumit si metamorfismul de impact, apare atunci cand caldura si presiunile ridicate generate in timpul unui impact deformeaza straturile de roca tinta. Metamorfismul socului poate duce la caracteristici de deformare plana, polimorfe de inalta presiune si conuri Shatter, toate furnizand dovezi care sustin un impactul cu un meteorit. Mai departe vom aborda in detaliu aceste subiecte pentru a intele mai bine ce se intampla in timpul impactului cu un meteorit a rocilor dar si a mineralelor constitutive.
II. Conditiile de formare si caracteristicile generale
Din anii 1960 semnificatia geologica a evenimentelor de impact meteoritic si numarul mare de structuri de impact conservate inca pe Pamant sunt in mare parte rezultatul a doua descoperiri inrudite:
(1) Conditiile fizice extreme care sunt impuse rocilor si mineralelor de valurile puternice de soc care produc efectele metamorfismului de soc unice, recunoscute si durabile.
(2) Asfel de valuri de soc sunt produse natural numai prin impactul puternic al obiectelor extraterestre cu suprafata terestra.
Efectele metamorfismului de soc ( cunoscute si sub denumirea de efecte de soc ) au fost esesntiale pentru identificare structurilor terestre de impact, datorita unicitatii, distributiei largi, usurintei de identificare a capacitatii lor de a supravietui periadelor geologice indelungate. Odata cu acceptarea efectelor de soc ca criteriu de impact, inregistrarea evenimentelor de impact terestru nu se mai limiteaza la mici structuri tinere care pastreaza fragmente definite de meteorit. La fel de convingatoare, structuri de impact pot fi acum oferite de o mare varietate de efecte distructive de deformare in rocile insesi si a devenit posibila identificare multor structuri de impact vechi, in care atmosfera si eroziunea au inlaturat toate urmele fizice ale proiectiilor care le-au format. Recunoasterea efectelor de soc conservate a fost factorul principal al cresterii constante a numarului de structuri de impact recunoscute incepand cu anii 1960.
Conditiile fizice aproximative ale efectelor de soc care produc deformarea rocilor naturale, au fost stabilite printr-o combinatie de studii teoretice, explozii artificiale (atat chimice cat si nucleare) si experimente cu dispozitive de laborator care produc unde de soc artificiale. Presiunea de soc produsa intr-un interval de evenimente de impact incepe de la 2 Gpa in aproprierea marginii superiare a craterului pana la presiuni mai mari de 100 Gpa in aproprierea punctului de impact. Aceste presiuni si efecte de deformare a socului care rezulta, reflecta conditiile care sunt departe de aria proceselor geologice normale (figura 1, tabelul 1).
Figura 1 Conditions of shock-metamorphism // Stoffler, 1971, Fig. 1
In mediile geologice obisnuite. Presiunile echivalente cu cele ale undelor tipice de soc sunt atinse numai in conditii statice la adancimi de 75-1000 km, mult sub regiunile superficiale ale crustei in care se formeaza structurile de impact.
Presiunile undei de soc se descompun in alte unde importante de presiuni produse in mod normal de procesele geologice. Aplicarea presiunilor de soc este brusca si scurta ca periaoda. Un val de unde de soc se deplaseaza cu o viteza de cativa kilometri pe secunda, iar ea va traversa volumul unei granule minerale sau al unei probe de roca in microsecunde, iar debutul si eliberarea peresiunii sunt extrem de tranzitorii. Efectele de deformare a socului reflecta, prin urmare, conditiile de solicitare tranzitorie, viteze mari de intindere si racire rapida care sunt incompatibile cu ratele proceselor geologice normale (tabelul 2).
Tabel 1 Shock metamorphism: Distinction from other geological processes // Melosh (1989), Table 3.2;
Tabel 2 Shock pressures and effects // Stoffler and Langenhorst (1994), Table 8, p. 175
Conditiile unice ale mediilor de soc produc efecte unice in rocile afectate. Natura si intensitatea schimbarilor depind de presiunea de soc (tabelul 2). Presiunile de soc mai mici (~2- 10 GPa) produc conuri distrugatoare megascopice in rocile tinta. Presiunile mai mari (>10-45GPa) produc polimorfi minerali de presiune inalta, precum si caracteristici neobisnuite de deformare microscopice in minerale precum curatul si feldspatul. Chiar si presiunile mai mari (>50 GPa) produc partial pana la topirea completa si chiar vaporizarea (>100GPa) a unor volume mari de roci tinta.
O forma de dovezi deosebite si convingatoare pentru impactul cu un meteorit este suita de caracteristici unice de deformare microscopica prouse individual in minerale prin undele de soc mari (~10-45GPa). In timpul evenimentului de impact, suficienta presiune se dezvolta in rocile tinta din aproprierea centrului craterului, iar majoritatea acestor roci sunt imediat sparte si incorporate in fluxul de excavare care este initiat de undele de expansiune ( figurele 3,4). Drept urmare, aceste efecte de soc se gasesc in special in fragmente individuale de roci tinta din breciile ca umplu craterul sau sunt depuse dincolo de marginea craterului.
O varietate de caracteristi de deformare microscopica pruduse de soc a fost identificata in minerqalele de soc metamorfozate. Acestea includ:
- Benzi kink in mice si mai rar in olivina si piroxeni
- Mai multe tipuri de microstructuri planare distinctive si efecte de deformare aferente in cuart, feldspat si alte minerale
- Minerale sticloase izotrope (diaplectice sau tetomorfe) produce selectiv, cel mai frecvent din cuart si feldspat, fara topire reala
- Topirea selectiva a mineralelor individuale
Benzile kink, desi comune in mediile de impact ( figura 2), pot fi de asemenea generate de deformare tectonica normala, ele nu sunt un criteriu unic pentru metamorfismul de soc si nu poate fi discutat in continuare. Celelalte efecte, in special microstructurile planare distincte din cuar si sticlele diaplectice, sunt acum acceptate in general ca fiid criterii unice pentru undele de soc si evenimentele de impact meteoritic.

Fisiere in arhiva (1):

• Efectele metamorfismului de soc asupra rocilor si mineralelor.docx

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Bibliografie

Stoffler and Langenhorst, 1994 pp 111-134
Stoffler, 1971, Fig. 1; MCF-65-15-4; Sample MCF-65-11-2; MCF-64-4; pp 320-355
Von Engelhardt and Stoffler 1965, pp 250-285

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.

Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:

* Prețul este fără TVA.