Geografie sociala - Renovare urbana

Extras din referat Cum descarc?

Marturiile arheologice, diferitele unelte descoperite in zona in care este amplasat Bucurestiul astazi, atesta o vechime de 150.000 ani a asezarilor omenesti in aceasta zona.
Incepind din a II-a jumatate a secolului al XIII-lea, teritoriul orasului de astazi, ca de altfel intreaga zona rasariteana a Campiei Romane, trece printr-o noua faza in procesul de dezvoltare, perioada in care se pun bazele trecerii la stadiul urban al asezarii. Documentele emise de Cancelaria Tarii Romanesti intre 1459-1625 consemneaza existenta pe teritoriul de azi al Bucurestiului, a unui numar de 41 de asezari.
Prima atestare documentara a Bucurestiului dateaza din secolul al XV-lea (20 septembrie 1459) si este un act prin care domnitorul Vlad Tepes confirma o donatie facuta unor boieri.
Stabilirea resedintei domnesti la Bucuresti in perioada domnitorului Vlad Tepes, a avut un rol determinant in evolutia ulterioara a asezarii.
Astfel, din secolul al XV-lea se inregistreaza o dublare a suprafetei orasului. Apar cartiere noi ocupate de mestesugari. In zona numita azi Sf. Gheorghe erau cuptoarele mesterilor fierari, la Piata Unirii - Zona Coltea erau cuptoarele mesterilor olari, iar pe malurile Dambovitei se stabilesc tabacarii.
In partea de nord a Curtii Domnesti se stabilesc negustorii, cojocarii, croitorii. Principalul vad comercial si mestesugaresc devine "Ulita Mare", strada Lipscani de azi, atestata documentar din 5 iunie 1589. 
Din secolul al XV-lea si pana la sfarsitul epocii feudale, in pofida marilor calamitati naturale si a razboaielor, orasul Bucuresti a cunoscut o continua dezvoltare economica si sociala, devenind unul din principalele centre urbane din sud-estul Europei.
Incepand cu secolul al XVIII-lea apar primele manufacturi. In 1764 este atestata documentar o manufactura de ceara. In 1766 apare "fabrica de postav de la Afumati", apoi in 1767 fabrica de hartie de la Fundeni.
Recensamantul din 1811 consemneaza in Bucuresti 2981 de persoane care se ocupau cu mestesugurile si comertul.
Perimetrul locuit analizat,intre Calea Grivitei,Podul Grant, Strada Iani Buzoianu si cimitirul Sfanta Vineri este relativ recent din punc de vedere istoric , initial aceasta zona fiind una industriala,iar odata cu extinderea orasului a fost cuprinsa in interior, ocupand astfel alte functii.
Podul Grant este un pod pentru sosea si tramvai din Bucuresti. Initial podul era din metal si a fost inaugurat in 1910 fiind ulterior daramat si refacut din beton la sfarsitul anilor '70 si inceputul anilor '80. Asupra caii de rulare a podului s-au efectuat de atunci mai multe lucrari de reabilitare si intretinere.
Pe pod circula linia de tramvai 41, care a fost modernizata in perioada cand Traian Basescu era primar al capitalei, devenind prima linie de metrou usor din Bucresti.
In forma actuala, podul uneste Piata Crangasi de Strada Turda, trecand (de la Vest la Est) pe deasupra caii Giulesti, caii ferate spre Gara de Nord si caii Grivitei. Podul are opt bretele de acces pentru cele doua strazi care trec pe sub el.
In spatial analizat s-a constatat faptul ca majoritatea imobilelor reprezinta locuinte(case si blocuri), respectiv ~ 80%,iar spatiile destinate serviciilor,productie si comercializarii restul de 20 %.   Pe de alta parte este evident faptul ca blocurile sunt in proportie de 10%-15% din totalul locuintelor, si nu se incadreeaza in peisaj.
Acest lucru se explica prin faptul inaintea perioadei comuniste aceasta a  fost o zona rezidentiala ,iar in timpul acestui regim s-au construit blocurile cu apartamente de tip "cutie cu chibrituri" in ideea economisirii spatiului si satisfacerii cererii de locuinte ,netinandu-se cont de factorul estetic. 
Pe intrarea  Caii Grivita si Strada Chiscani s-a remarcat faptul ca locuintele sunt reprezentate de blocuri, construite in perioada comunista,de 10 etaje unde ulterior parterul a capatat utilitate comerciala, in continuarea acestora se impune din punct de vedere estetic o cladire noua cu multiple utilitati,fiind o asociatie de firme I.T.
Pe strada Stefan Stoica se constata ca majoritatea locuintelor este reprezentata de case unele foarte vechi degradate in contrast cu cele renovate sau in curs de renovare.Din punct de vedere estetic este evidenta o discordanta prin prezenta a 5 blocuri de 10,7  si respectiv 5 etaje ce se impun in vecinatatea caselor ce au maxim 2 etaje.
Pe Stefan Stoica colt cu Iani Buzoianu este situata Directia silvica Bucuresti, cu intrarea prin Iani Buzoianu, in continuarea careia se afla un imobil(bloc) cu 5 etaje, cu intrarea tot prin I.Buzoianu, laturile lor  diametral opuse cu intrarea ocupand doar ele Strada Manastirea Bistrita.
Strada Manastirea Neamtu se remarca cu cele mai multe spatii neutilizate, nelocuite si intr-o stare foate avansata de degradare , doar 2 familii locuind pe aceasta si doar una avand casa renovata. 
Strada Manastirea Horezu poate fi considerata o intrare deoarece in capatul acesteia s-a construit un imobil ce detine functii incerte(fosta tipografie si editura ce actualmente este utilizata ca depozit),ocupata doar de cateva familii,locuintele aflandu-se  in stare buna.
Imobilele  de pe  Strada Manastirea Putna se impun ca fiind cele mai ingrijite,toate sunt renovate cu o constructie  moderna cu parter si etaj/mansarda. Ca si celelalte este ocupata de cateva familii(2-3 familii),una dintre ele detinand aproximativ 1/3 din spatial locuit al strazii,aici intrand si o anexa cu intrarea pe Strada Iani Buzoianu.
Spatial destinat productiei si comercializarii este reprezentat de S.C. Credeo 2000 S.A. (societate-materiale textile),imobil nou construit.
In scopul realizarii  chestionarelor au fost interogate persoane de diferite varste, statut social si sex alese aleatoriu , fiecare persoana de pe o strada diferita din spatiul analizat.
Din analiza chestionarelor reiese faptul ca populatia are studii medii,cu o vechime pe strada de peste 15 ani in medie si sub raport al statului locativ incadrandu-se ca proprietari. 
Majoritatea celor care locuiesc in acest areal sunt de etnie


Fisiere in arhiva (1):

  • Geografie sociala - Renovare urbana.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Bibliografie

http://www.tourismguide.ro/html/orase/Bucuresti/Bucuresti/istoric.php
http://ro.wikipedia.org/wiki/Podul_Grant


Descarca gratuit aceast referat (0 €)

Completezi numele, prenumele și adresa de email. După aceea primesti prin email link-ul pentru descărcare.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare. Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

* Prin apăsarea pe butonul “Descarcă gratuit acum” declar că am citit, înțeles și agreat termenii și condițiile.


Hopa sus!