Extras din referat
Spania din punct de vedere geografic se situeaza in partea sudvestica
a Europei, in peninsula Iberica alaturi de Portugalia, marginita de
Oceanul Atlantic la vest si sud-vest, Franta la nord, Marea Mediteraneana la
est si sud-est. Ea este despartita de continentul African prin stramtoarea
Gibraltar. Relieful este alcatuit din platouri inalte, munti numiti sierre
(Sierra Nevada, Sierrele Sistemului Central, Sierrele Sistemului Iberic) si
regiuni coborate cum sunt cele din apropierea coastelor, Bazinul Ebru si
Campia Andaluziei. Conform Atlasului Geografic Oxford, in Spania se
identifica doua regiuni climatice, una semi-desertica ce cuprinde partea
centrala si care se prelungeste in est si una subtropicala cu sezoane umede
si secetoase ce se resimte pe intreg restul teritoriului. Principalele rauri ce
alcatuiesc reteaua hidrografica sunt Ebru, Guadalquivir, Jucar, Guadiana si
Duero.
Din punct de vedere economic Spania este un stat dezvoltat, o tara
industrial-agrara in care industrializarea si urbanizarea ating cote ridicate.
Regiunile Catalonia, Valencia, Murcia, Andaluzia precum si regiunea nordica
prin resursele de sol si subsol detinute completate prin importuri si mai ales
prin activitatile ce au aparut prin valorificarea acestor resurse au reprezentat
o atractie pentru o mare parte a populatiei tarii; s-au format astfel mari
centre urbane precum Barcelona, Valencia, Murcia, Sevilla, Cadiz, Madrid,
Bilbao cu functii industriale, comerciale şi de transport, financiar-bancare
sau agricole. Dintre centrele industriale importante in evaluarea calitatii
mediului, amintim:
- centrele de prelucrare a petrolului (rafinariile) cu o capacitate mare de
rafinare din Tarragona, Algeciras, Puertolano, Cartagena, Bilbao, La
Coruna;
- centrele siderurgice de prelucrare a fierului, aluminiului si cuprului de la
Gijon, Aviles, La Coruna, Santander, Bilbao, Sagunto, Cartagena,
Linares, Cordoba;
- centrele ale industriei chimice producatoare de acizi, coloranti, amoniac
de la Madrid, Badalona, Huelva, Santander, Gijon, Bilbao;
- centrele ale industriei chimice producatoare sintetice, ingrasaminte,
produse farmaceutice de la Tarragona, Cartagena, Algeciras, Puertollano,
Escombreras, La Coruna şi Bilbao.
Transporturile in proportie de 90 % sunt reprezentate de reteaua
densa de sosele ce traverseaza statul iberic. Aceste cai de comunicatii sunt
completate de reteaua feroviara ce traverseaza tara de la nord la sud si de la
est catre vest, de caile fluviatile si maritime.
Cunoasterea succinta a economiei Spaniei este benefica deoarece ea
furnizeaza informatii cu privire la cauzele degradarii calitatii mediului.
Activitatea industriala si de transport din ultimele decenii precum si
activitatiile comune din cadrul marilor centre urbane au afectat calitatea
aerului si a apei.
Raurile ce traverseaza orasele majore ale Spaniei, Madrid, Bilbao
sunt grav afectate de poluare. O prima analiza a Raului (Rio) Nervion ce
strabate Bilbao indica faptul ca poluanti a mai multor fabrici se regasesc in
masa de apa reducand astfel cantitatea de oxigen dizolvat la 5 %, comparativ
cu 60 % necesar pentru viata pestilor.
Madridul ca si alte orase mari dezvoltate si nu numai (Bilbao,
Barcelona, Tarragona, La Coruna, Cartagena, etc.) se confrunta cu poluarea
aerului. La sfarsitul anilor ’70 si inceputul anilor ’80 concentratia pulberilor
aflate in suspensie din aer atingea in Madrid valoarea de 200 de μg/m3 aer,
depasind nivelul maxim admis impus de guvern de 80 de μg/m3. Atmosfera
orasului Bilbao detinea cele mai mari concentratii de dioxid de carbon (CO2)
dintre orasele vest europene. Sursele poluarii excesive a aerului sunt
reprezentate de numarul mare de masini (la sfarsitul aniilor 70’ Spania
ocupa locul 8 in lume la masini inmatriculate), de petrolul consumat prin
ardere si de industria chimica.
In vederea determinarii calitatii aerului s-au monitorizat zonele
urbane si s-au evaluat contributiile transporturilor rutiere la degradarea
aerului.
Pentru zona urbana, zona aflata in atentia evaluarii noastre,
perioada de monitorizare a fost de 10 ani, intre 1996 si 2005 sau 1997 si
2006, conform informatiilor furnizate de Agentia Europeana de Mediu (AEM)
privind depasirile concentratiilor maxime admise a calitatii aerului in zona
urbana. Indicatorii de calitate a aerului evaluati au fost particulele aflate in
suspensie, dioxidul de azot (NO2), ozonul (O2) si dioxidul de sulf (CO2).
Preview document
Conținut arhivă zip
- Evaluarea Indicilor de Calitate in Spania.pdf