Criza canalului Dunărean Bastroe

Referat
8/10 (1 vot)
Domeniu: Geografie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 11 în total
Cuvinte : 3091
Mărime: 179.13KB (arhivat)
Publicat de: Emil Miu
Puncte necesare: 6

Extras din referat

Scurt istoric al canalului Bastroe

Intentia Ucrainei de a construi un canal navigabil pe Dunare dateaza din 2001: primele lucrari au atras si primele proteste din partea organizatiilor ecologiste internationale. In 1991, Delta Dunarii era declarata rezervatie naturala, aflata in patrimoniul mondial Unesco. Pregatirile pentru construirea canalului Bastroe au inceput zece ani mai tarziu, in octombrie 2001, o data cu largirea portiunii navigabile a carei marime s-a dublat, ajungand la aproape 6 metri. Autoritatile ucrainene si-au motivat actiunea prin reducerea cheltuielilor de navigare si a somajului. Ministerul transporturilor de la Kiev afirma atunci ca trecerea navelor prin Romania aduce pierderi statului, de peste un milion de dolari. Dupa primele lucrari, au aparut o serie de reactii internationale. Fondul mondial pentru natura, Birdlife international si Wetlands International s-au opus in nenumarate randuri sustinand ca largirea canalului va reduce cantitatea de apa potabila a Romaniei, iar poluarea va creste punand in pericol speciile existente din delta. Fondul mondial pentru natura spunea ca Ucraina nu a tinut cont de expertizele stiintifice si de prevederile statutului de rezervatie naturala a biosferei Dunarii. Organizatiilor neguvernamentale si ecologiste care au protestat fata de aceasta decizie a guvernului, de la Kiev li s-au alaturat atat state precum Germania, SUA cat si Consiliul Europei, Uniunea Europeana. Reactionand cu intarziere, Romania a cerut anul trecut efectuarea unei anchete cu privire la efectele construirii canalului; ministerul afacerilor externe si-a declarat intentia de a actiona in instanta firma germana constructoare, careia ii poate cere despagubiri pentru actiuni in aduna biosferei din zona Marii Negre.Pe langa beneficiile asteptate de partea ucraineana, aceasta are la randul ei de suferit de pe urma acestui proiect canalul va reduce delta ucraineana cu 5.600 de hectare.

Le-am infundat Canalul Bastroe

Canalul Bastroe a inceput sa fie acoperit de sedimentele aduse de Dunare in cantitati din ce in ce mai mari in cursul acestui an, a anuntat fundatia ecologista ucraineana Peceneg. Membrii acestei organizatii au aratat ca in prezent adancimea reala a canalului Bastroe este de 3-4 metri, dupa un an de lucrari executate de firma germana Moebius Bau AG. In ciuda acestui fapt, autoritatile ucrainene continua sa clameze ca adancimea canalului Bastroe este de 5-6 metri. Observatori ai organizatiilor ecologiste ucrainene care, impreuna cu membri ai Asociatiei Civic Media monitorizeaza situatia din zona, au constatat la fata locului noua stare de fapt. Practic, lucrarile de dragare a canalului trebuie luate de la capat. Sedimentele aduse de Dunare aproape ca au blocat estuarul estic Vostocinoie inca in luna mai, iar inundatiile din Romania au adunat sedimente suplimentare in Delta. Interese la nivel inaltIn timpul administratiei lui Leonid Kucima, mai multi demnitari ucraineni aveau interese directe in realizarea canalului Bastroe. Astfel, cel mai activ sustinator al acestui proiect a fost ministrul Transporturilor de la Kiev si prietenul personal al presedintelui Kucima, Ghiorghi Kirpa. Intre timp, acesta si-a gasit sfarsitul cu ajutorul unei gauri de glont, in imprejurari neelucidate inca, dupa cum i s-a intamplat si fostului ministru al Internelor, Iuri Kravchenko. Pe langa milioanele de dolari pe care le manevra Kirpa pentru Bastroe si conturile Sistema si ginerele lui Kucima, V. Pinciuk, era deosebit de motivat de faptul ca una din companiile pe care le detine, "Ukrainian farvater", era cel de-al doilea contractor pentru saparea canalului Bastroe, pe langa firma de stat Delta Lotsman. Toate aceste relatii la nivel inalt explica de ce proiectul ucigas al canalului Bastroe a fost promovat cu atata insistenta de Guvernul de la Kiev.

Pe de alta parte se pare ca Ministerul Transporturilor de la Kiev a continuat traditiile regimului Kucima - de neglijare a opiniei publice si de distrugere cu orice pret a patrimoniului ecologic al Deltei Dunarii. Astfel, compania de stat Delta Lotsman a continuat lucrarile de dragare la canalul Bastroe la inceputul acestui an. Datorita faptului ca antreprenorul german, Moebius Bau AG, nu si-a primit banii, acesta si-a retras navele din zona canalului Bastroe, lucrarile fiind continuate cu dragorul ucrainean Prorvin, mai anunta asociatia ecologista Peceneg.

Coruptie la Delta Lotsman

O inspectie financiara a firmei de stat Delta Lotsman a adus la lumina faptul ca directorul acesteia si-a insusit suma de 163.000 de dolari din fondurile companiei, acesta fiind cercetat in prezent pentru evaziune fiscala. Inca mai exista un larg sprijin politic in Ucraina pentru construirea canalului Bastroe. In prezent principalii sustinatori ai acestui proiect ucigas pentru ecologia Deltei Dunarii sunt ministrul ucrainean al Transporturilor, vice-premierul A. si guvernatorul regiunii Odessa . Incalcand legislatia ucraineana a mediului, inspectoratul Regional de Mediu Odessa a acordat firmei Delta Lotsman dreptul de a efectua in continuare lucrari de dragare pe canalul Bastroe in lunile aprilie si mai - exact in perioada de depunere a icrelor. Sub presiunea opiniei publice si a Ministerului Mediului, compania de stat Delta Lotsman a incetat lucrarile de dragare pe canalul Bastroe pe 7 mai. Sustinatorii politici ai canalului Bastroe de la Kiev continua o ampla campanie de dezinformare prin intermediul mass-media - sustinand ca este vorba de "refacerea navigatiei pe canalul Bastroe" (navigatie care nu a existat niciodata) sau afirmand ca lucrarile efectuate constituie doar o "adancire" a canalului Bastroe.

Conform cu angajamentele luate fata de Comisia Europeana in octombrie 2004, Kievul a organizat in aprilie o conferinta asupra problemei canalului Bastroe. Din pacate publicul nu a fost admis la lucrarile acestei conferinte, nici cei care se opuneau acestui canal, fiind invitati doar sustinatorii proiectului ucigas.

Preview document

Criza canalului Dunărean Bastroe - Pagina 1
Criza canalului Dunărean Bastroe - Pagina 2
Criza canalului Dunărean Bastroe - Pagina 3
Criza canalului Dunărean Bastroe - Pagina 4
Criza canalului Dunărean Bastroe - Pagina 5
Criza canalului Dunărean Bastroe - Pagina 6
Criza canalului Dunărean Bastroe - Pagina 7
Criza canalului Dunărean Bastroe - Pagina 8
Criza canalului Dunărean Bastroe - Pagina 9
Criza canalului Dunărean Bastroe - Pagina 10
Criza canalului Dunărean Bastroe - Pagina 11

Conținut arhivă zip

  • Criza Canalului Dunarean Bastroe.doc

Alții au mai descărcat și

Canalul Dunăre-Marea Neagră

Conflictul dintre România şi Ucraina privind problema canalului Dunãre-Marea Neagrã Trebuie clarificatã de la început faptul cã formularea “...

Amenajarea Turistică a Stațiunii Balneoclimaterice Covasna și Împrejurimi

Prezentul studiu are la baza oportunitatea dezvoltarii si diversificarii ofertei turistice pentru statiunea balneoturistica Covasna. “Statiunea...

Japonia

Japonia este o tarã prin excelentã insularã, situatã în nord-vestul oceanului pacific. Japonia este fãrã indoialã statul care a înregistrat cea mai...

Județul Timiș

1.Localizarea geografica si caracterizarea judetului 1.1. Scurt istoric Istoria judetului se pierde in timp, fiind mentionate inca din...

Rolul Carpaților

Unitati montane. Carpatii românesti Carpatii românesti fac parte din marele lant muntos alpino-carpato-himalayan, aparut în urma orogenezelor...

Ai nevoie de altceva?