Aspecte Etnografice in Sudul Olteniei

Extras din referat Cum descarc?

Tinuta vestimentara traditionala a poporului roman, cea de toate zilele sau ocazionala, a evoluat de-a lungul timpului intr-o stransa legatura, atat cu ocupatiile acestuia, cat si cu modul lui de viata. Imbracamintea taraneasca traditionala poate fi privita astfel ca un veritabil element de cultura materiala si reflecta adanca preocupare a locuitorilor mediului nostru rural 
Dragostea si setea de frumos a romanului s-a reflectat in forma si finetea tesaturilor, a ornamentelor cu care el a impodobit lucrul facut in casa, fie ca a fost vorba de obiecte de mobilier, de scoarte pentru impodobit peretii sau de acoperit patul, fie de piese din componenta tinutei vestimentare, de zi cu zi sau prezentata la sarbatori, intr-o multitudine de stiluri.
Cele mai vechi tipuri de camasi taranesti traditionale, aflate si astazi in componenta portului popular de la noi pastreaza ornamente de o frumusete impresionanta realizate cu ajutorul acului, fie pe gulerul camasii, cunoscutele ,,carligute, cracute", fie pe maneca acesteia -,,furculita" si motive ornamentale geometrice care impodobesc celelalte parti ale camasii 
Unii cercetatori etnografi remarcand finetea speciala a punctului din broderia traditionala romaneasca, asemanau arta vechii cusaturi taranesti de la noi ,,cu cea a renumitelor broderii de factura bizantina si orientala practicata timp de secole in asezamintele medievale romanesti ".
Traditional, imbracamintea taraneasca se confectiona in exclusivitate de catre fiecare gospodina, in cadrul unei veritabile industrii casnice improvizata in propria-i gospodarie. Materiile prime folosite erau canepa, inul, lana si bumbacul 
Tesaturile facute in casa, indiferent de materia prima utilizata, ca si elementele din componenta vestimentatiei taranesti traditionale au conservat, pana azi, o mare diversitate de forme artistice, motive, compozitii ornamentale exprimate intr-o diversitate de stiluri. Astfel, este frecvent intalnita pe zavestre, scoarte, covoare, capataie de perna, stergare sau in ornamentarea vestimentatiei, o gama larga de motive, de la cel geometric pana la cele antropomorfe. Nu lipsesc rombul, steaua ca motiv astral arhaic, decorul geometric alaturi de forme vegetale, creanga de brad, ,,pomul vietii", vasul cu flori, dar si ornamente zoomorfe -pasarea, calul, cerbul, sau antpopomorfe -hora.
Tinuta vestimentara a taranului roman, de lucru sau de sarbatoare, a suferit, in decursul timpului modificari nenumarate. Un rol important l-au avut factorii economici si sociali. Inlocuirea inului cu bumbacul a determinat utilizarea unor noi tehnici de lucru, obtinerea unor tesaturi de calitate superioara. Vestimentatia taraneasca a reflectat si starea materiala a purtatorilor sai marcand deosebiri nete intre taranii mai cu dare de mana si cei mai nevoiasi 
Imbracamintea taraneasca traditionala a fost, in mod firesc, diferentiata dupa sexul si varsta puptatorilor, in functie de anotimp si ocazii. 
Portul romanesc prezinta doua caracteristici esentiale si anume: unitatea si continuitatea sa.
Prin continuitate intelegem drumul parcurs de portul popular nascut pe stravechea vatra a civilizatiei dacice, pana in zilele noastre.
Prin unitate trebuie sa intelegem acele trasaturi, acele aspecte esentiale care se vad in portul romanesc din intreaga tara. Astfel, unul din aceste aspecte este componenta costumului.
Portul taranesc traditional din provinciile noastre istorice prezinta un stil unitar, dar si unele particularitati zonale. 
Costumul popular din zona Calarasi -Dabuleni este specific sudului Olteniei, dar are si elemente locale 
Costumul popular femeiesc este compus din ie, larga si lunga care pastreaza materia prima si ornamentatia iei din intreaga tara. Camasa prezinta poalele bogate care se poarta mai lungi decat valnicul. Uneori maneca se croieste din doua piese: altita si maneca propriu-zisa; altita se prinde de maneca, dupa ce s-a ornamentat printr-un punct dens cusut cu acul sau printr-o cheita ingusta, crosetata cu alb.
Amplasarea ornamentelor se face pe altita, cere se compune din galoane despartite printre ele prin sirul de lantisor, cusut in fir metalic alb sau galben. Galoanele au latimea de 2-3 cm fiecare, astfel ca altita capata uneori latimea de peste 15 cm. Sub altita sta intotdeauna incretul lucrat in punctul ,,inaintea acului" in culori de galben-crem. Din incret pornesc raurile, adeseori in numar de trei care se prelungesc pana-n banta. Fata iei este ornamentata cu 2-4 siruri de motive grupate.
Gura larg deschisa este subliniata de motive mici si se incheie cu ciucuri. Gulerul ingust incheie cele patru foi printr-un cret simplu.
Poalele se ornamenteaza adesea cu motivul sirurilor de pe maneca, siruri care se cos si pe sold, unde se intalnesc cele doua ,,prestelci" (catrinte). Peste camasa se poarta doua catrinte, numite ,,prestelci" 
Motivul ornamental este motivul geometric imbinat cu cel floral. Pe piept, motivul apare adesea grupat, deosebit de cel de pe maneca. Punctul iei este crucea, tighelul, la un fir, lantisorul. De asemenea se foloseste ,,gurita papusii" care se lucreaza cu beteala alba sau galbena.


Fisiere in arhiva (1):

  • Aspecte Etnografice in Sudul Olteniei.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:

* Prin apăsarea pe butonul “Descarcă acum” declar că am citit, înțeles și agreat termenii și condițiile.
* Prețul este fără TVA.


Hopa sus!