Tipuri de frecare

Previzualizare referat:

Extras din referat:

Frecarea reprezinta interactiunea unui corp in miscare cu alt corp, iar forta de frecare reprezinta

rezistenta opusa miscarii sau tendintei de miscare dintre cele doua corpuri, lucrul mecanic al

fortelor de frecare fiind transformat in caldura.

Tipurile frecarii de alunecare sunt urmatoarele: uscata, limita, fluida, mixta.

_ Frecarea riguros uscata se realizeaza in conditii de laborator (in vid), adica in conditiile

absentei oricarei contaminari a suprafetelor in contact cu medii fluide sau solide si se

caracterizeaza prin pierderile cele mai mari de energie.

Frecarea tehnic uscata este frecvent intalnita in tehnica si se caracterizeaza prin prezenta

unui mediu gazos si o contaminare redusa a suprafetelor in contact, cu corpuri straine.

Aceasta se caracterizeaza prin coeficienti de frecare mari si uzuri importante, legile sale

fiind prezentate in continuare: forta de frecare Ff este direct proportionala cu forta normala

Fn la suprafetele in contact (Ff = ?Fn); coeficientul de frecare ??nu depinde nici de marimea

suprafetei de contact si nici de viteza relativa de alunecare ci numai de cuplul de materiale in

contact. Frecarea uscata se datoreste angrenarii microasperitatilor suprafetelor celor doua

piese si punctelor de adeziune moleculara; microasperitatile sunt supuse la strivire si

forfecare.

Frecarea limita se caracterizeaza prin prezenta pe suprafetele pieselor in contact a unui strat

foarte subtire (10-3... 10-2 ?m), dar puternic ancorat,de corpuri straine, care impiedica

formarea punctelor de adeziune moleculara, dar nu inlatura angrenarea microasperitatilor.

Fortele de frecare, in conditiile frecarii limita, pot fi de 2 ... 3 ori mai mici decat la frecarea

uscata, respectiv uzurile sunt mult mai mici.

Frecarea fluida apare atunci cand intre suprafetele pieselor este interpus un strat (film) de

lubrifiant suficient de gros, astfel ca este exclus contactul direct dintre suprafetele celor doua

piese. Frecarea are loc numai intre straturile de lubrifiant, pierderile prin frecare fiind foarte

mici, iar uzura este practic inexistenta. Acesta este regimul ideal, al carui studiu se face pe

baza legilor mecanicii fluidelor (hidrodinamicii fluidelor vascoase). Pentru frecarea fluida se

defineste un coeficient de frecare conventional ?=?v/pmh, unde ??este vascozitatea dinamica

a lubrifiantului, v - viteza fusului, pm - presiunea medie, iar h - grosimea stratului de

lubrifiant.

Frecarea mixta apare atunci cand grosimea filmului de lubrifiant este prea mica sau

suprafetele pieselor sunt prelucrate grosolan, astfel ca unele microasperitati ajung in contact,

rupand - din loc in loc - filmul de lubrifiant. Pierderile prin frecare sunt mai mari ca la

frecarea fluida. Toate tipurile de frecari prezentate pot fi intalnite la diferitele regimuri de functionare ale lagarelor cu alunecare radiale hidrodinamice

In repaus,fusul se sprijina pe cuzinet si lubrifiantul dintre cele doua suprafete in contact este expulzat.

In momentul demarajului, datorita frecarii foarte mari dintre fus si cuzinet (uscata sau limita), fusul se deplaseaza in sensul rotirii si ajunge intr-o zona lubrifiata, creandu-se conditiile necesare realizarii ungerii hidrodinamice.

La turatie redusa, grosimea minima a filmului de lubrifiant hmin este mai mica decat suma inaltimilor maxime ale microasperitatilor suprafetelor celor doua piese in miscare relativa (fus si cuzinet), astfel ca regimul de frecare realizat este mixt.

La cresterea turatiei, de la o anumita valoare a acesteia, se realizeaza un joc minim optim,

necesar obtinerii regimului de frecare fluida.

Unele lagare cu alunecare, de la masini si utilaje care functioneaza la turatii reduse, functioneaza in regim de frecare mixt.

Regimurile de frecare intalnite in functionarea unui lagar cu alunecare radial hidrodinamic pot fi urmarite si cu ajutorul curbelor Stribeck ,care reprezinta variatia coeficientului de frecare.

cu turatia n. Curba 1 este obtinuta experimental, iar curba 2 reprezinta variatiile calculate ale

coeficientului de frecare fluida; curbele au fost trasate pentru un anumit lagar cu alunecare si pentru anumite conditii de functionare

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Tipuri de frecare.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Nu
Nota:
7/10 (6 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
2 pagini
Imagini extrase:
2 imagini
Nr cuvinte:
608 cuvinte
Nr caractere:
3 632 caractere
Marime:
8.33KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Liceu
Tip document:
Referat
Materie:
Fizică
Tag-uri:
corpuri, forte, frecare
Predat:
la liceu
Profil:
Real
Specializare:
Matematică–informatică
Sus!