Fizică moleculară și căldura termodinamică

A. Legea proportiilor definite (la formarea unui corp dat elementele se combina totdeauna intre ele intr-un raport de masa riguros constanta) si legea proportiilor multiple (Cand doua elemente pot forma mai multi compusi, atunci cantitatile dintr-un element care se combina cu una si aceeasi cantitate din celalalt element se afla intr-un raport intreg de numere intregi si mici ) au o contributie esentiala la dezvoltarea concepriei privind existenta moleculelor si a atomilor. Conceptia structurii discontinue a substantei s-a impus prin prin conturarea ipotezei atomo-moleculara a substantei datorita legii lui Avogadro : Volume egale de gaze diferite, aflate in aceleasi conditii de temperaturasi presiune, au acelasi numar de molecule. Miscarea termica constituie o stare permanenta a moleculelor oricarui corp, indiferent de starea lui de agregare.

Pentru a exprima masa atomilor sau a moleculelor, pe cat posibil, cu ajutorul numerelor intregi, s-a definit unitatea atomica de masa (u) ca fiind egala cu a 12-a parte din masa atomica a izotopului de carbon 126C : Cantitatea de substanta a carei mase, exprimata in grame, este numeric egala cu masa moleculara relativa a substantei date se numeste mol.

Intre masa molara a unor substante, numarul lui Avogadro, NA si masa absoluta m a substantei exista relatia : N Am unde NA (numarul lui Avogadro) reprezinta numarul de molecule dintr-un mol de substanta.

Astfel, considerand cate un mol din substante diferite (1) si (2) , de mase molare ?? si, respectiv, ale caror molecule au masele absolute m1 si m2, atunci : NA1/NA2) (m1/m2) = mr1/mr2 = (12m1/mc) / (12m2/mc) = m1/m2=>NA1 = NA2 ; Experimental s-a stabilitca, independent de natura gazului, in conditii normale (T = 273, 15 K si p = 1 atm), volumul unui mol are valoarea : V mol-1 = 22, 42x10-3 m3/mol; Prin fenomen termic intelegem orice fenomen fizic legat de miscarea dezordonata care se manifesta la nivel molecular. Ca exemple de fenomene termice avem : variatia proprietatilor fizice ale substantei la incalzirea sau la racirea ei; schimbul de caldura dintre corpurole incalzite diferit; transformarea caldurii in lucru mecanic; transformarea lucrului mecanic in caldura; trecerea unui corp dintr-o stare de agregare in alta, s. a. Fenomenele termice sunt studiate cu ajutorul : termodinamicii, teoriei cinetico-moleculare si fizicii statistice.

B. Termodinamica studiaza fenomenele termice folosind marimi care pot fi masurate direct (presiune, volum, temperatura s. a. m. d) sau care pot fi calculate cu ajutorul altor marimi ce pot fi stabilite pe cale experimentala. Termodinamica nu tine seama de structura intima, atomo-molecuara a corpurilor. Astfel, concluziile termodinamicii fiind independente de reprezentarile pe care noi le avem cu privire la structura corpurilor, au o valoare incontestabila.

In termodinamica avem notiuni de baza : sistem termodinamic, starea sistemului termodinamic, parametrii de stare ...