Elicopterele

Extras din referat

ELICOPTERE 
In jurul anului 1500 Leonardo da Vinci a schitat proiectul unui elicopter actionat manual. Mai tarziu altii inventatori au executat diverse protottipuri actinate de motoare care se si ridicau in aer, dar elicopterele utilizabile au aparut doar la sfarsitul anilor 1930.
Pentru a putea ramane in aer, avioanele clasice trebuie sa aiba neaparat o miscare de inaintare. Cand aripile inainteaza in aer, se generaza o forta ascensionala aerodinamica care egaleaza forta gravitationala. Elicopterul poate ramane in aer fara miscare de inaintare deoarece forta ascensionala se genereaza prin rotatia aripilor. Aceasta forta ca si la avioanele cu aripi fixe, este determinata de rezistenta aerului din jurul aripilor.
Aripile subtiri ale elicopterului se numesc palete. Ansamblul de palete - rotorul - este actionat de un motor. La autogir, rotorul nu este actionat de motor; aceasta masina zburatoare este propulasata de o elice, iar curentul de aer generat de aceasta elice invarte rotorul, ca si vantul, paletele morii de vant. 
Cand elicopterul pluteste, forta ascensionala generata de rotor este egala cu greutatea elicopterului. Pentru ridica elicopterul la o inaltime mai mare trebuie marit unghiul de pozitie al paletelor. Pilotul elicopterului poate mari simultan unghiul de pozitie a tuturor paletelor cu ajutorul partiei de comanda. Daca elicopterul trebuie sa coboare, se poate micsora forta ascensionala prin miscarea unghiului de pozitie. 
Dirijarea 
Pentru miscarea de deplasare rotorul se inclina un pic in fata, mentinand astfel aparatul in aer si imprimandu-i o miscare de inaintare. Pentru inclinarea rotorului se mareste unghiul de pozitie a paletelor aflate in spatele elicopterului si se micsoreaza unghiul celor din fata. Forta de ascensiune in spate este mai mare decat in fata si astfel rotorul se inclina.
Rotorul se poate inclina si in alte directii, si astfel elicopterul se poate misca in fata, in spate si in cele doua directii laterale. Astfel pentru a se deplasa spre dreapta trebuie marita forta de scensiune in partea stanga, adica rotorul trebuie inclinat spre dreapta, cu ajutorul manetei regulatorului ciclic al unghiului de pozitie.


Fisiere in arhiva (1):

  • Elicopterele.doc

Imagini din acest referat

Ne pare rau, pe moment serviciile de acces la documente sunt suspendate.


Hopa sus!