Veniturile Publice

Cuprins referat Cum descarc?

1. Modalitatile de finantare a sectorului public 3
1.1. Structura veniturilor publice 4
1.2. Teorie fiscala 5
1.2.1. Continutul prelevarilor fiscale 5
1.2.2. Clasificarea prelevarilor fiscale 5
2. Impozitele 
2.1. Impozitele directe 7
2.1.1. Definirea si clasificarea impozitelor directe 7
2.2. Impozitele indirecte 
2.2.1. Concept si forme ale impozitelor indirecte 9
2.2.2. Impozite indirecte generale 9
2.2.3. Taxele de consumatie: accizele 10
2.2.4. Taxele vamale 10
2.2.5. Monopolurile fiscale 11
2.3. Deosebirea dintre taxe si impozite 11
3.1. Efectele fiscalitatii 12
3.2. Dubla impunere juridica internationala 13
Bibliografie 14


Extras din referat Cum descarc?

VENITURILE PUBLICE
1. MODALITATILE DE FINANTARE A SECTORULUI PUBLIC
Alocarea optimala a resurselor, distribuirea veniturilor si averilor intre membrii societatii, precum si stabilizarea macroeconomica presupune un efort deosebit din partea statului. In acest sens functia fiscala a finantelor publice trebuie sa permita acoperirea cheltuielilor publice efectuate de catre autoritatile de stat, prin colectarea de resurse financiare.
Veniturile publice sunt definite in literatura indigena drept ,,incasarile administratiilor publice si sevesc la finantarea cheltuielilor publice , participand fie direct, fie indirect la realizarea politicii economice si sociale a statului, influentand comportamentele populatiei si intreprinderilor" 
Un punct de vedere mai contemporan,defineste veniturile publice ca reprezentand ,,ansamblul resurselor financiare mobilizate la dispozitia autoritatilor publice,potrivit optiunilor poltice ale fortelor aflate la putere, preponderent in vederea acoperirii cheltuielilor ocazionate de producerea de bunuri si prestarea de servicii publice, de acordarea de transferuri financiare unor categorii socio-economice definite si de asigurarea stabilitatii macroeconomice" 
Din punct de vedere al provenientei se disting doua tipuri de venituri publice:
1. Venituri publice obisnuite - constituie totalitatea intrarilor financiare ale sectorului public, rezultate atat in urma exploatarii patrimoniului statului, dar si din activitatile economice ale entitatilor publice (servicii postale,de transport feroviar,de telefonie etc.)
2. Venituri publice derivate - reprezinta ansamblul resurselor financiare procurate de catre stat pe seama sectorului privat, prin transferuri financiare obligatorii sub forma prelevariilor fiscale precum impozitele, taxele si contributiile.
Nivelul resurselor financiare publice este determinat, in primul rand de marimea cheltuielilor publice, fiind influentat si de o serie de alti factori.
Dimensiunea si structura acestora depind de un complex de factori, in care se includ:
- factori economici, concretizati in produsul intern brut si dinamica sa;
- factori sociali, respectiv educationali, culturali, de sanatate s.a.;
- factori demografici, concretizati in numarul si structura populatiei si
care determina numarul contribuabililor;
- factori monetari, de tipul masa monetara, credit, dobanda,
concretizati in pret si evolutia sa; 
- factori politici si militari;
- factori financiari, care se concretizeaza in dimensiunea cheltuielilor
publice.
Cea mai mare parte a resurselor financiare publice o constituie veniturile cu carcter fiscal si anume impozitele si taxele. 
1.1. STRUCTURA VENITURILOR PUBLICE
Modalitatile concrete de finantare a sectorului public au determinat particularizarea unor numeroase categorii de venituri publice, ca atare, mai jos am prezentat cele mai des intalnite criterii de clasificare:
1. Dupa natura juridica:
- venituri de drept privat: obtinute in concurenta cu agentii economici privati;
- venituri de drept public: sunt de fapt toate veniturile derivate precizate mai devreme obtinute de stat;
2. Dupa continutul economic:
- venituri fiscale, adica prelevari cu caracter obligatoriu, stabilite prin lege si care au, de aceea, o flexibilitate redusa (conditiile lor nu se pot modifica decat prin lege);
- resurse de trezorerie, adica imprumuturi pe termen scurt (sub forma certificatelor de depozit, bonurilor de tezaur s.a.) efectuate de Ministerul Finantelor pentru acoperirea deficitelor temporare (goluri de casa) ale bugetelor din sistemul bugetului de stat;
- imprumuturi publice pe termen mediu sau lung, sub forma obligatiunilor de stat sau a unor credite preluate de la organisme financiare internationale, state, banci sau consortii bancare;
- emisiune monetara fara acoperire, cu scopul de a finanta deficitul bugetar si care genereaza inflatie;
3. Dupa ritmicitatea incasarii:
- venituri ordinare sau curente, care sunt obtinute de stat in mod obisnuit (venituri fiscale, venituri din sectorul public etc.);
- venituri din operatiuni de capital, rezultate din cesiunea unor active proprietate a autoritatilor publice
- venituri extraordinare, la care se recurge in situatii deosebite (imprumuturi, transferuri, ajutoare etc.);
4. Dupa origine:
- venituri interne, contin resursele ordinare si imprumuturile publice interne;
- veniturile externe, reprezentate de imprumuturile si transferurile financiare de stat, provenite de la institutii financiare internationale;
O clasificare interesanta si mai putin complexa e cea prezentata de Fondul International Monetar, care presupune ca veniturile publice sunt compuse din:
- venituri din impozite si taxe;
- contributii sociale;
- venituri din transferuri financiare: imprumuturile interne si externe
- alte venituri: din inchiriere, dividende, amenzi etc.
1.2. TEORIE FISCALA
1.2.1. CONTINUTUL PRELEVARILOR FISCALE
Prelevarile fiscale sunt o forma de constituire a unei parti din veniturile statului, caracterizata prin prelevarea conform legii a unei parti din veniturile sectorului privat in vederea acoperirii cheltuielilor publice. Acestea sunt de fapt, veniturile publice derivate sub forma impozitelor, taxelor si a contributiilor, despre care am vorbit mai deveme si care au o importanta majora, ele constituind intre 80-90% din totalul resurselor financiare publice.
Impozitele reprezinta o forma de prelevare a unei parti din veniturile si/sau averea persoanelor fizice si juridice la dispozitia statului in vederea acoperirii cheltuielilor publice. Aceasta prelevare se face in mod obligatoriu, cu titlu nerambursabil si fara contraprestatie directa din partea statului.
Caracterul obligatoriu al impozitelor trebuie inteles in sensul ca plata acestora catre stat este o sarcina impusa tuturor persoanelor fizice si/sau juridice care realizeaza venit dintr-o anumita sursa sau poseda un anumit gen de avere pentru care, conform legii, datoreaza impozit.
Taxa reprezinta un transfer de valoare obligatoriu, la dispozitia statului, cu echivalent, titlu definitiv si destinatie speciala, datorat conform dispozitiilor legale de catre persoanele fizice si juridice in schimbul unui serviciu public institutional.
Contributia reprezinta un transfer de valoare obligatoriu, la dispozitia statului, fara echivalent, cu titlu definitiv si cu destinatie strict precizata, datort conform dispozitiilor legale de catre persoanele fizice si juridice in vederea acoperirii unor cheltuieli publice de interes comunitar sau de natura sociala.


Fisiere in arhiva (2):

  • prima pagina.doc
  • Referat-Veniturile Publice.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare. Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!