Trecerea Noilor Tari Membre ale Uniunii Europene la Euro

Extras din referat Cum descarc?

Introducere
Aderarea unor noi tari la Uniunea Europeana nu inseamna si trecerea automata a acestora la Uniunea Economica si Monetara si la folosirea monedei unice euro. Pentru ele se ridica problema respectarii criteriilor de convergenta stabilite la Maastricht. Este vorba de participarea acestor state la mecanismul cursurilor de schimb valutar (asa-zisul Mecanism al Cursurilor de Schimb - II), care obliga mentinerea ratelor de schimb ale monedelor tarilor implicate in limitele a +/-2,25% in jurul unei rate centrale a EURO.
Mentinerea unor rate de schimb stabile va stimula aceste tari sa-si implementeze politici de stabilizare adecvate si va ajuta fiecare tara sa-si evalueze clar capacitatea de a mentine permanent un regim al ratelor de schimb fixe. Dupa o perioada de cel putin 2 ani de functionare cu succes a economiilor lor in cadrul Mecanismului Cursurilor de Schimb - II, este de presupus ca tarile respective ar putea fi pregatite pentru trecerea la euro.
Totodata procesul de trecere la euro a noilor tari membre nu este inclus intr-un program prestabilit, el depinzand in totalitate de capacitatea acestor tari de a respecta criteriile de convergenta. Tarile mentionate ca participante la Mecanismul Cursurilor de Schimb - II ar putea deci sa treaca la euro in 2007 - pentru primul grup si in 2008 - pentru al doilea.
Largirea uniunii este unul dintre cele mai ambitioase proiecte intreprinse de Uniunea Europeana si consta in reunificarea continentului european, a locuitorilor sai si a cadrului legislativ. Pentru locuitorii din Europa Centrala si de Est, Uniunea Europeana simbolizeaza valorile catre care s-au indreptat de generatii intregi. Perspectiva de a deveni membri ai acestei uniuni a ajutat la luarea unor decizii ireversibile privind democratia si economia de piata si a incurajat continuarea drumului catre reforma. 
In mai 2004, zece noi state s-au alaturat Uniunii Europene, prin acest act exprimandu-si dorinta de a-si integra economiile intr-o Uniune Europeana largita, acest act fiind considerat un mare eveniment istoric. Desi s-a scris mult despre acest eveniment, exista inca multe necunoscute despre realitatile din noile state membre. Schimbarile din Europa centrala si din tarile baltice au fost atat de rapide incat specialistii le-au putut cu greu urmari si intelege. 
Uniunea Europeana a jucat un rol pozitiv fundamental in determinarea drumului pe care institutiile din noile state membre trebuie sa-l urmeze pentru realizarea unui sistem economic sanatos. Aceasta se datoreaza nu numai reformelor impuse dar si atentei monitorizari privind implementarea aquis-ului comunitar. Majoritatea noilor state membre au parcurs un adanc si rapid proces de transformare in toate domeniile, cu progrese considerabile in domeniul convergentei si integrarii economice. Intelegerea procesului de convergenta prin diversitate (politicilor economice si monetare diferite, evolutii si estimari diverse) este esentiala.
Anumite state dintre noile state membre si-au declarat intentia de a adopta moneda euro cat mai curand dupa aderare. Cerintele formale privind intrarea in UE reflecta necesitatea convergentei in termenii dezvoltarii structurale, aceste criterii incluzand printre altele o economie de piata functionala si stabilirea obiectivelor in spiritul uniunii politice, economice si monetare. Aceste criterii lasa loc de interpretari iar dupa aderare s-a pus din nou problema daca adoptarea imediata a monedei euro este benefica pentru noile state membre. Avand in vedere ca aceste tari sunt inca departe de situatia economica din vechile state membre, ele pot avea nevoie de instrumentul cursului de schimb pentru a stabiliza cresterea economica si cea a preturilor. Dezbaterile privind adoptarea prematura a euro se refera la nevoia convergentei structurale pentru ca adoptarea euro sa fie benefica. 
Slovenia
Slovenia este o tara dezvoltata, cu o economie cu un venit ridicat, avand cel mai mare PIB/locuitor dintre fostele state comuniste din Europa - 21567 $ in 2005. Desi tara are o economie stabila si prospera (in 2003 cresterea economica era de doar 2,5% iar in 2004 a fost de 4,6%) mai exista reforme de facut care daca nu vor fi implementate rapid risca sa puna sub semne de intrebare sustinerea economiei slovene in viitor. 
Intr-un interval scurt, Slovenia a reusit sa aduca inflatia la nivelul mediei UE. Dupa anul 2000, diverse companii din sectorul bancar, cel al comunicatiilor si al utilitatilor publice au fost privatizate iar restrictiile pentru investitiile straine au fost eliminate treptat.
Principalele obiective au fost indeplinirea criteriilor de la Maastricht si adoptarea euro in 2007. Slovenia indeplineste criteriul fiscal, in timp ce inflatia s-a redus intr-un mod sustenabil. Criteriul stabilitatii preturilor, in ciuda cresterii pretului petrolului pe plan international, a fost indeplinit in 2006. De la intrarea in MRS II in iunie 2004, cursul de schimb a fluctuat numai in jurul paritatii centrale.


Fisiere in arhiva (1):

  • Trecerea Noilor Tari Membre ale Uniunii Europene la Euro.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!