Taxa pe Valoarea Adăugată - Instrument al Fiscalității

Referat
8/10 (1 vot)
Domeniu: Finanțe
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 15 în total
Cuvinte : 6142
Mărime: 28.23KB (arhivat)
Publicat de: Bogdan Boca
Puncte necesare: 5

Extras din referat

1. Impozitul – instrument principal în politica fiscal-monetară

Definirea impozitului nu variaza prea mult de la un autor la altul. Astfel, Gaston Jeze retine ca “impozitul este o prestatie pecuniara, pretinsa pe cale de autoritate cu titlu definitiv si fara contraprestatie, in vederea acoperirii cheltuielilor publice”. Intr-o lucrare mai recenta, Lucien Mehl si Pierre Beltrame definesc “impozitul ca o prestatie pecuniara, pretinsa de autoritatea publica de la persoane fizice si morale, dupa capacitatile lor contributive si fara contraprestatie determinata, in principal pentru acoperirea cheltuielilor publice, si, in mod accesoriu, cu scopuri interventioniste ale puterii publice”.

Webster’s Encyclopedic Unabridget Dictionary of the English Language defineste impozitul ca fiind “quote - o suma de bani ceruta de guvern pentru intretinerea sa sau pentru anumite facilitati sau servicii perceputa asupra venitului, proprietati, vanzarii, etc”.

Din definitiile de mai sus se desprind trei elemente principale legate de impozit:

- elementul de autoritate - oricare ar fi forma impozitului el este intotdeauna perceput ca un act de autoritate, o obligatie prin constrangere. Caracterul general si obligatoriu al impozitului este prezentat si in Constitutia Romaniei;

- elementul de transfer - se bazeaza pe faptul ca impozitul este o prelevare de avutie efectuata asupra patrimoniului contribuabilului, iar veniturile din impozite se depersonalizeaza si sunt alocate acoperirii unor cheltuieli ale caror avantaje nu-i vizeaza direct pe platitorii impozitelor;

- functia largita a impozitului in lumea contemporana este asigurata de politica fiscala a majoritatii statelor care la functia traditionala financiara a impozitului (de acoperirea nevoilor colective si cele perticulare ale statului) a adaugat treptat si functia redistributiva a avutiei in societate, precum si pe cea interventionista in alocarea resurselor in economie in scopul stabilizarii cererii aggregate.

Impozitul reprezinta prelevarea obligatorie a unei parti din veniturile si/sau averea persoanelor fizice si juridice fara contraprestatie imediata sau directa si nerambursabila pentru satisfacerea intereselor de ordin general (in favoarea bugetului general consolidat la termenele precise stabilite de lege). Notiunea provine din limba latina “impositus” si din limba franceza de la cuvantul “impôt”. Plata impozitului are caracter obligatoriu pentru toate persoanele fizice si juridice si este prevazuta de lege. Astfel, pentru agentii economici, sursa este profitul, pentru proprietarii funciari este renta, iar pentru salariati este salariul. Pentru liberi profesionisti si micii meseriasi sursa impozitului este venitul realizat din activitatea pe care acestia o desfasoara. Sumele incasata la bugetul general consolidat al statului cu titlu de impozit au caracter definitiv si nerambursabil. In schimbul lor, statul nu se angajeaza la nici un contraserviciu direct si imediat, iar platitorii nu pot solicita un contraserviciu de valoare egala sau apropiata.

Impozitele indeplinesc un rol care se manifesta pe plan financiar, economic si social, diferit de la o etapa de dezvoltare a economiei la alta. Rolul cel mai important al impozitelor se manifesta pe plan financiar, in sensul ca impozitele constituie mijlocul principal de procurare a resurselor banesti necesare acoperirii cheltuielilor publice. Pe plan economic, rolul impozitelor se manifesta prin intermediul masurilor pe care acesta le ia de a interveni in activitatea economica cu ajutorul impozitelor. Prin impozite se poate incuraja o activitatea economica, folosind forma exonerarii sau se poate descuraja prin suprataxare, fapt ce releva posibilitatile statului de a folosi impozitele ca mujloc de interventie in economie. Pe plan social, rolul impozitelor se manifesta in mai multe directii, dintre care se remarca rolul lor de instrumente de redistribuire. Prin ele, statul procedeaza la redistribuirea unei parti din produsul intern brut intre persoanele fizice si juridice, intre paturile sociale si clasele sociale. Dreptul de a introduce impozite il are statul si el se exercita, de cele mai multe ori, prin intermediul organelor puterii centrale (Parlamentul) iar uneori prin intermediul organelor administratie de stat locale. Parlamentul se pronunta in legatura cu introducerea impozitelor de stat de importanta nationala iar organele de stat locale pot introduce anumite impozite in favoarea unitatilor administratiei teritoriale.

2. Taxa pe valoare adăugată – definitie si evolutie

Prin politica fiscala a unui stat, indiferent de etapa de dezvoltare pe care o parcurge, se urmareste, pe de o parte, prelevarea unei parti din venitul brut al factorilor de productie la bugetul de stat, iar pe de alta parte, prin intermediul acestuia din urma, acoperirea unor nevoie publice, in cvasitotalitatea lor aparent neproductiva, avandu-se in vedere nivelul fiscalitatii, pragul minim de echilibru al acesteia.

Una dintre cele mai moderne şi eficiente componente ale politicii fiscale din ţările europene occidentale o reprezintă taxa pe valoarea adăugată. Forma nouă de impozitare care a fost adoptată, începând cu 1 ianuarie 1970, de către ţarile Pieţei Comune, dar şi de state din afara acestei sfere a fost concepută pentru a evita impozitarea în ‘cascadă’ cum se face prin impozitul pe cifra de afaceri. Este uşor de remarcat că şi impozitul pe circulaţia mărfurilor, instituit la noi în ţară, suferă de aceeaşi anomalie fiscală a impozitarii repetate şi a impozitarii diferită a aceluiaşi produs în funcţie de modul de fabricaţie sau de destinaţie a acestuia.

Preview document

Taxa pe Valoarea Adăugată - Instrument al Fiscalității - Pagina 1
Taxa pe Valoarea Adăugată - Instrument al Fiscalității - Pagina 2
Taxa pe Valoarea Adăugată - Instrument al Fiscalității - Pagina 3
Taxa pe Valoarea Adăugată - Instrument al Fiscalității - Pagina 4
Taxa pe Valoarea Adăugată - Instrument al Fiscalității - Pagina 5
Taxa pe Valoarea Adăugată - Instrument al Fiscalității - Pagina 6
Taxa pe Valoarea Adăugată - Instrument al Fiscalității - Pagina 7
Taxa pe Valoarea Adăugată - Instrument al Fiscalității - Pagina 8
Taxa pe Valoarea Adăugată - Instrument al Fiscalității - Pagina 9
Taxa pe Valoarea Adăugată - Instrument al Fiscalității - Pagina 10
Taxa pe Valoarea Adăugată - Instrument al Fiscalității - Pagina 11
Taxa pe Valoarea Adăugată - Instrument al Fiscalității - Pagina 12
Taxa pe Valoarea Adăugată - Instrument al Fiscalității - Pagina 13
Taxa pe Valoarea Adăugată - Instrument al Fiscalității - Pagina 14
Taxa pe Valoarea Adăugată - Instrument al Fiscalității - Pagina 15

Conținut arhivă zip

  • Taxa pe Valoarea Adaugata - Instrument al Fiscalitatii.doc

Alții au mai descărcat și

Metode de Gestionare a Ratei Dobânzii

Cap. 1 : Dobânda 1.1 Noţiuni generale Pentru un concept şi un fenomen atât de prezent în cadrul economiei de piaţă şi pentru un instrument de...

Politici și Practici Fiscale

I. Utilizarea impozitului ca instrument Cea mai mare parte a resurselor publice sunt prelevari obligatorii si de aceea se impune definirea...

Analiza Impozitului pe Profit

Propuneri privind cotele de impozit pe profit Nu se pot încheia aceste scurte consideratii asupra cotei de impunere, fara a fi exprimata opinia...

Moneda în România

Infiintarea bancii nationale a romaniei (1880) Banca Nationala a Romaniei este prima institutie de emisiune a statului roman independent....

Te-ar putea interesa și

Impozitele indirecte în sistemul fiscal din România

CAPITOLUL 1. SISTEMUL FISCAL DIN ROMANIA 1.1 Conceptul de sistem fiscal si evolutia sa În decursul timpului informaţiile provenind din cele mai...

Studiu privind Contabilitatea și Analiza Datoriilor și Creanțelor Comerciale

CAPITOLUL I NOŢIUNI FUNDAMENTALE PRIVIND DECONTĂRILE DATORIILOR ŞI CREANŢELOR COMERCIALE Contabilitatea nu are hotare. Limitele ei teoretice,...

Contabilitatea și Fiscalitatea Impozitelor și Taxelor

CAPITOLUL I CONSIDERATII INTRODUCTIVE 1.1. NECESITATEA IMPOZITELOR SI TAXELOR Satisfacerea nevoilor colective ale oricarei societati impune...

Contabilitatea și Fiscalitatea Taxei pe Valoarea Adăugată

Capitolul I. 1. Prezentarea societăţii comerciale 1.1. Cadrul general de desfăşurare a activităţii Societatea comercială KONTAKT TURISM SA cu...

Evoluția Politicii Fiscale în Vederea Integrării Europene

INTRODUCERE Un moment foarte important în istoria României, ca stat democratic, l-a constituit procesul de aderarea la Uniunea Europeană şi...

Relația între Finanțele Publice și Finanțele Private

1.1 Conţinutul şi rolul finanţelor publice şi private în cadrul economiei de piaţă 1.1.1 Finanţele publice Repartizarea unei importante părţi...

Raport de practică SC Badotherm SA

CAPITOLUL I 1. Organizarea si functionalitatea S.C BADOTHERM AMC S.A 1.1. Scurt istoric Badotherm a fost fondata in 1957 in Dordrecht ca o...

Marketing internațional - Italia

I. ITALIA – Prezentare generala Situare geografica: Stat în Europa de Sud Suprafata: 301 318 kmp Populatia: 57 998 353 locuitori Forma de...

Ai nevoie de altceva?