Surse de Finantare a Activitatilor Institutiilor Publice

Extras din referat Cum descarc?

I SURSE DE FINANTARE A ACTIVITATILOR INSTITUTIILOR PUBLICE
In vederea realizarii sarcinilor si functiilor ce-i revin, statul trebuie sa organizeze si sa supravegheze un important mecanism care sa asigure realizarea practica a obiectivelor politice si sociale a fortelor aflate la guvernare. Astfel, dupa stabilirea prin Legea anuala a bugetului, a volumului si structurii resurselor publice care trebuiesc mobilizate, o componenta majora a procesului formarii acestor resurse, este aceea a mijloacelor si metodelor care sa asigure colectarea, dar mai ales gestionarea eficienta a acestora. In acest context, un rol important il au institutiile publice prin intermediul carora se deruleaza atat procesul de constituire, cat si cel de utilizare a principalelor resurse publice ale statului. Din ce in ce mai frecvent, se manifesta cererea sporita de resurse financiare, generata de cresterea nevoilor sociale intr-un ritm mai rapid decat cel al evolutiei produsului intern brut. 
In frecvente cazuri se pune intrebarea: Care sunt acele persoane
juridice pe care le includem in notiunea de ,,institutii publice"?
In consecinta, Legea finantelor publice stabileste ca notiunea de institutii publice cuprinde:
a) Parlamentul Romaniei;
b) Administratia Prezidentiala;
c) ministerele, celelalte organe de specialitate ale administratiei
publice, centrale si locale;
d) alte autoritati publice;
e) institutii publice autonome;
f) institutiile de subordonare centrala sau locala, indiferent de
modul de finantare a activitatii acestora.
Sfera notiunii de ,,institutii publice", astfel cum este stabilita prin
Legea nr. 500/2002, este specifica domeniului finantelor publice. In alte
domenii, este posibil ca sfera de cuprindere a notiunii de ,,institutii publice"
sa fie alta, respectiv mai larga sau mai restransa, dupa caz.
Institutiile publice-entitati ale administratie centrale si locale care ofera o gama larga de servicii non-marfare pentru satisfacerea nevoilor colectivitatilor si cu ajutorul carora statul isi indeplineste atributiile.
Proiectele bugetelor institutiilor publice se elaboreaza de catre
organele de conducere ale acestora, tinand seama de normele stabilite de
Ministerul Finantelor Publice, emise in baza competentei prevazute de
Legea privind finantele publice .
Dupa regimul de finantare, institutiile publice pot fi :
a) Institutii publice finantate integral de la bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetul fondurilor speciale, bugetele locale, dupa caz .
b) Institutii publice finantate din venituri proprii si subventii acordate din bugetul de stat din bugetele fondurilor speciale, sau din bugetele locale.
c) Institutii publice finantate integral din venituri proprii (autofinantate). Sunt similare institutiilor publice prezentate anterior, cu diferenta ca acestea nu beneficiaza de nici o subventie de la ordonatorul superior de credite.
d) Institutii publice finantate din credite externe sau fonduri nerambursabile. Fondurile externe rambursabile sau nerambursabile de care beneficiaza institutiile publice din tara noastra vin, cel mai adesea, in completarea alocatiilor de la bugetul de stat si a veniturilor proprii ale institutiilor respective.
Institutiile publice pot beneficia de alocatii bugetare nerambursabile, pe care le cuprind in bugetul propriu, in scopul realizarii unor obiective sau programe in conditiile legii.
Veniturile realizate de institutiile publice finantate integral de la bugetele publice se varsa la bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat sau bugetele locale, dupa caz, in functie de subordonarea lor.
Provenienta veniturilor proprii ale institutiilor publice poate fi diversa. Aceste venituri pot proveni din taxe, chirii, manifestari culturale si
sportive, concursuri artistice, publicatii, impresariat, exploatarea firmelor,
prestatii editoriale, studii, proiecte, prestari de servicii, lucrari, exploatari ale
unor bunuri pe care le au in administrare si altele stabilite in conditiile legii.
Fondurile banesti acordate de persoane fizice si juridice, primite ca donatii si sponsorizari de institutiile publice finantate integral de la buget, se varsa direct la bugetul din care se finanteaza acesta. Cu aceste sume se majoreaza creditele bugetare ale bugetului respectiv si care urmeaza sa se utilizeze potrivit legii.
Pentru fundamentarea veniturilor institutiilor publice se tine cont de o serie de criterii :
o existenta bazei legale a realizarii veniturilor; 
o executia preliminara pentru anul de baza, corectata cu eventualele influente prevazute pentru viitor;
o analiza si studierea comparativa a veniturilor si cheltuielilor realizate pe total, pe structura si in dinamica.
Estimarea cuantumului veniturilor are la baza estimarile din bugetul anului anterior si mutatiile care pot aparea in structura contribuabililor, obiectelor impozabile in anul urmator, dar si a altor elemente cum ar fi: efectul modificarilor de ordin legislativ, memorandumuri semnate cu institutiile financiare internationale, etc.


Fisiere in arhiva (1):

  • Surse de Finantare a Activitatilor Institutiilor Publice.docx

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare. Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!