Cap.I Structura resurselor financiare publice 2 Cap.2 Analiza comparativa a nivelului si structurii generale a resurselor financiare publice in Romania si Grecia in perioada 2006-2010. 4 2.1 Analiza nivelului resurselor financiare publice totale 4 2.2 Analiza structurii generale a resurselor financiare publice pe principalele componente (venituri fiscale,nefiscale si imprumutate) 5 Cap.3 Analiza comparativa a structurii sistemului de impozite si taxe in Romania si Grecia in 2006-2010. 7 3.1 Presiunea fiscala (Rata fiscalitatii) 7 3.2 Evolutia impozitelor directe exprimate ca procent din PIB 8 3.3 Evolutia impozitelor indirecte 10
Cap.I Structura resurselor financiare publice Resursele financiare publice detin un loc important in totalul resurselor financiare generale ale societatii. Acest loc este determinat de dimensiunea sectorului public al sistemului bugetar, in special, si de obiectivele pe care statul si le propune a le organiza. Nivelul resurselor necesare statului este determinat in primul rand de nivelul cheltuielilor publice. Cheltuielile publice exprima cererea de resurse financiare publice, iar veniturile pe care statul le poate mobiliza (impozite, taxe, contributii, alte prelevari) exprima posibilitatea de a se constitui la dispozitia statului. Factorii care influenteaza nivelul resurselor financiare publice sunt: ? economici (nivelul de dezvoltare economica, exprimat prin nivelul PIB si ritmul de crestere al PIB, care influenteaza volumul resurselor financiare publice); ? financiari (sintetizeaza influenta celorlalti factori prin dimensiunea cheltuielilor publice, iar acestea influenteaza marimea deficitului bugetar a carui acoperire necesita resurse publice suplimentare); ? monetari (dobanda, credit, masa monetara, care isi transmit influenta prin pret: cresterea preturilor, accentuarea fenomenelor inflationiste, care genereaza sporirea resurselor din impozite si taxe); ? demografici (in anumite conditii pot influenta numarul populatiei active si sporirea numarului contribuabililor); ? sociali (presupun redistribuirea resurselor in scopul asigurarii nevoilor de educatie, protectie, asigurari sociale si sanatate); ? politico-militari (pot avea ca efect sporirea productiei si a veniturilor, cresterea contributiilor pentru asigurarile sociale, sporirea fiscalitatii, presiuni asupra bugetului general consolidat, influentand in acelasi timp nivelul resurselor financiare publice). PRINCIPALELE CATEGORII DE RESURSE FINANCIARE 1. Resurse financiare permanente si obligatorii sunt cele inscrise in bugete, respectiv cele care alimenteaza in mod permanent bugetele publice. Ele se inscriu in buget conform clasificatiei bugetare externe. In bugetul de stat resursele permanente si obligatorii sunt: I. VENITURI CURENTE: A. VENITURI FISCALE: - impozite directe: impozit pe profit; impozit pe venitul persoanelor fizice. - impozite indirecte: TVA; accize; taxe vamale. B. VENITURI NEFISCALE II. VENITURI DIN CAPITAL: - venituri din valorificarea bunurilor statului (vanzari, concesionari); - venituri din valorificarea stocurilor de rezerva si de mobilizare; - venituri din executarea creantelor bugetare. III. VENITURI DIN RAMBURSAREA IMPRUMUTURILOR ACORDATE IV. VENITURI DE LA UNIUNEA EUROPEANA SI ALTE INSTITUTII FINANCIARE INTERNATIONALE 2. Resurse de trezorerie Aceste resurse se refera la lichiditatile banesti pe care trezoreria trebuie sa le procure atunci cand incasarile din impozite, taxe si alte venituri bugetare nu asigura acoperirea completa a platilor exigibile, scadente. In asemenea situatii, golurile de trezorerie trebuie acoperite. Trezoreria poate apela la: - disponibilitatile banesti din conturile sale; - avansurile oferite de BNR; - imprumuturile pe termen scurt (sunt utilizate cel mai frecvent). Pentru aceasta se folosesc titluri de stat pe termen scurt, denumite certificate de trezorerie. 3. Imprumuturile pe termen mediu si lung Acestea sunt folosite pentru finantarea deficitului bugetar anual si pentru finantarea datoriei publice. Partea neacoperita cu resurse financiare a cheltuielilor reprezentand deficitul anual se finanteaza pe seama imprumuturilor pe termen mediu si lung. Refinantarea datoriei presupune faptul ca imprumuturile ajunse la scadenta pentru care nu exista resurse se finanteaza din imprumuturi. 4. Emisiunea monetara Este o sursa posibil de utilizat pentru acoperirea deficitului bugetar, dar atat in legea bancara, cat si in legea finantelor publice este interzisa folosirea instrumentelor BNR pentru finantarea deficitului bugetar. Emisiunea monetara este limitata la maximum de institutiile financiare internationale.
http://ec.europa.eu/eurostat http://ec.europa.eu/taxation_customs/taxation/gen_info/economic_analysis/tax_structures/index_en.htm http://www.elibrary.imf.org/ http://www.fin.ase.ro/ABC/fisiere/ABC1_2013/Lucrari/2.8.pdf
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).