Capitolul I . 2 RAPORTURILE FINANCIARE . 2 Capitolul II . 4 SISTEMUL FINANCIAR . 4 Capitolul III .11 STRUCTURA BUGETULUI DE STAT .11 Capitolul IV . 14 CONCLUZII . . 14 BIBLIOGRAFIE . 15
Capitolul I. Raporturile Financiare Rolul finantelor este de satisfacere a nevoilor financiare. De aceea avem nevoie de fonduri financiare pe care trebuie sa le constituim, repartizate apoi pe destinatii si cheltuieli. Functiile finantelor reprezinta modalitatile si mijloacele de infaptuire a rolului finantelor. Specialistii de obicei recunosc doua functii ale finantelor: funtia de control si repartitie. Functia de Repartitie a Finantelor Functia de repartitie presupune atragerea resurselor si repartizarea lor pe destinatii. Aceasta are doua laturi diferite, dar legate intre ele: latura de mobilizare a resurselor si latura de rapartizare a resurselor. Latura de mobilizare a resurselor se realizeaza prin formarea fondurilor de resurse financiare publice. Ele sunt obtinute de la contribuabili (persoane fizice si juridice), de la institutii publice sau persoane fizice sau juridice din strainatate. Acestea pot fi: impozite si taxe, contributia la asigurarile sociale, la fondurile speciale, amenzile, venituri din capital, penalitatile, venituri de la institutiile statului, venituri din valorificarea unor bunuri publice. Odata atrase aceste resurse financiare publice la fondurile publice sunt administrate si gestionate in functie de legea bugetara anuala si alte legi specifice domeniului financiar, tinand cont si de destinatiile prevazute de actele normative in vigoare cu privire la bugetul de stat, bugetul local, bugetul asigurarilor sociale, fondurile speciale si publice. Latura de repartizare a resurselor se realizeaza in functie de destinatiile legale si alte criterii economice, politice, culturale, de eficienta, etc. Destinatiile pot fi: pentru administratie, invatamant, armata, cultura, sanatate, justitie, actiuni economice, datorie publica si ordine publica. Atragerea si repartizarea resurselor financiare functioneaza pe baza a doua principii: principiul despersonalizarii fondurilor si principiul specializarii. Principiul despersonalizarii fondurilor ne arata ca nu conteaza provenienta resurselor publice, deoarece devin automat resurse financiare publice si vor fi folosite pe destinatii legale. Principiul specializarii ne arata ca resursele atrase pe destinatii legale vor fi utilizate conform procedurilor legale. Functia de Control a Finantelor Avem mare nevoie de aceasta functie de control deoarece fondurile publice constituite la dispozitia statului apartin societatii. Interesul general fiind acela de a asigura necesarul de resurse financiare necesare satisfacerii unor nevoi sociale, utilizarea eficienta a resurselor publice, armonizarea intereselor sociale si asigurarea functionarii sectorului public. Aceasta functie cuprinde pe langa constituirea si repartizarea fondurilor, modul de utilizare a acestora. In faza de repartitie, controlul financiar cauta sursa resurselor si destinatia lor, modul in care sunt gestionate si alte relatii economice declansate de repartitia economica. In faza de productie urmareste productia sectorului public. De asemenea controleaza cum se formeaza valoarea, preturile, elementele preturilor, profitul, costurile, elementele si sursele de venituri publice. In faza schimbului, controlul financiar verifica daca produsele obtinute se realizeaza ca marfuri, daca viteza marfurilor este normala, daca se respecta regulile concurentei libere si daca se valorifica pe piata. La consum se verifica consumul unitatilor economice de stat si al institutiilor publice. Functia de control se mai numeste si functia de influentare. Rolul Finantelor Rolul finantelor este sa asigure indeplinirea menirii sociale, reprezinta rezultatul si efectul eforturilor financiare depuse. Rolul se manifesta pe mai multe nivele: economic, social si politic. Din punct de vedere economic, raporturile financiare au ca si scop intretinerea sectorului public, a serviciilor publice generale si locale si a economiei publice. Prin acordarea subventiilor, facilitatilor fiscale, prin regimul comenzilor de stat se adreseaza unui anumit sector din economia privata. In plan social, datorita finantelor publice se imparte si redistribuie o parte din produsul intern brut de la o categorie sociala la alta, de la o persoana la alta. In politica finantele publice reprezinta niste instrumente de realizare a unor interese si obiective de grup, a intregii societati.
1. Ioan Dan Morar, Finante Publice, Ed. Universitatea Oradea, 2013-2014. 2. http://ro.wikipedia.org/wiki/Sistemul_fiscal_rom%C3%A2n 3. http://discutii.mfinante.ro/static/10/Mfp/buget2013/Lege_buget_de_stat2013.pdf
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).