Sistemul de Pensii din Romania

Extras din referat Cum descarc?

Romania are o traditie indelungata in ceea ce priveste asigurarile sociale, acestea fiind intr-un regim modern, inca de la inceputul secolului XX . Din acest punct de vedere ne putem compara cu statele occidentale, dezvoltate, fiind printre primele 4 tari europene care au introdus, la vremea respectiva, un sistem asiguratoriu obligatoriu*
In anul 1918 functionau deja, in Romania trei legi de asigurari:
- Legea Nenitescu din anul 1912, asigurand beneficii pentru maternitate, boala, batranete si accidente de munca, care functiona in Regatul Romaniei. 
- O lege maghiara in Ardeal.
- Legea austriaca in Bucovina.
Legea Nenitescu introduce pentru prima oara in Romania principiul asiguratoriu pentru accidente, boala, maternitate si invaliditate pentru salariatii corporatiilor.
Contributiile pentru pensia de batranete erau suportate in parti egale de catre muncitor, patron si stat. Limita de varsta era de 65 ani, iar perioada maxima de cotizare de 23 ani.
Unificarea sistemului de pensii a avut loc in anul 1933, prin Legea Ioanitescu. Conducerea sistemului de asigurari revine statului si patronilor iar printre elementele negative ale legii sunt neincluderea in sistem a agricultorilor si neincluderea pensiilor de batranete si a ajutorului de somaj, printre beneficii. Pensia de batranete a fost reintrodusa in anul 1938. Se poate aprecia astfel ca, in deceniul patru al secolului XX, populatia activa urbana din Romania era acoperita prin asigurari sociale intr-un grad destul de ridicat .
Sistemul de asigurari de stat care a functionat in Romania din perioada postbelica pina in prezent este unul de tip P.A.Y.G.,( pay-as-you-go) cheltuielile pentru pensiile curente fiind facute de generatia activa, urmand ca si ei sa fie sustinuti la randul lor de generatiile viitoare.
Dupa venirea la putere a regimului comunist, toate fondurile publice sau private au fost incluse in bugetul de stat prin Legea 10/1949. Asigurarile sociale, dupa 1949, incep sa constituie pilonul de baza al protectiei sociale in Romania, alocatiile pentru somaj si cele de asistenta sociala fiind nerecunoscute. 
In aceste conditii, fondului de asigurari sociale ii este alocat un procent ridicat din cheltuielile pentru protectia sociala, cheltuielile fiind centrate in special pe furnizarea de pensii ( de batranete, invaliditate, urmas ), dar au fost introduse alte beneficii cum ar fi: indemnizatia de boala, de deces, de matenitate etc.. In perioada 1949-1989 statul isi construieste un sistem modern de asigurari sociale, cu o acoperire ridicata a salariatilor si beneficii variate, un punct pozitiv al mostenirii momentului ,, 1989 ''.
In legea pensiilor din 1949 era prevazut un cuantum al pensiei de batranete de 50-80% din salariul mediu lunar pe ultimele 12 luni de activitate, plafonat la o suma maxima..
- Primele astfel de legi in Germania au fost: Asigurarea pentru accidente industriale (1871) Asigurarea de sanatate (1883) Asigurarea de pensii (1891); Franta- Asigurarea de pensii (1889)
In anul 1954, sunt introduse avantaje de pensionare anticipata si cresterea pensiei pentru cei care-si desfasoara activitatea in grupe superioare de munca (I-II). Baza de calcul a pensiei constituie castigul mediu brut lunar din ultimile 12 luni de activitate. 
Contributiile sunt platite de catre angajatori, toate fiind unitati ale statului. 
In anul 1959 sunt introduse intr-un sistem asiguratoriu personalul casnic si muncitorii agricoli.
Politica de obligativitate a incadrarii in munca, inainte de anul 1989 dar si obligativitatea cotizarii angajatorului au dus la o acoperire intr-o proportie ridicata a populatiei cu asigurari sociale. Datorita ratei mari de ocupare si de colectare a contributiilor a facut ca sistemul sa functioneze fara dezechilibre financiare iar protectia sociala era in exclusivitate a salariatilor si celor asimilati lor.
Incepand cu anul 1968, datorita politicii de crestere a natalitatii din acea perioada, si faptului ca alocatiile de stat pentru copii se plateau din fondul de asigurari sociale, s-a ajuns la cheltuieli mari ale fondului, ceea ce a dus la diminuarea cuantumului pensiei. 
Prin Legea 27/1967 se stabilesc noi cuantumuri ale pensiilor prin diminurea acestora iar vechimea integrala necesara pentru pensionarea de batranete se stabileste diferentiat: pentru femei - 20 ani; pentru barbati - 25 ani. Se introduce si notiunea de pensie suplimentara pentru care este obligatorie o contributie personala de 2% din salar.
Prin aceasta lege se preiau din sistemul Ministerului Apararii Nationale pensionarii I.O.V.R. (Invalizi Orfani Vaduve de Razboi) care vor fi mentinuti in sistem pana in anul 2001 cand acestea vor fi suportate din bugetul de stat.
Prin Legea nr. 3/1977 se realizeaza cateve modificari de fond si anume: se creste vechimea necesara pentru pensie de batranete, care, de acum se va numi pensie pentru limita de varsta , cu 5 ani ajungandu-se la 25 ani pentru femei si 30 ani pentru barbati. 
Scad sever beneficiile pentru pensie de invaliditate iar baza de calcul a pensiei se stabileste ca fiind cei mai avantajosi 5 ani ani la alegere din ultimii 10 de activitate.


Fisiere in arhiva (7):

  • Sistemul de Pensii din Romania
    • ANEXE.doc
    • bibliografie.doc
    • cap1.doc
    • cap2.doc
    • cap3.doc
    • cap4.doc
    • cap5.doc

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!