Sistemul de Impozite si Taxe Locale in Romania si Rolul Sau

Cuprins referat Cum descarc?

Cap. I. Structura sistemului de impozite si taxe locale 3
Cap. II. Caracterizarea principalelor impozite si taxe locale 4
II. 1. Impozitul pe cladiri 4
II. 1. 1. Impozitul pe cladiri detinute de persoane fizice 5
II. 1. 2. Impozitul pe cladiri detinute de persoane juridice 8
II. 2. Impozitul pe teren 9
II. 3. Taxa asupra mijloacelor de transport 12
II. 4. Taxe pentru eliberarea certificatelor, avizelor si autorizatiilor 14
II. 5. Taxe pentru folosirea mijloacelor de reclama si publicitate 15
II. 6. Impozitul pe spectacole 17
II. 7. Taxa hoteliera 20
II. 8. Taxele de timbru 20
Cap. III. Rolul impozitelor si taxelor locale 22
Bibliografie 24


Extras din referat Cum descarc?

Cap. I. Structura sistemului de impozite si taxe locale
Pentru a-si putea duce la indeplinire sarcinile si functiile, organele locale ale puterii si administratiei de stat au nevoie in acest sens de resurse financiare.
Impozitele si taxele locale sunt aceste venituri de care bugetele unitatilor administrativ-teritoriale nu se pot lipsi, prin intermediul carora sunt finantate cheltuielile publice prevazute in bugetele locale. 
Aceste venituri, din impozite si taxe ale bugetelor locale in marea lor majoritate, provin de la populatie.
Chiar daca bugetele locale au un numar mare de impozite si taxe, totusi marimea acestora este cu mult sub cerintele de resurse financiare ale acestor bugete. De aceea, in vederea echilibrarii, acestor bugete li se pun la dispozitie din bugetul de stat transferuri de fonduri si sume defalcate din impozitul pe salarii .
Impozitele si taxele locale din Romania sunt prevazute si reglementate de Codul Fiscal al Romaniei, in Titlul IX. Acestea doua pot seminifica urmatoarele aspecte:
- rangul atribuit unei localitati conform legii;
- zone din cadrul localitatii, reprezentand ,,zone stabilite de consiliul local, in functie de pozitia terenului fata de centru localitatii, de retele edilitare, precum si de alte elemente specifice fiecarei unitati administrativ-teritoriale, conform documentatiilor de amenajare a teritoriului si de urbanism, registrelor agricole, evidentelor specifice cadastrului imobiliar - edilitar sau altor evidente agricole sau cadastre care pot afecta valoarea terenului" ;
- nomenclatura stradala, reprezentand o "lista ce contine denimirile toturor strazilor dintr-o unitate administrativ - teritoriala, numere de identificare a imobilelor pe fiecare strada in parte, precum si titularul dreptului de proprietate al fiecarui imobil; aceasta nomenclatura stradala se organizeaza pe fiecare localitate rurala si urbana si reprezinta o evidenta primara unitara ce serveste la atribuirea adresei domiciliului/ resedintei persoanei fizice, a sediului persoanei juridice, precum si a fiecarui imobil, teren si/sau cladire" .
Conform Codului Fiscal, art 248, se face urmatoarea clasificare a impozitelor si taxelor locale:
a) impozitul pe cladiri;
b) impozitul pe teren;
c) impozitul pe mijloace de transport;
d) taxa pentru eliberarea certificatelor, avizelor si autorizatiilor;
e) taxa pentru folosirea mijloacelor de reclama si publicitate;
f) impozitul pe spectacole;
g) taxa hoteliera;
h) taxe speciale;
i) alte taxe locale.
Cap. II. Caracterizarea principalelor impozite si taxe locale
II. 1. Impozitul pe cladiri 
Impozitul pe cladiri reprezinta acea contributie baneasca, anuala instituita de la 1 ianuarie 1995, datorata bugetelor locale de catre proprietarii de cladiri, indiferent de locul unde sunt situate si destinatia acestora, conditia fiind ca acea cladire sa se afle pe teritoriul tarii respective. Acest impozit se datoreaza catre bugetul local al unitatii administrativ-teritoriale in care este amplasata cladirea. "In sensul legii, cladirea este considerata orice constructie ce serveste adapostului pentru oameni sau animale ori pentru protejarea obiectelor, produselor, materialelor, instalatiilor" .
Subiectul impunerii sau contribuabilul coincide cu platitorul impozitului si este, in general, proprietarul cladirii, indiferent de locul unde este situata in Romania si destinatia acesteia. Exista si o derogare de la aceasta regula generala, si anume, pentru cladirile proprietate publica si privata a statului ori a unitatilor administrativ-teritoriale aflate in administrarea sau folosinta contribuabililor, in calitate de subiect al impunerii, apar cei care le au in administrare sau in folosinta .
In situatia in care o cladire este in proprietate comuna a doua sau mai multe persoane, fiecare dintre proprietarii comuni ai cladirii datoreaza impozit pentru spatiile situate in partea din cladire aflata in proprietatea sa. Daca nu se pot stabili partile individuale ale proprietarilor in comun, fiecare proprietar in comun datoreaza o parte egala din acel impozit pentru cladire. 
In cazul unei cladiri aflate in administrarea sau folosinta altei persoane, pentru care se datoreaza chirie printr-un contract de inchiere, impozitul pe cladire se datoreaza de catre proprietar.
Obiectul impozabil il reprezinta cladirile de orice fel, situate in municipii, orase, comune si sate, indiferent de modul cum sunt folosite si de destinatia data acestora, cu exceptia celor ce nu sunt impozabile, conform legii. Cladirile pot constitui proprietatea persoanelor fizice si juridice, cladiri fiind proprietate publica sau privata a statului, ce sunt administrate ori date in folosinta unor contribuabili. Acele cladiri noi, ce sunt dobandite in cursul anului, indiferent de forma sub care au intrat in folosinta se impun incepand cu data de intai a lunii urmatoare celei in care au fost dobandite. Cladirile distruse, demolate, transmise in proprietatea altor contribuabili in cursul anului se scot la impunere, incepand cu prima zi a lunii urmatoare celei in care s-a produs una dintre situatiile mentionate (scaderea de la impunere se acorda proportional cu partea de cladire supusa unei situatii si cu perioada ramasa pana la finele anului bugetar .
Baza de calcul o reprezinta valoarea impozabila a cladirii care se stabileste diferit, dupa cum contribuabilii sunt persoane fizice si persoane juridice.


Fisiere in arhiva (1):

  • Sistemul de Impozite si Taxe Locale in Romania si Rolul Sau.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!