1.CONTINUTUL ECONOMIC AL CHELTUIELILOR PUBLICE In procesul indeplinirii functiilor si sarcinilor sale, statul asigura acoperirea necesitatilor publice generale. Pentru aceasta statul are nevoie de importante resurse banesti care se mobilizeaza prin intermediul relatiilor financiare. Folosirea resurselor banesti astfel mobilizate are loc prin intermediul cheltuielilor publice. In opinia savantului roman Iu. Vacarel, Cheltuielile publice (CP) exprima relatii economico-sociale in forma baneasca, care se manifesta intre stat, pe de o parte, si persoane fizice si juridice, pe de alta parte, cu ocazia repartizarii si utilizarii resurselor financiare ale statului, in scopul indeplinirii functiilor acestuia. Peggy si Richard A. Musgrave privesc CP ca "utilizarea directionata a resurselor sectorului public pentru satisfacerea necesitatilor in utilitati publice si realizarea masurilor de redistribuire justificate de pe pozitiile echitatii sociale" CP se materializeaza in plati, efectuate de catre stat din resursele mobilizate pe diferite cai, pentru achizitii de bunuri sau prestari de servicii necesare pentru indeplinirea diferitelor obiective ale politicii statului. Continutul economic al CP se afla in stransa legatura cu destinatia lor. Astfel, unele cheltuieli exprima un consum definitiv de PIB, reprezentand valoarea platilor pe care le efectueaza institutiile publice in formele specifice ale cheltuielilor curente, iar alte CP exprima o avansare de PIB, reprezentand participarea statului la finantarea formarii brute ce capital, atat in sfera productie materiale, cat si in sfera nemateriala. In prezent CP sunt extrem de diversificate. Influenta economica a CP variaza in timp. Unele se manifesta direct, prin finantarea de catre stat a institutiilor publice pentru a putea functiona. Altele influenteaza indirect mediul economic si social si constituie astfel instrumente ale unei politici de transformare a mediului respectiv pentru al ameliora (distribuirea veniturilor suplimentare, sporirea comenzilor publice sau cresterea investitiilor). Dupa R. Musgrave, problemele care sunt solutionate in domeniul cheltuirii mijloacelor publice pot fi divizate in trei categorii: - acordarea ajutorului social (indeminizatii acordate invalizilor); - asigurarea obligatorie (in caz de boala, somaj); - productia si achizitia bunurilor materiale si a serviciilor pentru satisfacerea necesitatilor pentru care statul isi asuma responsabilitate. Este necesar de facut distinctie intre cheltuielile publice si cele bugetare. Cheltuielile publice, in opinia savantului Iu. Vacarel, se refera la totalitatea cheltuielilor efectuate in sectorul public prin intermediul institutiilor publice (aparatul de stat, institutii social-culturale, armata, intreprinderi autonome), care se acopera fie de la bugetul statului (central sau local), fie din bugetele proprii, pe seama veniturilor obtinute. In componenta cheltuielilor publice intra urmatoarele categorii principale: - cheltuieli bugetare, acoperite din resursele publice constituite la nivelul: - bugetului de stat; - bugetului asigurarilor sociale; - bugetelor UAT - fondurilor FAOAM - cheltuieli din fonduri extrabugetare, care sint acoperite din resursele financiare publice constituite in afara bugetului de stat si bugetului asigurarilor sociale. - cheltuieli din fonduri speciale, care sint acoperite din fonduri cu destinatie speciala gestionate de guvern sau de un alt organ public. - Cheltuieli ale intreprinderilor, institutiilor financiar-bancare cu capital de stat - Cheltuielile cu caracter public ale organizatiilor internationale, finantate din resursele mobilizate de la membrii acestora, respectiv de la statele-membre ale acestor organizatii Cheltuielile bugetare se refera numai la acele cheltuieli care se acopera de la bugetul administratiei de stat, din bugetele locale sau din bugetul asigurarilor sociale de stat si fondurilor de asigurari obligatorii de asistenta medicala. Deci, cheltuielile bugetare au o sfera mai restransa decat cheltuielile publice in cadrul carora sunt cuprinse. Distinctiile efectuate intre aceste categorii de cheltuieli vizeaza: Modul de efectuare a acestor cheltuieli: - Cheltuieli Publice - in baza fondurilor constituite in afara bugetului; - Cheltuieli Bugetare - conditionate de prevederea din buget si sunt determinate de indeplinirea conditiilor legale, nu numai de existenta fondurilor banesti; Modul de aprobare: - Cheltuieli Publice - de catre ordonatorii de credite; - Cheltuieli Bugetare - de catre Parlament sau consiliile locale. Complexitatea functiilor statului contemporan a condus la diversificarea CP, perfectionarea metodelor de optimizare si dimensionare pe obiective si beneficiari.
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).