Cuprins
- I. Notiuni generale 2
- 1.1.Bugetul local 2
- 1.2.Cheltuielile bugetelor locale 6
- II. Metode de reducere a cheltuielilor bugetare in Galati 8
- III. Structura cheltuielilor Judetului Galati in anul 2012 9
- IV.Bugetul local al Judetului Galati pe anul 2013 si estimari pentru anii 2014 -2016 10
- V. Bibliografie 24
Extras din referat
I. Notiuni generale
1.1.Bugetul local
Bugetul local este documentul prin care sunt prevăzute și aprobate annual veniturile și cheltuielile unităților administrativ-teritoriale. Modul de organizare al bugetului local este prevăzut în Legea 273/2006 privind Finanțele publice locale. Un articol relevant al acestei legi cu privire la sistemul veniturilor și cheltuielilor locale este următorul:
“ART. 26
Conținutul și structura bugetelor:
(1) Veniturile și cheltuielile se grupează în buget pe baza clasificației bugetare
aprobate de Ministerul Finanțelor Publice.
(2) Veniturile sunt structurate pe capitole și subcapitole, iar cheltuielile pe părți,
capitole, subcapitole, titluri, articole, precum și alineate și paragrafe, după caz.
(3) Cheltuielile prevăzute în capitole și articole au destinație precisă și limitată.
(4) Numărul de personal, permanent și temporar, precum și fondul salariilor de bază se aprobă distinct, prin anexă la bugetul fiecărei instituții publice. Numărul de salariați aprobat fiecărei instituții publice nu poate fi depășit.
(5) Cheltuielile de capital se cuprind la fiecare capitol bugetar, în conformitate cu creditele de angajament și cu duratele de realizare a investițiilor.
(6) Programele se aprobă ca anexe la bugetele prevăzute la art. 1 alin. (2).
(7) Secțiunile de funcționare și secțiunile de dezvoltare se utilizează pentru
fundamentarea bugetelor locale și se aprobă ca anexe la acestea, respectiv:
a) secțiunea de funcționare cuprinde cheltuielile curente pentru realizarea atribuțiilor și competențelor stabilite prin lege, specifice fiecărei unități administrativ-teritoriale;
b) secțiunea de dezvoltare cuprinde cheltuielile de capital.
(8) Cheltuielile curente prevăzute la alin. (7) lit. a) sunt obligatorii și se referă la
cheltuielile de personal, cheltuielile materiale și cu prestarea serviciilor, subvențiile și transferurile necesare realizării atribuțiilor și competențelor autorităților administrației publice locale, în condițiile legii.
(9) Fondurile externe nerambursabile și împrumuturile interne și externe se cuprind în anexele la bugetele locale și se aprobă odată cu acestea.
(10) Veniturile bugetelor locale sunt prevpzute în anexa nr. 1, iar cheltuielile acestora în anexa nr. 2 la prezenta lege. ”
Fiind parte a bugetului public naţional, activitatea bugetară la nivel local se circumscrie activităţii bugetare la nivel naţional, cunoscând aceleaşi etape şi desfăşurându-se pe baza aceloraşi principii, dar privite prin prisma specificităţii activităţii administraţiei publice locale.
Activitatea bugetară la nivel local cunoaşte patru etape:
1. Elaborarea proiectului de buget local cuprinde activitatea de determinare a veniturilor şi cheltuielilor la nivelul unităţilor adiministrativ-teritoriale cu personalitate juridică (fiecare comună, oraş, municipiu, judeţ, sector al capitalei şi Municipiul Bucureşti);
2. Aprobarea presupune dezbaterea şi votarea bugetelor locale de către autorităţile administraţiei publice locale cu funcţie deliberativă şi care au în competenţa lor această atribuţie (consiliile locale, consiliile judeţene, precum şi Consiliul General al Municipiului Bucureşti);
3. Execuţia bugetară constă în realizarea veniturilor la termenul şi în cuantumul prevăzut în bugetul local şi efectuarea cheltuielilor conform destinaţiei prevăzute în bugetul local. Realizarea veniturilor în cuantumul prevăzut reprezintă o obligaţie minimă, în cadrul execuţiei bugetare putându-se realiza venituri în cuantumuri superioare celor prevăzute. În acelaşi timp, efectuarea cheltuielilor conform destinaţiei prevăzute în bugetele locale reprezintă o obligaţie, ce nu poate fi încălcată. Această etapă este cea mai importantă, deoarece presupune transpunerea unor previziuni în plan concret, asigurându-se astfel finanţarea activităţilor şi funcţionarea instituţiilor publice de la nivel local;
4. Încheierea exerciţiului bugetar presupune o dare de seamă completă asupra modului de realizare a veniturilor şi de efectuare a cheltuielilor pentru anul bugetar expirat. Toate actele şi operaţiunile cu caracter tehnic şi normativ, realizate de autorităţile publice competente în scopul elaborării, adoptării, executării şi încheierii bugetului local constituie procedura bugetară la nivel local. Aceasta se desfăşoară pe parcursul a trei ani calendaristici, deoarece elaborarea proiectului de buget local începe în anul premergător celui pentru care se întocmeşte, continuă cu executarea, în cursul anului respectiv şi se definitivează prin contul de încheiere a exerciţiului bugetar, în anul următor.
Procedura bugetară privitoare la bugetele locale se desfăşoară pe coordonatele principiilor enunţate de: Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001 care reia principiile consacrate din precedenta lege privind administraţia publică locală (Legea 69/1991). Cele care au cea mai mare relevanţă în domeniul bugetelor locale sunt:
- principiul autonomiei locale. Prin autonomie locală se înţelege dreptul şi capacitatea efectivă a autorităţilor administraţiei publice locale de a soluţiona şi de a gestiona, în numele şi în interesul colectivităţilor locale pe care le reprezintă, activităţile publice. Acest drept se exercită de către consiliile locale şi primari, precum şi de către consiliile judeţene.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Sistemul Cheltuielilor Locale la Nivelul Judetului Galati.docx