Resurse Financiare ale Intreprinderilor Publice

Cuprins referat Cum descarc?

I. MODALITATI DE ORGANIZARE A INTREPRINDERILOR PUBLICE 3
II. VENITURILE, CHELTUIELILE SI REZULTATELE FINANCIARE ALE INTREPRINDERILOR PUBLICE IN ROMANIA 6
III. FLUXURILE FINANCIARE DE LA SI CATRE INTREPRINDERILE PUBLICE 8
IV. INTERVENTIA STATULUI ASUPRA INTREPRINDERILOR PUBLICE PRIN PRETURI ADMINISTRATE 9
V. PERFORMANTELE ECONOMICE ALE INTREPRINDERILOR PUBLICE 10
BIBLIOGRAFIE 12


Extras din referat Cum descarc?

Statul este un agent economic complex care nu poate fi analizat decat prin metode si tehnici mult mai aprofundate decat cele utilizate in cazul celorlalti agenti economici. El constituie, in societatea contemporana, o prezenta in toate compartimentele functionarii sale si a devenit un agent economic esential, exercitandu-si rolul si influenta nu numai prin mijloacele de constrangere ce-i sunt conferite de sistemul constitutional ci si prin bunurile pe care le produce prin intreprinderile sale proprii, prin serviciile pe care le presteaza, prin locurile de munca pe care le asigura si prin consumul de stat, care a dobandit dimensiuni impresionante. Este de aceea intemeiata afirmatia ca "extinderea rolului sau a contribuit la transformarea logicii capitalismului, a dus la aparitia unor economii in care piata nu mai este decat un element de reglare printre altele"**.
Indeplinirea functiilor si atributiilor statului presupune efectuarea unor cheltuieli, a caror volum a cunoscut o crestere continua, pe masura amplificarii rolului puterilor publice. Dar statul nu ar putea efectua aceste cheltuieli daca nu ar dispune de un volum corespunzator de venituri. Totalitatea fondurilor constituite la dispozitia sa, pentru a fi cheltuite in vederea indeplinirii functiilor si atributiilor ce-i revin, reprezinta veniturile publice, iar sursele lor de constituire sau canalele prin care statul este alimentat cu aceste fonduri reprezinta resursele financiare ale sale.
I. Modalitati de organizare a intreprinderilor publice
In tarile cu economie de piata, alaturi de agenti particulari exista si intreprinderi, institutii si proprietati care apartin statului si care constituie sectorul public.
Dimensiunea si structura pe ramuri a sectorului public difera de la o tara la alta si de la o perioada la alta. In unele tari, sectorul public detine ponderi insemnate in economie, in timp ce in altele el detine ponderi modice. Aceste ponderi ale sectorului public rezulta si din modalitatile de creare a lui si anume: in unele tari dezvoltate au fost efectuate nationalizari, in diferite etape, care au condus la formarea unui sector public important - acesta este cazul Frantei care in anul 1982 a nationalizat 36 de banci, 2 companii financiare, 5 mari societati industriale; in unele tari in curs de dezvoltare, statul a constituit un sector public puternic prin construirea unor intreprinderi noi, participarea la infiintarea de societati mixte cu capital strain in domeniul minier, in domeniul cailor ferate si drumurilor etc.
In majoritatea tarilor, sectorul public cuprinde intreprinderi si servicii publice traditionale - cum sunt caile ferate, posta, telecomunicatiile, distributia energiei electrice, gazelor, apei, navigatia fluviala, industria extractiva; in alte ramuri economice, statul si-a extins participarea in timp, cum e cazul industriei siderurgice, chimice, de automobile, avioane, centrale nucleare etc.
Din punct de vedere al naturii activitatii desfasurate si al modului de organizare, conducere si finantare, se deosebesc doua categorii de unitati:
-Servicii publice si activitati din sfera nemateriala;
-Intreprinderi publice care isi desfasoara activitatea in sfera productiei materiale.
Intreprinderile publice cu activitate economica produc si ofera beneficiarilor bunuri si servicii care ar putea fi realizate, de asemenea, de agenti economici particulari; dar anumite motive economice si sociale fac necesara substituirea initiativei private in domeniile respective. Astfel de motive ar fi:
-Evitarea constituirii de monopoluri particulare care sa practice preturi sau tarife ridicate (intreprinderile publice opereaza in regim de monopol legal, utilizand preturi sau tarife accesibile tuturor beneficiarilor si in special celor mai putin instariti);
-Realizarea activitatilor respective pe tot teritoriul national (un agent privat ar desfasura activitatea numai in zonele ce i-ar asgura profitul);
-Realizarea desfasurarii unei politici anticonjuncturale, asigurand alocarea fondurilor necesare si in timpul fazelor nefavorabile ale ciclului economic, pentru a procura statului niste venituri deseori importante, prin producerea si distribuirea de bunuri sau gestiunea de activitati in regim de monopol (tutun, loterii, s.a.).
Intreprinderile publice sunt organizate sub forma unor regii publice simple - care realizeaza venituri, dar le preleva integral la bugetul de stat, iar cheltuielile le acopera statul prin alocatii de la buget - sau regii publice comerciale - care realizeaza venituri, efectueaza cheltuieli, obtin profit sau realizeaza pierderi, dupa caz, relatia cu bugetul de stat stabilindu-se per sold.


Fisiere in arhiva (1):

  • Resurse Financiare ale Intreprinderilor Publice.DOC

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare. Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!