Recenzie Armonizarea Sistemelor Fiscale

Cartea "Armonizarea sistemelor fiscale in contextul integrarii in Uniunea Europeana" a fost publicata in anul 2008, la Cluj-Napoca, si are un numar impresionat de pagini si anume 712, avand un continut stufos dar spre deosebire de alte publicatii aceasta contine informatii in modul cel mai compact si eficient.
In ceea ce priveste tema acestei lucrari, ea se refera la un spectru larg de probleme privind fiscalitatea, presiunea fiscala, legislatiile nationale in domeniul impozitarii in statele membre, reforme fiscale specifice Uniunii Europene, dar si implicatiile politicii fiscale asupra dezvoltarii economice in legatura cu integrarea in Uniunea Europeana.
Alegerea unei astfel de teme exprima opinia autorului, ca in contextul integrarii in Comunitatea Europeana, fiscalitatea reprezinta un vast domeniu de cercetare, fiind un element vital pentru asigurarea stabilitatii si dezvoltarii economice in spatiul comunitar. Importanta factorului fiscalitate in contextul actual al integrarii economice a impus aplicarea analizei de sistem in cadrul cercetarii din acest domeniu.
Cartea este structurata in 16 capitole denumite astfel: primul capitol se numeste Sistemul fiscal - concepte, interdependente, teorii; al doilea - Sistemul fiscal comunitar: obiectivul armonizarii fiscale, concepte, legislatie, institutii, interdependente cu mediul economico - social; al treilea - Evolutii ale sistemului fiscal comunitar; al patrulea - Elemente comune pentru sistemele fiscale din Uniunea Europeana; al cincilea - Caracteristici esentiale ale sistemelor fiscale ale tarilor comunitare; al saselea - Comparatii intre sistemele fiscale ale statelor membre din Uniunea Europeana; al saptelea - Elemente de armonizare ale sistemului fiscal romanesc in contextul integrarii in Uniunea Europeana; al optulea - Implementarea aquis - ului comunitar in domeniul fiscalitatii indirecte in Romania; al noualea - Armonizarea impozitelor directe din Romania la directivele Comunitatii Europene; al zecelea - Implementarea aquis-ului comunitar privind evaziunea fiscala in Romania; al unsprezecelea - Cresterea eficientei aparatului fiscal romanesc - conditii de aderare la Uniunea Europeana; al doisprezecelea - Evolutia sistemului fiscal romanesc in cadrul procesului de tranzitie la economia de piata si in contextul procesului de aderare la Uniunea Europeana; al treisprezecelea - Prioritati ale reformelor viitoare ale sistemului fiscal al Uniunii Europene; al paisprezecelea - Modelarea cresterii economice sub impactul fiscalitatii; al cinsprezecelea - Armonizarea sistemelor fiscale in Comunitatea Europeana : convergenta fiscala absoluta sau coordonare perfecta?; al saisprezecelea - Concluzii generale si recomandari de politica fiscala.
Insa lucrarea mai include si alte elemente structurale, cum ar fi introducerea, concluziile si recomandarile, bibliografia si anexele.
Capitolul care mi-a placut cel mai mult a fost capitolul III, care se numeste Evolutii ale sistemului fiscal comunitar. Acesta traseaza evolutiile reprezentative al fiscalitatii din spatiul unic European, prezentand reformele fiscale din Comunitatea Europeana, dar cuprinde si sublinierea problemelor cu care se confrunta amplul proces al coordonarii politicilor fiscale nationale in asigurarea dezideratului Uniunii Europene de a obtine un echilibru intre sistemele fiscale diferite, pe de o parte, si asigurarea dreptului nestanjenit de libera circulatie si de stabilire in Comunitatea Europeana, pe de alta parte.
Partea a doua a studiului analizeaza elementele representative ale sistemelor fiscale ale statelor care compun blocul comunitar(exclusiv Romania).
Comunitatea Europeana era nevoita sa faca fata in permanenta unui numar important de schimbari, determinate de asigurarea functionarii pietei interne a UE si completarea existentei UEM. La acestea se adauga probleme ce tin de extinderea UE (pregatirile de largire a UE) si de globalizare economica. In acest context, Comisia Europeana a adoptat un corp simtitor de legi in domeniul fiscalitatii, dar initial orientarea acestora a vizat exclusiv taxa pe valoarea adaugata si accizele. Prin urmare, s-a observat absenta unei politici coerente in ceea ce priveste impozitarea directa. In acelasi timp, Comisia a aratat o preocupare constanta in coordonarea politicilor fiscale a statelor membre, apreciindu-se ca doar in acest fel se pot crea oportunitati reale pe piata interna, atat pentru cetateni, cat si pentru intreprinderi.
De asemenea, a devenit clar ca prevederile politicii fiscale nu pot fi aplicate in mod izolat, ci doar in contextul politicii generale a Uniunii Europene.
Obiectivele politicii generale de impozitare s-au definit in mod clar odata cu creare pietei unice si finalizarea Uniunii Economice si Monetare. Ele sunt in concordanta cu obiectivele politicii generale comunitare, cum ar fi cel stabilit de Consiliul European de la Lisabona, conform caruia in anul 2010, economia europeana sa devina cea mai competitiva din lume. Drept urmare, Uniunea Europeana urmareste atingerea unui set de obiective atunci cand isi construieste politica fiscala.
Evolutia impozitarii indirecte in UE
In privinta impozitelor indirecte, armonizarea a fost considerata intotdeauna in cadrul Comunitatii Europene ca fiind extrem de importanta. Tratatul CE prevedea necesitatea acestei armonizari, deoarece impozitele indirecte creeaza obstacole imediate in libera circulatie a bunurilor si in asigurarea serviciilor in piata comuna a Europei. Aceste impozite determina in plus distorsiuni ale competitiei. De aceea, un numar mare de directive au fost aprobate in acest domeniu. In prezent, in studii intreprinse de Comisia Europeana se apreciaza ca strategia fiscala a Comunitatii, axata in principal pe taxa pe valoarea adaugata, accize si impozite pentru protectia mediului este bine fundamentata.

• Recenzie Armonizarea Sistemelor Fiscale.docx