Principiile si Obiectivele Auditului Bancar

Extras din referat Cum descarc?

Auditul reprezinta, in viziunea multor autori, activitatea de examinare profesionala a unei informatii cu scopul de a exprima o opinie responsabila si independenta in raport cu un criteriu de calitate. Semantic, denumirea de "audit" provine de la cuvantul italian "audire", care inseamna "a asculta, a auzi", iar radacinile auditului provin din activitatea economica desfasurata inca din Evul Mediu. Fara a putea fi precizata data exacta sau localizarea geografica intr-un anumit stat.
Una dintre definitiile actuale ale auditului, la care se face referire tot mai frecvent in literatura de specialitate, este cea publicata in 1973 de catre AAA(Asociatia Amerciana a Auditorilor) in cadrul Declaratiei privind conceptele debaza ale auditului. Potrivit AAA, "auditul este un proces sistematic de obtinere si evaluare in mod obiectiv a unor afirmatii privind actiunile si evenimentele cu caracter economic in vederea aprecierii gradului de conformitate a acestor afirmatii cu criteriile prestabilite, precum si de comunicare a rezultatelor catre utilizatorii interesati".
Auditul bancar reprezinta ansamblul de actiuni de evaluare, verificare si control a activitatii bancii, implicit a documentelor financiar-contabile finale elaborate de aceasta (bilantul contabil, contul de profit si pierderi), pentru a stabili daca acestea ofera o imagine fidela a activitatii perioadei (de obicei un an finaciar).
Se pot distinge doua trasaturi fundamentale ale auditului bancar:
- depistarea erorilor si a fraudei;
- prevenirea erorilor si a fraudei.
Exista o falsa impresie generala ca scopul auditului este de a depista erori, fraude, dar nu acestea sunt elementele definitorii ale unui audit. Auditul poate releva prezenta unor greseli sau a unei fraude, dar aceste elemente sunt trasaturi secundare ce apar in urma unei activitati normale de audit. Auditul implica, in principal, actiuni de verificare si control ale activitatii bancii si certificarea in final a corectitudinii, sub toate aspectele semnificative, a cifrelor inscrise in documentele financiar-contabile finale.
Strategia de audit poate fi definita ca un proces ce vizeaza determinarea orientarii generale de audit, in cursul careia este recomandabil sa se faca legatura intre cunoasterea activitatii clientului si punctele asupra carora se vor concentra lucrarile de audit.
Pentru elaborarea strategiei de audit trebuie examinate punctele-cheie relative la activitatea si situatiile financiare ale departamentului auditat, cat si incidenta acestora asupra auditului. Identificarea acestor factori conditioneaza reusita auditului. Strategia de audit se realizeaza si in scopul elaborarii unui program de lucru pe baza caruia sa se poata formula o opinie finala pertinenta asupra gestiunii entitatii auditate. De aici rezulta ca, obiectivele ce trebuie avute in vedere pe parcursul elaborarii strategiei de audit sunt:
- intelegerea activitatii departamentului auditat;
- identificarea riscurilor legate de sectorul de activitate in care activeaza departamentul in cauza;
- identificarea obiectivelor critice de audit si elaborarea abordarii de audit corespunzatoare;
- intelegerea caracteristicilor controlului intern, astfel incat sa se poataconfirma faptul ca se poate adopta o abordare de audit bazata pe sisteme,(spre exemplu, pentru tranzactiile de rutina);
- examinarea problemelor legate de intocmirea situatiilor financiare;
- identificarea necesitatii apelului la experti;
- examinarea posibilitatii de aplicare a tehnicilor de reviziure asistata decalculator.
OBIECTIVELE SI MODALITATILE DE ACTIUNE ALE AUDITULUI BANCAR
O.U.G. nr. 57/1999, cu modificarile ulterioare, identifica urmatoarele obiective ale auditului intern:
a) verificarea conformitatii activitatilor din entitatea economica auditata cu politicile, programele si managementul acestuia, in conformitate cu prevederile legale; 
b)evaluarea gradului de adecvare si aplicare a controalelor financiare si nefinanciare dispuse si efectuate de catre conducerea unitatii in scopul cresterii eficientei activitatii entitatii economice;
c)evaluarea gradului de adecvare a datelor/informatiilor financiare si nefinanciare destinate conducerii pentru cunoasterea realitatii din entitatea economica;
d) protejarea elementelor patrimoniale bilantiere si extrabilantiere,
e) identificarea metodelor de prevenire a fraudelor si pierderilor de orice fel.
Se observa faptul ca aici sunt definite, de fapt, caile de actiune pentru indeplinirea obiectivului auditului intern bancar. Intr-o alta exprimare, cele enumerate ar putea fi categorisite drept obiective"intermediare": asigurarea concordantei activitatii cu politicile, programele, normele si prevederile legale,cresterea eficacitatii activitatii de control, imbunatatirea calitatii procesului decizional, ridicarea eficientei activitatii.
Din norma Bancii Nationale a Romaniei, din articolele Sectiunii I - Obiectivul auditului intern, Capitolul VIII, se pot extrage urmatoarele referiri la acest subiect: "Obiectivul auditului intern il reprezinta imbunatatirea activitatii institutiilor de credit " si " sa contribuie la indeplinirea obiectivelor lor (bancilor) prin prezentarea unei abordari sistematice si disciplinate".
Prin urmare, se poate sintetiza ca obiectivul auditului intern bancar este cel de a contribui la indeplinirea obiectivelor bancilor (imbunatatirea activitatii reprezentand obiectivul primar si general alunei banci), iar obiectivele punctuale, pe domenii de activitate, sunt: 
a)asigurarea concordantei activitatii cu politicile, programele, normele si prevederile legale;
b) cresterea eficacitatii activitatii de control; 
c)imbunatatirea calitatii procesului decizional; 
d) cresterea eficienteiactivitatii bancii.
Pentru realizarea acestor obiective, auditul bancar intern actioneaza pe urmatoarele cai : 
1.evaluarea eficientei si gradului de adecvare a sistemului de control intern;
2.evaluarea modului de aplicare si a eficacitatii procedurilor de administrare a riscurilor si a metodologiilor de evaluare a riscurilor semnificative;
3.analiza relevantei si integritatii datelor furnizate de sistemele informationale de gestiune si financiare, inclusiv de sistemul informatic;


Fisiere in arhiva (1):

  • Principiile si Obiectivele Auditului Bancar.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!