Principiile Impunerii

Cuprins referat Cum descarc?

1. CONSIDERENTE GENERALE 2
2. ELEMENTELE IMPOZITULUI 3
3. ASPECTE POLITICE ALE IMPUNERII 5
3.1. ABORDARI ALE PRINCIPIILOR IMPUNERII 5
4. PRINCIPIILE IMPUNERII 7
4.1. PRINCIPII DE ECHITATE FISCALA 7
4.2. PRINCIPII DE POLITICA FINANCIARA 11
4.3. PRINCIPII DE POLITICA ECONOMICA 13
4.4. PRINCIPII SOCIAL-POLITICE 14
BIBLIOGRAFIE 15


Extras din referat Cum descarc?

1. CONSIDERENTE GENERALE
Impozitul reprezinta plata baneasca, obligatorie, generala, definitiva si nereciproca, efectuata de persoanele fizice si juridice in favoarea bugetului de stat in cuantumul si la termenele precis stabilite de lege, fara obligatia din partea statului de a presta platitorului un echivalent direct si imediat.
Plata impozitului are caracter obligatoriu pentru toate persoanele fizice si juridice care realizeaza un venit sau care poseda avere, dreptul de a institui impozite avandu-l statul.
Sumele incasate la bugetul de stat cu titlu de impozit au caracter definitiv si nerambursabil, aceasta insemnand ca statul nu se angajeaza la nici un contraserviciu direct si imediat, iar platitorii nu pot solicita un contraserviciu de valoare egala sau apropriata.
Taxa, spre deosebire de impozit, reprezinta, in general, suma de bani platita de o persoana fizica sau juridica, pentru un serviciu prestat platitorului de catre stat sau institutiile statului. Suma perceputa cu titlu de taxa nu este echivalenta cu costul serviciului efectuat de stat sau institutiile sale in favoarea persoanelor fizice sau juridice, deoarece taxa contine pe langa costul serviciului prestat si unele elemente de impozit.
Rolul impozitului se manifesta pe plan financiar, economic si social, astfel:
- in plan financiar, impozitele constituie mijlocul principal de procurare a resurselor banesti necesare acoperirii cheltuielilor publice;
- in plan economic, impozitele sunt parghii folosite de stat pentru stimularea sau franarea unor activitati, cresterea sau reducerea productiei sau consumul unui anumit produs, stimularea sau ingradirea comertului exterior etc.;
- in plan social, impozitele sunt folosite de stat ca instrumente de redistribuire a unei parti din produsul intern brut (P.I.B.) intre clase si categorii sociale, intre persoanele fizice si juridice.
Instituire de impozite, adica intoducerea prin lege de impozite are in urma o ampla si complexa activitate de stabilire a subiectelor platitoare si de constatare a situatiei acestora, de evaluare a materiei impozabile pe care o detin precum si de determinare a marimii impozitelor in sarcina lor. Aceasta activitate este desfasurata de aparatul fiscal central, in cazul impozitelor de stat sau de catre aparatul fiscal teritorial in cazul impozitelor locale si poarta denumirea de impunere (impozitare).
Impunerea reprezinta activitatea practica de identificare a tuturor categoriilor de persoane fizice si juridice care detin sau realizeaza un anumit obiect impozabil, de evaluare a bazei de calcul si de determinare a felului si a cuantumului impozitului datorat. Sintetizand putem spune ca impunerea este ansamblul de masuri stabilite de lege ce au ca scop, stabilirea impozitului ce revine fiecarei persoane fizice sau juridice in parte.
Formele pe care impozitul le poate lua sunt variate in functie de variabilele ce pot interveni in desfasurarea sa. Astfel privita din punctul de vedere al persoanei abilitate sa o efectueze, impunerea este administrativa (controlata) cand infaptuirea ei apartine organului de specialitate sau avem de-a face cu o autoimpunere, cand este realizata de catre subiectul de impozit insusi (agentii comerciali). Daca evaluarea materiei impozabile se face in functie de realizarile anuale, impunerea poate fi provizorie, adica in timpul anului, sau definitiva, respectiv la sfarsit de an. Impunerea in astfel de situatii implica regularizarea varsamintelor insemnand punerea de acord a ceea ce trebuie platit cu ceea ce s-a platit efectiv. 
Cand impunerea se face tinand cont de modul cum stapanesc si cum folosesc diferitele persoane elementele obiectului impozabil, aceasta este dupa caz, individuala, adica se impune fiecarei persoane care realizeaza venit sau detine avere si colectiva, insemnand ca sarcina fiscala se aseaza unui grup nediferentiat. Aceasta ultima forma este rara si se practica numai cand este dificil de stabilit contributia fiecarui membru al grupului la obtinerea materiei impozabile. In schimb cand impunerea porneste de la sursa prelevarii, aceasta poate fi separata pe fiecare sursa de venit sau pe fiecare element patrimonial si impunere globala, adica pe ansamblul materiei impozabile fara consideratiuni privind sursa. 
Dupa sfera de cuprindere a materiei impozabile, impunerea este generala, cuprinzand intreg obiectul impozabil sau partiala, cand unele componente ale materiei impozabile sunt exceptate.
Oricare ar fi forma pe care o poate lua, impunerea are ca scop stabilirea si repartizarea sarcinilor fiscale pe contribuabili. Pentru aceasta se folosesc metode si tehnici adecvate. Totodata pentru ca impunerea sa-si poata indeplini menirea, se intemeiaza pe anumite principii si pe anumite criterii. Din acest punct de vedere putem spune ca impunerea are o latura de natura politica si una de natura tehnica (concretizata in metode si tehnici utilizate pentru stabilirea marimii obiectului impozabil si a cuantumului impozitului).
2. ELEMENTELE IMPOZITULUI 
Elemente impozitului sunt caracteristici care se precizeaza atunci cand acestea se instituie si se reflecta la: persoanele in sarcina carora cade impozitul, cuantumul acestuia, modul de asezare si percepere, caile de urmarire in caz de neplata, sanctiunile pentru incalcarea prevederilor legale. Cunoasterea acestor elemente este importanta atat pentru contribuabil, pentru a sti cat si cand are de plata, dar si pentru organele fiscale care trebuie sa stabileasca, sa perceapa si sa urmareasca incasarea impozitului. Elementele impozitului, intalnite in teoria si practica financiara, sunt: subiectul impozitului, suportatorul, obiectul impunerii, sursa impozitului, unitatea de impunere, cota impozitului, asieta si termenul de plata.
Subiectul sau platitorul impozitului este persoana fizica sau juridica obligata prin lege la plata acestuia. In practica financiara, subiectul impozitului se mai numeste si contribuabil.


Fisiere in arhiva (1):

  • Principiile Impunerii.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!