Extras din referat
Bugetul de stat reprezintă o categorie fundamentală a ştiinţelor finanţelor. Îl putem aborda din punct de vedere juridic economic, politic, contabil.
Sub aspectul său juridic bugetul reprezintă un act prin care sunt prevăzute şi autorizate veniturile şi cheltuielile anuale ale statului. Bugetul de stat prevede şi autorizează în formă legislativă cheltuielile şi resursele statului, având character obligatoriu fiind supus aprobarii Parlamentului. Reprezintă un act de previziune a resurselor publice şi a modului de utilizare a acestuia, elaborându-se pe o perioada de un an. Legea bugetului de stat este influenţată de concepţiile politice, economice şi sociale specifice fiecărei perioade.
Ca document oficial, bugetul de stat evidenţiază nivelul aprobat al cheltuielilor ce se vor efectua în viitor şi mărimea veniturilor ce pot fo mobilizate la dispoziţia statului.
Abordarea economică se referă la corelaţiile Macroeconomice şi în special legăturacu nivelul şi evoluţia produsului intern brut. Un anumit nivel al PIB şi măsura în care acesta este repartizat pentru formarea brută de capital şi consum determină nivelui indicatorilor bugetari şi constituie baza evoluţiei favorabile a resurselor în viitor.
Din puct de vedere Politic – bugetul este expresia financiară a opţiunilor Guvernului.
4.Contabil – bugetul reprezintă totalitatea conturilor prin care se gestionează resursele financiare ale statului.
Principiile bugetare
Principiile bugetare au fost conturate odata cu victoriile revolutiilor burgheze, care au inclus între obiectivele majore urmarite si instituirea ordinii în finantele publice. Astfel, au luat nastere principiile bugetare clasice, care, desi recunoscute si în prezent, au suferit unele adaptari în aplicare, ca urmare a aparitiei si dezvoltarii unor fenomene specifice societatii moderne.
Principiile bugetare sunt norme orientative ce guverneaza realizarea procesului bugetar. Scopul lor este acela de a preciza conditiile in care se face elaborarea si executia bugetului public. In tara noastra, aceste principii bugetare sunt precizate in legea finantelor public
La baza întocmirii şi executării bugetului de stat stau o serie de principii care definesc: modul de reflectare a veniturilor şi cheltuielilor publice în bugetul de stat, sau sfera de cuprindere a acestuia; durata de timp pentru care parlamentul autorizează guvernul să încaseze veniturile şi să efectueze cheltuielile stabilite, relatia care trebuie să existe între totalul veniturilor şi cheltuielile bugetare ca şi între elementele componente ale acestora; informarea opiniei publice despre limitele împuternicirii date guvernului de a realiza venituri şi de a efectua cheltuieli, ca şi despre modul cum această împuternicire a fost transpusă în practică.
Cele mai reprezentative principii privitoare la bugetul de stat sunt
- Principiul anualităţii bugetului se referă, pe de o parte, la periodicitatea întocmirii şi aprobării bugetului (deci la anul bugetar), iar, pe de altă parte, la perioada de timp în care bugetul aprobat trebuie să fie executat (deci la durata exerciţiului bugetar).
Potrivit acestui principiu, guvernul trebuie să întocmească proiectul bugetului de stat pentru o perioadă de un an, iar parlamentul trebuie să-l analizeze şi să-l aprobe anual.
De regulă, bugetul este elaborat şi aprobat pentru o perioadă de 12 luni. Anul bugetar poată să coincidă sau nu cu anul calendaristic.
- Universalitatea este principiul potrivit căruia veniturile şi cheltuielile publice trebuie să fie înscrise în buget în sumele lor totale, fără omisiuni şi fără compensări reciproce. Această regulă a bugetului brut se bazează pe necesitatea înscrierii în buget a veniturilor şi cheltuielilor statului în sume brute sau totale. Scopul urmărit de acest principiu este de a facilita controlul financiar, interzicând compensarea între cheltuieli şi venituri proprii.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Principiile Bugetare.doc