Politica Uniunii Europene privind impozitarea indirectă

Referat
8/10 (1 vot)
Domeniu: Finanțe
Conține 1 fișier: docx
Pagini : 9 în total
Cuvinte : 2060
Mărime: 37.33KB (arhivat)
Puncte necesare: 5

Cuprins

  1. Impozitarea indirectă
  2. 1.1.Prevederi generale
  3. 1.2.Taxa pe valoarea adăugată
  4. 1.3.Accize
  5. 1.4.Taxe vamale
  6. 2.Concluzii
  7. 3.Bibliografie

Extras din referat

1.Impozitarea indirectă

Ce reprezintă?

Impozitarea indirectă cuprinde:taxa pe valoarea adăugată,accizele si taxele vamale.

1.1.Prevederi generale

,,Nici un stat membru nu aplică, direct sau indirect, produselor altor state membre impozite interne de orice natură mai mari decât cele care se aplică, direct sau indirect, produselor naționale similare. De asemenea, nici un stat membru nu aplică produselor altor state membre impozite interne de natură să protejeze indirect alte sectoare de producție. “

,,Consiliul, hotărând în unanimitate în conformitate cu o procedură legislativă specială și după consultarea Parlamentului European și a Comitetului Economic și Social, adoptă dispozițiile referitoare la armonizarea legislațiilor privind impozitul pe cifra de afaceri, accizele și alte impozite indirecte, în măsura în care această armonizare este necesară pentru a asigura instituirea și funcționarea pieței interne și pentru a evita denaturarea concurenței. “

1.2Taxa pe valoarea adaugată

Taxa pe valoarea adăugată (TVA) este o taxă generală de consum aplicată activităţilor comerciale care implică producţia şi distribuţia de bunuri şi prestarea de servicii.

Sistemul comun privind TVA se aplică bunurilor şi serviciilor achiziţionate şi comercializate în vederea consumului pe teritoriul UE. Taxa se calculează pe baza valorii adăugate bunurilor şi serviciilor la fiecare etapă din procesul de producţie şi de distribuţie.

Taxa se colectează prin intermediul unui sistem de plăţi parţiale care le permite persoanelor impozabile (firme identificate în scopuri de TVA) să îşi deducă din conturile de TVA valoarea taxei pe care au achitat-o altor persoane impozabile la achiziţiile făcute în scopuri comerciale în etapa anterioară. Prin acest mecanism se asigură că taxa este neutră, indiferent de numărul operaţiunilor.

În cele din urmă, TVA este suportată de consumatorul final sub forma unui procent adăugat la preţul final al bunurilor sau serviciilor. Acest preţ final reprezintă totalul valorii adăugate la fiecare etapă din procesul de producţie şi distribuţie. Furnizorul de bunuri sau prestatorul de servicii (persoana impozabilă) plăteşte TVA achitată pentru bunurile sau serviciile în cauză administraţiei fiscale naţionale după ce deduce TVA pe care a plătit-o la rândul său furnizorilor săi.

a)Sfera de aplicare

Operaţiunile efectuate cu titlu oneros pe teritoriul unui stat membru UE de către o persoană impozabilă care acţionează ca atare sunt supuse TVA. Importurile realizate de orice persoană sunt de asemenea supuse TVA.

Operaţiunile impozabile includ:livrarea de bunuri de către o persoană impozabilă;achiziţiile intracomunitare pe teritoriul unui stat membru de bunuri provenite din alt stat membru;prestarea de servicii realizată de o persoană impozabilă;importurile de bunuri din afara UE (un teritoriu terţ sau o ţară terţă).

O achiziţie intracomunitară de bunuri are loc numai în cazul în care bunurile sunt transportate dintr-un stat membru în altul. Aceasta are loc atunci când bunurile comercializate de către o persoană impozabilă în statul membru de plecare sunt achiziţionate în alt stat membru (de sosire) de către o persoană impozabilă care acţionează în acea calitate sau de către o persoană juridică neimpozabilă. De asemenea, achiziţia intracomunitară are loc în cazul mijloacelor de transport noi şi al produselor supuse accizelor cumpărate de alte persoane.

b).Persoane impozabile

O persoană impozabilă este persoana care, în mod independent, desfăşoară în orice loc orice activitate economică, indiferent de scopul sau de rezultatele activităţii respective. Activitatea economică include orice activitate a producătorilor, comercianţilor sau persoanelor care prestează servicii, inclusiv activităţile miniere şi agricole şi activităţile prestate în cadrul profesiunilor liberale. În măsura în care sunt legate de un angajator printr-un contract de muncă sau prin orice alte legături juridice care dau naştere relaţiei angajator-angajat, activităţile salariaţilor şi ale altor persoane nu sunt considerate ca fiind realizate în mod independent.

c)Activitaţi impozabile

Livrarea de bunuri reprezintă transferul dreptului de a dispune de bunuri corporale în calitate de proprietar.Orice operaţiune care nu constituie o livrare de bunuri reprezintă o prestare de servicii.Achiziţia intracomunitară de bunuri reprezintă obţinerea dreptului de a dispune, în calitate de proprietar, de bunuri mobile corporale transportate către persoana care achiziţionează aceste bunuri în alt stat membru.Importul de bunuri reprezintă intrarea pe teritoriul UE a unor bunuri care nu se află în liberă circulaţie. Constituie, de asemenea, import, intrarea pe teritoriul Uniunii a bunurilor care se află în liberă circulaţie şi provin dintr-un teritoriu terţ.

d)Locul operatiunilor impozabile

Impozitarea se face astfel:

- pentru mărfuri:la locul livrarii (considerat ca fiind locul în care se gasesc marfurile când are loc livrarea), daca marfurile nu sunt expediate sau transportate de furnizor, sau, daca sunt expediate sau transportate de acesta, în locul în care începe transportul;

-pentru servicii:locul livrarii este considerat sediul activitatii economice, adica sediul stabil de la care sunt prestate serviciile sau resedinta prestatorului.

e)Cota de impozitare

Cota standard a taxei pe valoarea adaugată se stabileşte de către fiecare stat membru ca procent din suma impozabilă şi este aceeasi pentru livrarea de bunuri si pentru prestarea de servicii .Cota standard a TVA este fixată sub forma unui procent din baza de impozitare care, până la 31 decembrie 2015, nu poate fi mai mic de 15 %. În anumite cazuri, livrarea de bunuri sau prestarea de servicii pot face obiectul unor cote mărite sau reduse. Statele membre pot aplica una sau două cote reduse, reprezentând un procent care nu poate fi mai mic de 5 %. Statele membre pot, de asemenea, după consultarea comitetului TVA, să aplice o cotă redusă livrării de gaze naturale, electricitate şi încălzire urbană.Prin derogare de la normele uzuale, unele state membre au fost autorizate să menţină cote reduse, inclusiv pe cele inferioare cotelor minime, sau cote zero, în anumite regiuni.

Preview document

Politica Uniunii Europene privind impozitarea indirectă - Pagina 1
Politica Uniunii Europene privind impozitarea indirectă - Pagina 2
Politica Uniunii Europene privind impozitarea indirectă - Pagina 3
Politica Uniunii Europene privind impozitarea indirectă - Pagina 4
Politica Uniunii Europene privind impozitarea indirectă - Pagina 5
Politica Uniunii Europene privind impozitarea indirectă - Pagina 6
Politica Uniunii Europene privind impozitarea indirectă - Pagina 7
Politica Uniunii Europene privind impozitarea indirectă - Pagina 8
Politica Uniunii Europene privind impozitarea indirectă - Pagina 9

Conținut arhivă zip

  • Politica Uniunii Europene privind Impozitarea Indirecta.docx

Te-ar putea interesa și

Studiu Comparativ privind Impozitele Practicate în Spațiul Economic European

1.Fiscalitatea în economia de piaţă. 1.1 Conţinut şi interpretări privind fiscalitatea în economia de piaţă. Într-un stat de drept repartizarea...

Armonizarea fiscală în Uniunea Europeană

1. UNIUNEA EUROPEANĂ 1.1. Prezentare a Uniunii Europene şi scurt istoric La baza actului de naştere a Comunităţilor Europene stă declaraţia din 9...

Analiza impozitelor indirecte în Uniunea Europeană

INTRODUCERE Tema lucrării mele de disertație se intitulează “Analiza impozitelor indirecte în unele state ale Uniunii Europene” şi tratează, pe...

Politica Fiscală - Instrument de Stimulare Economică în Republica Moldova

INTRODUCERE Actualitatea temei. Politica fiscală reprezintă o componentă a politicilor economice adoptate de stat, prin care acesta influiențează...

Politica Fiscală și Rolul ei în Politica Social-economică a Statului

Capitolul I Politica fiscală și rolul ei în politica social-economică a statului 1.1. Politica fiscală - concept, obiective și principii În...

Evaziunea Fiscală

INTRODUCERE Dimensiunea economiei subterane nu poate fi măsurată cu precizie, cifrele variind de la o sursă la alta, dar totuşi efectele se fac...

Rolul și importanța impozitelor indirecte în formarea bugetului de stat

Introducere Începând cu anul 1994, în România, este parcursă o perioadă de tranziţie ce se caracterizează prin profunde modificări, atât în sfera...

Politică monetară - studiu de caz - adoptarea monedei euro de către România

Introducere Lucrarea de față intitulată “Politica monetară” își propune să stabilească tot ceea ce implică termenul de politică monetară și în...

Ai nevoie de altceva?