Introducere 3 Deficitul bugetar - definitie si caracteristici: 3 Cauzele aparitiei deficitului bugetar : 4 Tipuri de finantare a deficitului bugetar: 5 Monetizarea deficitului bugetar si impactul acesteia 6 Finantarea nemonetara a deficitului bugetar - imprumutul public 6 Clasificarea imprumuturilor de stat: 8 Imprumuturi Interne 8 Imprumuturi Externe 9 Efectele finantarii nemonetare a deficitului bugetar 9 BIBLIOGRAFIE 11
Introducere Deficitul bugetar a devenit un fenomen caracteristic al lumii contemporane. Un deficit bugetar cronic de proportii poate provoca cresterea ratei inflatiei, criza valutara, dificultati la achitarea datoriilor externe si alte fenomene nedorite ce influenteaza negativ procesul de stabilizare macroeconomica si respectiv progresul economic. Deficitul bugetar - definitie si caracteristici: Activitatea economica a fiecarei tari se desfasoara potrivit unui mecanism economic, in care principala functie este cea de conducere si reglare a proceselor economice. Un rol important in realizarea acestei functii revine pietei concurentiale, pe care se regleaza raportul de interese prin participarea agentilor economici la formularea cererii si ofertei, la infaptuirea lor si a echilibrului economic. In acest context, statul participa atat ca agent economic, cat si ca autoritate publica, prin functia acestuia de a crea si exercita cadrul legislativ. Statul influenteaza derularea proceselor economice prin parghiile economico-financiare la care poate apela: parghia fiscala, parghia vamala, cea a cheltuielilor publice. Piata genereaza, la randul ei, factori de influenta precum pretul, costul, profitul, dobanda etc. Cuantificat in forma monetara, acest mecanism financiar il reflecta, de fapt, pe cel economic. Bugetul de stat detine in cadrul sistemului financiar, 25-30%. Din punct de vedere juridic, bugetul de stat reprezinta o lege, un act normativ (necesita aprobarea in parlament) cu caracter previzional (prevazut pentru o perioada de timp in viitor) si obligatoriu, care prevede si autorizeaza veniturile si cheltuielile statului, pe durata unui an. Bugetul de stat reflecta optiunile de politica economica, sociala si financiara ale statului, referitoare la o perioada de un an. Unul din principiile de baza ale elaborarii bugetului de stat (ca de altfel a oricarui tip de buget) este echilibrul bugetar, dar daca acesta din urma nu se realizeaza in mod automat, prin acoperirea cheltuielilor bugetare cu veniturile bugetare, spunem ca bugetul se elaboreaza cu deficit de finantare, care poarta numele de deficit bugetar. Deficitul bugetar este opusul surplusului bugetar care are loc atunci cand veniturile fiscale depasesc cheltuielile publice. Deficitul care se bazeaza pe diferenta dintre suma cheltuielilor publice ocazionate cu platile prin transferuri si cele pentru cumparare de bunuri si servicii publice si suma veniturilor fiscale este considerat deficit primar. Daca la deficitul primar se adauga platile de dobanzi aferente imprumutului de stat, inscrise in buget sub forma de cheltuiala publica, se obtine deficitul total. Atunci cand bugetul de stat este raportat la o economie care asigura folosirea deplina a fortei de munca, se poate vorbi de buget ajustat in mod ciclic , care este definit ca surplusul sau deficitul bugetar care va exista daca economia asigura folosirea deplina a fortei de munca, adica daca venitul national obtinut este egal cu venitul national potential. Deficitul total inregistrat intr-un an poate fi divizat in doua componente: 1. deficitul structural, care are loc atunci cand bugetul ajustat in mod ciclic este in deficit si 2. deficitul ciclic, care este definit ca deficitul bugetar total minus deficitul structural Cauzele aparitiei deficitului bugetar : Sistemul economiei de piata aduce cu sine probleme ale deficitului bugetar impreuna cu altele, cum ar fi: rata inflatiei sau somajul. Existenta deficitului bugetar se datoreaza mai multor cauze, dintre care pot fi enumerate urmatoarele: o scaderea producerii de bunuri si servicii in economie, pe ansamblu (caz are loc micsorarea producerii de bunuri in cadrul tarii, scad veniturile directe ale persoanelor fizice si juridice, iar, in consecinta, scad veniturile la bugetul de stat. Deci, planul prevazut pentru bugetul de stat nu se indeplineste) ; o cresterea cheltuielilor in scopul realizarii anumitor programe sociale; o cresterea activitatii sectorului obscur al economiei (intreprinderile inceteaza sa mai plateasca impozitele datorate statului. Economia "tenebra" se deosebeste de cea obisnuita, "legala", prin faptul ca firmele si intreprinderile care functioneaza in cadrul acestei economii nu sunt inregistrate, deci nu platesc impozite) ; o cresterea cheltuielilor marginale ale productiei sociale; o emisiunea monetara in exces si care sa nu justifice o crestere economica.
Drept financiar. Sistemul bugetar - Viorel Ros Finante publice - Iulian Vacarel, Gh.D.Bistriceanu, Florian Bercea, Gabriela Anghelache, Tatiana Mosteanu, Maria Bodn www.Wikipedia.com
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).