Instituțiile fundamentale ale statului și rolul lor în politica bugetară

Referat
7/10 (1 vot)
Domeniu: Finanțe
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 6 în total
Cuvinte : 1361
Mărime: 15.38KB (arhivat)
Publicat de: Mark T.
Puncte necesare: 5
ACADEMIA FORTELOR TERESTRE “NICOLAE BALCESCU” SIBIU

Extras din referat

Scopul proiectului este de a explica anumiti termeni economici si de a prezenta modul si rolul de influentare a anumitor institutii fundamentale ale statului in politica bugetara.

Notiuni generale

Bugetul este “ o prevedere a veniturilor si cheltuielilor pe o perioada determinata,un tablou evolutiv si comparativ al veniturilor de implinit si cheltuielilor de efectuat.

Bugetul statului este un act continand aprobarea prealabila a veniturilor si cheltuielilor publice.

Politica bugetara este o componenta a politicii economice generale a unei tari. Ea reprezinta actiunea statului prin intermediul bugetului sau. Aceasta politica se realizeaza prin combinarea politicii fiscale cu politica de cheltuieli guvernamentale si de fixarea unui anumit nivel al deficitului public.

In toate tarile Proiectul de Buget este supus dezbaterii parlamentare.

Gestiunea Bugetului public este considerat cel mai important mijloc de care dispune statul pentru a influenta conjuncture economica in diferitele ei faze.

Institutiile statului cu atributii în realizarea politicii bugetare

In procesul bugetar sunt angrenate mai multe insitutii ale statului: Guvernul,Parlamentul, Ministerul Finantelor Publice, Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale , celelalte ministere,toate institutiile bugetare , Trezoreria Statului ,Curtea de Conturi si Ordonatorii de credite.

In continuare vor fi facute referiri la cateva dintre institutiile enumerate mai sus.

Guvernul

Proiectul de buget este elaborat de către Guvern, prin subsistemul instituţiilor publice aflate în structura acestuia, deosebit de importantă este elaborarea proiectului de buget în funcţie de rezultatele obţinute în domeniile economico-sociale finanţate de la buget, apreciate pe baza unor indicatori de:

-eficienţă: exprimă rezultatele ce se obţin dintr-o activitate economico-socială prin

utilizarea anumitor resurse economice (materiale, financiare, umane);

-eficacitate: exprimă calitatea pe care o are o acţiune de a produce rezultatele scontate şi se

determină ca raport între rezultatul (efortul) efectiv înregistrat şi rezultatul (efortul)

prevăzut la proiectarea unui anumit program economico-social;

-economicitate: surprinde fenomenul de reducere a volumului mijloacelor efcetiv consumate

pentru realizarea unui anumit cuantum al rezultatelor proiectate; se determină ca raport

între eficienţa efcetiv realizată şi cea prevazută a se realiza, cu precizarea că pentru

determinarea efcicienţei se va folosi raportul de effort/efect.

Bibliografie

1. Floristeanu E., Finante publice, Editura Academiei Fortelor Terestre „Nicolae Balcescu” 2008

2. Legea nr. 500/2002, privind finantele publice

3. Mosteanu T. , Vuta M. ,Campeanu E. ,G Attila , Buget si trezorerie publica, Editura Universitara 2003

4. Ciucur D. ,Gavrila I. ,Popescu C, Economie, Editura Economica 2001

5. Dobrota N, Economie politica, Editura Economica 1997

Preview document

Instituțiile fundamentale ale statului și rolul lor în politica bugetară - Pagina 1
Instituțiile fundamentale ale statului și rolul lor în politica bugetară - Pagina 2
Instituțiile fundamentale ale statului și rolul lor în politica bugetară - Pagina 3
Instituțiile fundamentale ale statului și rolul lor în politica bugetară - Pagina 4
Instituțiile fundamentale ale statului și rolul lor în politica bugetară - Pagina 5
Instituțiile fundamentale ale statului și rolul lor în politica bugetară - Pagina 6
Instituțiile fundamentale ale statului și rolul lor în politica bugetară - Pagina 7

Conținut arhivă zip

  • Institutiile Fundamentale ale Statului si Rolul lor in Politica Bugetara.doc

Alții au mai descărcat și

Politici și Practici Fiscale

I. Utilizarea impozitului ca instrument Cea mai mare parte a resurselor publice sunt prelevari obligatorii si de aceea se impune definirea...

Analiza Impozitului pe Profit

Propuneri privind cotele de impozit pe profit Nu se pot încheia aceste scurte consideratii asupra cotei de impunere, fara a fi exprimata opinia...

Moneda în România

Infiintarea bancii nationale a romaniei (1880) Banca Nationala a Romaniei este prima institutie de emisiune a statului roman independent....

Te-ar putea interesa și

Contabilitatea decontărilor cu personalul. studiu de caz la Spitalul Județean de Urgență Ploiești

INTRODUCERE Oricât de „instituţionalizate” par diversele verigi ale administraţiei publice, deciziile ce asigură realizarea obiectivului lor...

Politici Monetare

CAPITOLUL I SISTEMUL CHELTUIELILOR PUBLICE Obiective: • cunoaşterea conţinutului cheltuielilor publice; • cunoaşterea structurii şi dinamicii...

Sistemul instituțional al UE

1. Prezentarea cadrului instituţional Instituţiile Uniunii Europene au fost create pentru a da expresie unei apropieri din ce în ce mai reale a...

Guvernanța europeană și implicațiile acesteia în sistemul european

După jumătate de secol de construcţie europeană, UE în ansamblul său este mai impunătoare decât fiecare stat membru luat separat: ea exercită o...

Integrarea europeană

CAPITOLUL 1: UNIUNEA EUROPEANA 1.1. ISTORIC De multe secole Europa a fost scena unor frecvente razboaie sangeroase. In anii 1870 -1945 Franta si...

Analiza dimensiunii și structurii cheltuielilor publice - Marea Britanie 2005-2009

Cap 1.Marea Britanie Generalitati. - Denumirea oficială: Regatul Unit al Marii Britanii şi al Irlandei de Nord (de obicei prescurtată sub forma...

Sistemul Instituțional al Uniunii Europene

CAPITOLUL 1: Structura sistemului instituţional comunitar Sistemul instituţional al Uniunii Europene este structurat, conform Tratatului de la...

Organizarea Uniunii Europene

1. Structura sistemului institutional comunitar Sistemul institutional comunitar actual cuprinde: - sase institutii (Parlamentul European,...

Ai nevoie de altceva?