Impactul integrării asupra bugetului public

Cuprins referat Cum descarc?

Cap 1 Costuri si beneficii ale integrariii Romaniei in Uniunea Europeana pag 3
1.1 Impactul aderarii Romaniei la Uniunea Europeana pag 3
1.2 Beneficii ale integrarii Romaniei in Uniunea Europeana pag 5
1.3 Costuri ale integrarii Romaniei in Uniunea Europeana pag 6
1.4 Respectarea obligatiilor de stat membru al Uniunii Europene pag 8
Cap 2 Contributia Romaniei la Bugetul UE pag 9
Cap 3 Fonduri Europene pentru Romania in perioada 2007 - 2013 pag 15
3.1 Competitivitate pentru cresterea si ocuparea fortei de munca pag 15
3.2 Coeziune pentru cresterea si ocuparea fortei de munca pag 16
3.2.1 Politica de coeziune Economica si Sociala a Uniunii Europene pag 16
3.2.2 Obiectivele politicii de coeziune pag 17
3.2.3 Instrumente structurale - Fondurile Structurale si de
Coeziune (FSC) pag 18
3.2.3.1 Fondul European de Dezvoltare Regionala pag 20
3.2.3.2 Fondul Social European pag 21
3.2.3.3 Fondul de Coeziune pag 23
3.2.3.4 Fonduri complementare pag 24
3.2.4 Programe operationale si de Cooperare Teritoriala
cu alte state pag 24
CONCLUZII pag 29
BIBLIOGRAFIE pag 30


Extras din referat Cum descarc?

Cap 1 Costuri si beneficii ale integrariii Romaniei in Uniunea Europeana
Romania a aderat la UE la 1 ianuarie 2007. A deveni un membru cu drepturi depline a avut efecte pe ambele parti, atat asupra Romaniei cat si asupra Uniunii Europene. Odata ce Tratatul de Asociere a fost semnat, un proces complex de integrare a inceput.
1.1. Impactul aderarii Romaniei la Uniunea Europeana
Impactul aderarii la UE asupra Romaniei poate fi delimitat in doua categorii de efecte: efecte asuferite in perioada pre-aderare si efecte produse dupa aderarea propriu-zisa.
In ceea ce priveste efectele suferite de Romania in perioada de pre-aderare, acestea sunt datorate intentiei de a se conforma celor trei criterii de aderare de la Copenhaga: criteriul politic, criteriul economic si capacitatea de a-si asuma obligatiile de stat membru (criteriul juridic si administrativ). Indelinirea acestor criterii a fost sustinuta de finantarea primita de la UE in aceasta perioada, Romania primind fonduri in valoare de 3 934 milioane de Euro, sub forma fondurilor de pre-aderare (PHARE, ISPA, SAPARD). La aceasta suma s-a adaugat si o suma de 1 367 milioanre euro ce a reprezentat cofinantarea acestora din bugetul national. 
Sumele repartizate annual prin fondurile de pre-aderare in perioada 2000-2006 (milioane euro)
PHARE SAPARD ISPA Total
minim maxim minim maxim
242 150,6 208 270,4 600,6 663
SURSA: Stoica Ovidiu , "Integrare financiar-monetara europeana" - Curs "Jean Monnet", 2003
PHARE - are trei obiective principale: consolidarea administratiei publice si a institutiilor din tarile candidate pentru ca acestea sa poata functiona eficient in cadrul Uniunii Europene (dezvoltarea institutionala); sprijinirea statelor candidate in efortul investitional de aliniere a activitatilor industriale si a infrastructurii la standardele UE (investitii pentru sprijinirea aplicarii legislatiei comunitare); promovarea coeziunii economice si sociale (investitii in sectoarele cheie pentru dezvoltarea regionala).
SAPARD - sprijina tarile candidate in abordarea reformei structurale din sectorul agricol si din alte domenii legate de dezvoltarea rurala, precum si in implementarea acquis-ului comunitar referitor la Politica Agricola Comuna. Obiectivul prioritar al Programului SAPARD este acela de a crea cadrul necesar implementarii unei agriculturi performante si dezvoltarii durabile a zonelor rurale in tarile candidate.
ISPA - este instrumentul financiar a finantat in perioada 2000-2006 proiecte de infrastructura in domeniul transporturilor si mediului. Obiectivele programului ISPA sunt: sprijinirea tarilor beneficiare in vederea alinierii standardelor lor de mediu la cele ale Uniunii Europene; extinderea si conectarea sistemelor proprii de transport cu retelele de transport trans-europene; familiarizarea tarilor beneficiare cu politicile si procedurile aplicate Fondurilor Structurale si de Coeziune ale Uniunii Europene.
In ceea ce priveste criteriul economic, evolutia Romaniei in perioada de pre-aderare ar fi putut fi impartita in doua subperioade distincte:
o a doua jumatate a anilor 90' - o perioada tulbure pentru tara noastra, caracterizata de esecul stabilizarii economiei, o atitudine destul de reticenta fata de liberalizarea preturilor si a pietei si o perioada prelungita de recesiune caracteristica perioadei de tranzatie; au fost inregistrate rate ale infla si a pietei si o perioada prelungita de recesiune caracteristica perioadei de tranzatie; au fost inregistrate rate ale inflatiei de pana la 154%, in 1997, iar somajul si deficitul bugetar erau ridicate.De asemenea, incepand cu anul 1996 si pana in 1999 PIB-ul Romaniei s-a diminuat annual;
o incepand cu anul 2000 - Romania a inregistrat o crestere economica constanta, o diminuare constanta a ratei inflatiei si a deficitului bugetar. Nivelul investitiilor straine a crescut ca procent intr-un PIB care la randul sau era in crestere (de la 3,1% in 1999, la 9,36 in 2006), ajungand pana la 5 213 mil. EUR in 2005 si 9 082 mil. EUR in 2006


Fisiere in arhiva (1):

  • Impactul Integrarii asupra Bugetului Public.doc

Imagini din acest referat Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).


Descarcă aceast referat cu doar 5 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un cod promo pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

ex. Andrei, Oana
ex. Popescu, Ionescu

Pe adresa de email specificată vei primi link-ul de descărcare și codul promo. Asigură-te că adresa este corectă și că poate primi e-mail-uri.

2. Alege modalitatea de plată preferată:


* La pretul afișat se adaugă 19% TVA.


Hopa sus!