Rezultatul politicilor nationale este reprezentat de catre statele membre ale Uniunii Europene si respectiv al coordonarii politicilor respective pentru indeplinirea obiectivelor stabilite de catre Uniunea Europeana, dar si a cerintelor pietei unice si, dupa caz, a uniunii economice si monetare. Studiul referitor la impactul fiscalitatii europene implica perceperea impactului pe care Uniunea Europeana si respectiv cresterea acesteia il are potrivit politicilor fiscale din statele membre ale Uniunii. Politica fiscala este formata din totalitatea reglementarilor ce fac referire la perceperea si determinarea taxelor, respectiv a impozitelor. Pentru ca economia sa fie stabila, aceasta impune efectiv o corelare a politicilor fiscale, respectiv a politicilor fiscale si monetare. In momentul in care moneda euro a fost introdusa in statele membre ale Uniunii Europene si se dorea mentinerea cursului de schimb stabil fata de euro, s-a creat o situatie in cadrul Uniunii, astfel: - s-a infaptuit uniunea monetara, o politica monetara comuna realizata la nivelul Uniunii Europene; - politica fiscala a ramas la nivel national. Potrivit acestui fapt, pentru crearea politicilor monetare si respectiv a politicilor fiscale, exista unele pericole a unor contradictii referitoare la definirea prioritatilor, a unor obiective, dar si a mijloacelor de actiune previzibile de politicile economice la nivelul Uniunii Europene. Uniunea Europeana utilizeaza 2 mari instrumente pentru ca pericolele tensiunilor inflationiste sa fie limitate efectiv si respectiv pentru ca obiectivul stabilitatii economice sa fie realizat pe o perioada determinata. Cele 2 instrumente prevad: pactul de stabilitate si, dupa caz, de crestere si coordonarea multilaterala a politicilor economice. Primul instrument constrange statele membre sa respecte pe o perioada determinata regulile bugetare stricte referitoare la deficitul bugetar, dar si la nivelul datoriei publice. Daca aceste reguli vor fi incalcate, Uniunea Europeana impune anumite penalitati. Al doilea instrument este administrat statelor membre din zona euro, dar si a statelor membre care nu se afla in zona euro, dar care totodata asista la piata unica, dar si la noul mecanism al cursurilor de schimb. Coordonarea si respectiv monitorizarea multilaterala parcurg urmatoarele sectoare: extinderea macroeconomica in statele membre, politicile si respectiv pozitiile bugetare si politicile esentiale ce au in vedere piata muncii, piata serviciilor, dar si piata produselor. Statele care nu fac parte din zona euro au datoria de a prezenta Comisiei Europene, dar si Consiliului European un anumit program de convergenta. Principalul obiectiv al programului de convergenta este reprezentat de catre prevenirea fluctuatiilor exagerate ale cursurilor de schimb nominale si alinierea acestora reale. Uniunea Europeana are obligatia de a fi raspunzator pentru ca toate statele membre sa execute o politica fiscala corecta, incat stabilitatea economica, dar si cea a monedei unice sa nu fie amenintate. Pe langa criteriile de convergenta, Uniunea Europeana utilizeaza si coordonarea politicilor economice.
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).